| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Samouczek > Komputer z emocjami

Komputer z emocjami

Naukowcy pod przewodnictwem Noriko Suzuki opracowali w laboratorium ATR Media Information Science system komputerowy, który jest zdolny do naśladowania cech charakterystycznych głosu użytkownika komputera. System powstał ramach o badań nad powstawaniem więzi międzyludzkich.

    Więź porozumienia powstaje przy wielu różnych okazjach, np. kiedy małe dziecko naśladuje swoich rodziców, czy gdy papuga powtarza wypowiedziane przez nas słowa. Kluczową rolę w tworzeniu więzi z inną osobą odgrywa metoda rozpoznawania próby nawiązania wzajemnego porozumienia. Jak mówi Timothy Bickmore, ekspert w dziedzinie interakcji człowiek – komputer laboratorium Media Lab Uniwersytetu Massachusetts Institute of Technology - "Naśladowanie i odzwierciedlanie wzajemnych zachowań między osobami jest związane z rosnącą więzią i porozumieniem jakie się pomiędzy nimi wytwarza. To podobne zjawisko jak tworzenie zaufania pomiędzy terapeutą i pacjentem".

W celu zweryfikowania poglądu o tym, czy komputer może nawiązać porozumienie z użytkownikiem, Suzuki zaprosił ochotników do eksperymentu, który polegał na tym, że ludzie współpracowali z animowaną postacią na ekranie, do której mieli się zwracać jak do rocznego dziecka. Zadaniem osób uczestniczących w eksperymencie było ułożenie zwierzątka – zabawki, z gotowych bloków. W trakcie układania, mieli oni nazywać poszczególne elementy zwierzęcia, a tym samym uczyć animowaną postać. Jako interakcja, animowana postać nuciła melodię, która odwzorowywała charakterystyczne cechy głosu użytkownika, m. in. rytm, intonację, głośność i wysokość dźwięku. W eksperymencie zastosowano różny stopień naśladowania głosu użytkownika.

Po wykonaniu zadania, użytkownicy oceniali cechy animowanej postaci, w tym zdolność do współpracy, umiejętność uczenia się, możliwość realizacji poleconych zadań, przyjazność i sympatię. Okazało się, że postać osiągnęła maksymalną wartość wszystkich tych wskaźników, gdy stopień naśladowania głosu użytkownika wynosił 80%. Jak powiedział Suzuki, użytkownicy spotkali się z czymś, co można określić mianem emocji komputera, choć w rzeczywistości było to tylko odwzorowanie barwy i intonacji głosu użytkownika. W opinii naukowców, brakujące 20% podobieństwa do własnego głosu dawało uczestnikom eksperymentu poczucie swobody i niezależności postaci z komputera.

Suzuki twierdzi, że system naśladowania głosu użytkownika w interakcji człowieka z komputerem będzie się stale rozwijał.
"Obecnie ludzie nieco się obawiają robotów mówiących sztucznych głosem. W przypadku, gdy roboty będą mówić bardziej ludzkimi głosami, mogą one się stać bardziej sympatyczne" – powiedział Suzuki.

Również Bickmore z MIT jest zdania, tego typu naśladownictwo może pomóc ludziom budować więź z postaciami komputerowymi i robotami, a co więcej stwarza ono szansę wzbogacenia o nową jakość gier komputerowych i zabawek.

W przeszłości zaistniało już wiele pomysłów, aby dokonać personalizacji komputerów (np. animowany asystent pakietu Office), które w większości przypadków kończyły się fiaskiem. O tym, czy podobny los czeka wynalazek Suzuki, przekonamy się w ciągu najbliższych kilku lat.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Maciej Szulikowski

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK