| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Samouczek > Analiza wielowariantowa z wykorzystaniem scenariuszy (Excel)

Analiza wielowariantowa z wykorzystaniem scenariuszy (Excel)

Microsoft Office Excel 2007 posiada w swoich zasobach bardzo przydatne narzędzie jakim jest Menedżer scenariuszy. Umożliwia on  przeprowadzenie wielowariantowej analizy danych. Scenariusze pomocne są przy budowaniu kilku wariantów działalności firmy, np. optymistyczne przychody, zakładane przychody, oraz sprawdzać, jak przy zdefiniowanych argumentach będą następowały zmiany.

1. W programie Microsoft Office Excel 2007 zbudować właściwy model, np. w komórce B1 wstawić 1000 zł, w komórce B3 wpisać 6,5%, w B5 wprowadzić formułę
=5*12, a w B7 umieścić wartość  podstawową raty, czyli 100 zł.

2. W komórce B9 wstawić funkcję FV, wykorzystując zakładkę Formuły i listę rozwijaną Finansowe.

3. Określić poszczególne argumenty funkcji (dzięki znakom minus dla Raty i Wa wyświetlony zostanie dodatni wynik funkcji) i wcisnąć OK.

4. Przejść do zakładki Dane i z listy rozwijanej Analiza symulacji wskazać polecenie Menedżer scenariuszy, a następnie wybrać przycisk Dodaj….

5. W oknie Dodawanie scenariusza w polu Nazwa scenariusza wpisać Podstawowy, a w komórki zmieniane wstawić B7 i kliknąć przycisk OK.

6. W oknie Wartości scenariusza nie zmieniać wartości, pierwszy scenariusz jest podstawą.

7. Dodać kolejny scenariusz za pomocą przycisku Dodaj.

Polecamy: Jak napisać regulamin sklepu internetowego ?

8. Nadać scenariuszowi nazwę Pesymistyczny i nie zmieniając adresu komórki, potwierdzić przyciskiem OK.

9. W oknie Wartości scenariusza wprowadzić wartość 50.

10. Dodać dwa kolejne scenariusze o nazwie Ostrożny i Optymistyczny oraz odpowiadające im wartości — 500 i 1000.

11. Po wprowadzeniu ostatniego scenariusza potwierdzić przyciskiem OK.

12. Okno Menedżer scenariuszy powinno wyglądać jak na rysunku 9.18 ( dostępny w książce lub na stronie podanej w źródle artykułu).

13. Możliwe jest teraz przeglądanie wyników obliczeń funkcji FV dla poszczególnych scenariuszy, wystarczy zaznaczyć odpowiedni scenariusz i wybrać przycisk Pokaż.

14. Ostatnim krokiem będzie zbudowanie podsumowania.

15. Po wybraniu przycisku Podsumowanie… otwarte zostanie okno Podsumowanie scenariuszy, w którym należy zaznaczyć opcje jak na rysunku 9.19 i wcisnąć przycisk OK.

16. Zostanie dodany nowy arkusz zawierający poszczególne wartości komórek zmienianych oraz wynik funkcji FV, co prezentuje rysunek 9.20.*

17. Zostanie dodany nowy arkusz zawierający poszczególne wartości komórek zmienianych oraz wynik funkcji FV, co prezentuje rysunek 9.20.*

* Wszystkie rysunki dostępne są na stronie źródłowej

Źródło: "Excel w firmie. Controlling, finanse i nie tylko", Wydawnictwo Helion.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

LeftHand

Firma LeftHand od ponad 15 lat istnieje na rynku oprogramowania księgowego na systemy Linux i Windows.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »