| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Samouczek > Tabele przestawne w Excelu

Tabele przestawne w Excelu

Tabele przestawne, choć dość skomplikowane w budowie są jedną z najlepszych technik analitycznych i prezentacyjnych. Choć tworzenie tabel nie jest łatwe to każdy kto obcuje z Excelem w kilka godzin do perfekcji możemy opanować całą technikę.

Tabele choć z założenia posiadają wielowymiarowe dane to sposób tradycyjnej prezentacji zawartych w nich informacji jest płaski. Gdy chcemy porównać pewne wartości, które cyklicznie się powtarzają (np. co kwartał) lub porównać wyniki sprzedaży trzech naszych sklepów, zwykła tabela ilością zawartych w niej informacji przyprawi nas o zawroty głowy .

Tabele przestawne to doskonałe lekarstwo na skomplikowane analizy porównawcze. Narzędzie to pozwala przestawiać na ekranie kolumny i zestawiać je tak by wyciągnąć te najważniejsze w podsumowaniu informacje.

Czytaj: Linki sponsorowane

Wchodzimy w menu Dane -> Raport tabeli przestawnej i wykresu przestawnego. Naszym oczom powinno ukazać się teraz okno Kreatora tabeli i wykresów przestawnych.

Aby łatwiej zrozumieć mechanizm działania tabel załóżmy, że naszą tworzymy z już stworzonego arkusza. Gdy klikniemy Dalej , program automatycznie rozpozna tabele i zaznaczy skrajne komórki ( nie martwy się tym, żądany zakres możemy ustalić ręcznie). Nowo powstała tabela powstanie w nowym arkuszu, tuż za tym modyfikowanym.

Gdy już klikniemy na Zakończ pojawi się nowy arkusz z wstępnym szkieletem tabeli przestawnej, paskiem narzędzi i listą pól. Pola te (skopiowane z poprzedniej tradycyjnej tabeli) należ przeciągać wedle upodobań myszą na szkielet tabeli przestawnej tworząc pożądany układ.

Na początku warto spróbować łatwego układu. Dla przykładu przestawmy tabele tak aby porównać np. sprzedaż w jednym sklepie, wyłącznie z maja na przestrzeni 3 lat. Jak pamiętamy, w oryginalnej tabeli trzeba by dopiero podsumować poszczególne miesiące i ułożyć lata obok siebie. Tabela przestawna znacznie to przyspiesza. Uchwyć pole Rok i przeciągnij je na obszar Upuść pola wierszy tutaj. Pole Liczbowe przeciągnij na Upuść elementy danych tutaj.

Sprawdź: Firmowy serwer - jak go wykorzystać

Excel ustawił kolejne lata i wartość sprzedaży w poszczególnych latach oraz łącznie za cały okres.

Uchwyć teraz myszą pole Rok w tabeli przestawnej i wysuń je poza obszar tabeli. Na to samo miejsce z listy pól przeciągnij pole Kwartał. Excel przedstawił teraz sprzedaż w podziale na kwartały, przy czym są to oczywiście sumy kwartałów w kolejnych trzech latach. A gdybyś chciał się dowiedzieć, jak wyglądała sprzedaż w poszczególnych kwartałach w kolejnych latach? Uchwyć myszą pole Rok i przesuń je na obszar zajęty teraz przez Kwartał, ale na lewą jego część, tak aby Rok poprzedzał Kwartał.

reklama

Autor:

Źródło:

Własne

Zdjęcia


Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Kosińska

ekspert rynku nieruchomości

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »