| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Zarządzanie > Etykieta w biznesie > Dobry wizerunek > Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Czym jest savoir-vivre w biznesie?

Codzienne relacje międzyludzkie odbywają się w formie, która kształtowana jest przez kulturę i preferencję ludzi – uczestników interakcji. Region pochodzenia, rodzaj wychowania, wykształcenie, a nawet płeć warunkują zachowania jednostek w kontaktach ze sobą. Istnieją jednak sytuacje, gdzie te „naturalne” sposoby zachowania powinny być podporządkowane pewnym ogólnie przyjętym zasadom.

Sytuacje, takie jak pierwsze spotkanie z ważnymi gośćmi, rytuały związane z ważnymi wydarzeniami w życiu czy kontakty w środowisku biznesowym wywołują w nas pytanie „jak powinienem się zachować w tej sytuacji?”.

Od dłuższego czasu mamy okazję obserwować postępującą globalizację, której jednym z bardziej widocznych skutków jest komunikacja i współpraca osób z różnych środowisk i społeczności. W takiej sytuacji trzymanie się lokalnych obyczajów może być ryzykowne i stworzyć pole do nietypowych sytuacji, tak samo śmiesznych, jak i groźnych.

Zobacz: Telepraca – wizerunek pracownika

Z pomocą w tych okolicznościach przychodzi etykieta biznesu. Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym. Składa się na nią zespół kurtuazji i form, mających na celu tworzenie, utrzymywanie i normowanie relacji międzyludzkich w sytuacjach biznesowych.

Zasady etykiety są zbliżone do tych opisujących zachowania obowiązujące w środowisku dyplomatycznym i dworskim. Nie jest to przypadkowe. Wiele z nich bowiem czerpie swój rodowód z zasad opisujących, już wiele lat temu, kontakty na szczeblu głów państw i służb im podległych.

U podstaw etykiety biznesu leżą trzy podstawowe zasady. Pierwsza z nich to zasada dostosowania. Zgodnie z nią należy szanować odmienność obyczajów i kultury kraju, do którego przybyliśmy i dostosować swoje zachowania do wymogów społecznych tego kraju. Druga zasada to zasada precedencji czyli pierwszeństwa. W biznesie podstawą precedencji jest ranga i status (a nie wiek i płeć jak w etykiecie towarzyskiej). Trzecią, chyba najbardziej uniwersalną, jest zasada szacunku do drugiego człowieka.

Zobacz: CV – pierwsze wrażenie jest najważniejsze

Stosowanie zasad etykiety biznesu zwiększa poczucie bezpieczeństwa w relacjach zawodowych, pozwala koncentrować się w nich na meritum spraw i nie obawiać o możliwe faux-paux.

Hanna Grzybek
Partner GM Solutions
www.gmsolutions.pl

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia

Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym.
Etykieta biznesu jest bowiem niczym innym jak zbiorem uniwersalnych zasad i reguł opisującym właściwe zachowania w życiu zawodowym.

Klasyfikacja Środków Trwałych 2016 ze stawkami amortyzacji i powiązaniem z KŚT 201079.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Trivago

Porównywarka internetowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »