| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Samouczek > Tabele przestawne w Excelu

Tabele przestawne w Excelu

Tabele przestawne, choć dość skomplikowane w budowie są jedną z najlepszych technik analitycznych i prezentacyjnych. Choć tworzenie tabel nie jest łatwe to każdy kto obcuje z Excelem w kilka godzin do perfekcji możemy opanować całą technikę.

Tabele choć z założenia posiadają wielowymiarowe dane to sposób tradycyjnej prezentacji zawartych w nich informacji jest płaski. Gdy chcemy porównać pewne wartości, które cyklicznie się powtarzają (np. co kwartał) lub porównać wyniki sprzedaży trzech naszych sklepów, zwykła tabela ilością zawartych w niej informacji przyprawi nas o zawroty głowy .

Tabele przestawne to doskonałe lekarstwo na skomplikowane analizy porównawcze. Narzędzie to pozwala przestawiać na ekranie kolumny i zestawiać je tak by wyciągnąć te najważniejsze w podsumowaniu informacje.

Czytaj: Linki sponsorowane

Wchodzimy w menu Dane -> Raport tabeli przestawnej i wykresu przestawnego. Naszym oczom powinno ukazać się teraz okno Kreatora tabeli i wykresów przestawnych.

Aby łatwiej zrozumieć mechanizm działania tabel załóżmy, że naszą tworzymy z już stworzonego arkusza. Gdy klikniemy Dalej , program automatycznie rozpozna tabele i zaznaczy skrajne komórki ( nie martwy się tym, żądany zakres możemy ustalić ręcznie). Nowo powstała tabela powstanie w nowym arkuszu, tuż za tym modyfikowanym.

Gdy już klikniemy na Zakończ pojawi się nowy arkusz z wstępnym szkieletem tabeli przestawnej, paskiem narzędzi i listą pól. Pola te (skopiowane z poprzedniej tradycyjnej tabeli) należ przeciągać wedle upodobań myszą na szkielet tabeli przestawnej tworząc pożądany układ.

Na początku warto spróbować łatwego układu. Dla przykładu przestawmy tabele tak aby porównać np. sprzedaż w jednym sklepie, wyłącznie z maja na przestrzeni 3 lat. Jak pamiętamy, w oryginalnej tabeli trzeba by dopiero podsumować poszczególne miesiące i ułożyć lata obok siebie. Tabela przestawna znacznie to przyspiesza. Uchwyć pole Rok i przeciągnij je na obszar Upuść pola wierszy tutaj. Pole Liczbowe przeciągnij na Upuść elementy danych tutaj.

Sprawdź: Firmowy serwer - jak go wykorzystać

Excel ustawił kolejne lata i wartość sprzedaży w poszczególnych latach oraz łącznie za cały okres.

Uchwyć teraz myszą pole Rok w tabeli przestawnej i wysuń je poza obszar tabeli. Na to samo miejsce z listy pól przeciągnij pole Kwartał. Excel przedstawił teraz sprzedaż w podziale na kwartały, przy czym są to oczywiście sumy kwartałów w kolejnych trzech latach. A gdybyś chciał się dowiedzieć, jak wyglądała sprzedaż w poszczególnych kwartałach w kolejnych latach? Uchwyć myszą pole Rok i przesuń je na obszar zajęty teraz przez Kwartał, ale na lewą jego część, tak aby Rok poprzedzał Kwartał.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Kornat

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »