REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Wybór dostawcy usług IT - poradnik

Wybór dostawcy usług IT - poradnik
Wybór dostawcy usług IT - poradnik

REKLAMA

REKLAMA

Wybór dostawcy usług IT to dla wielu małych firm decyzja, która może mieć istotny wpływ na przyszłość biznesowego przedsięwzięcia. Jak dokonać właściwego wyboru dostawcy usług IT? Przeczytaj poradę eksperta.

Pewny dostawca usług IT

Informatyka jest obecnie jednym z czynników decydujących o sprawnym i bezpiecznym przekazywaniu danych w obrębie przedsiębiorstwa. Warunkuje zatem jego systematyczny rozwój, a tym samym osiąganie coraz lepszych wyników finansowych. Decyzja o wyborze konkretnej firmy informatycznej ma zatem niebagatelne znaczenie, musi bowiem być ona przede wszystkim doświadczonym partnerem biznesowym dla swojego klienta.

REKLAMA

Po pierwsze – określ swoje potrzeby

Punktem wyjścia w procesie doboru dostawcy usług IT jest precyzyjne określenie własnej potrzeby w tym zakresie. Warto by firma była świadoma jakiego typu rozwiązań oczekuje – czy dedykowanego systemu wsparcia sprzedaży czy np. profesjonalnej hurtowni danych. Dominująca cześć projektów informatycznych opiera się na założeniu, że klient, po uprzednim precyzyjnym określeniu swoich potrzeb, poszukuje zewnętrznej firmy informatycznej, która kompleksowo go obsłuży. Dlatego też niezwykle istotne jest udzielenie przez przedsiębiorstwo odpowiedzi na pytania: czego potrzebuje moja firma by się rozwinąć? Jakie systemy będą dla niej najodpowiedniejsze? Jakiego typu rozwiązań w związku z tym poszukujemy?

Polecamy: Czy można sprzedawać towary poniżej kosztów ich wytworzenia?

Szukaj partnera dla swojego biznesu

Warto zaznaczyć na początku, że firma informatyczna powinna być dla swojego klienta przede wszystkim partnerem biznesowym. Kluczowe jest przedstawienie pewnej koncepcji dotyczącej proponowanych rozwiązań IT, a nie jedynie ich wdrożenie. Ważne jest nie tylko opracowanie konkretnego systemu informatycznego, ale również poprawne jego zastosowanie w środowisku przedsiębiorstwa oraz późniejsze wspieranie klienta podczas użytkowania oprogramowania.

Pewna i godna polecenia firma informatyczna będzie wyróżniała się zarówno podejściem od strony technologicznej, jak również biznesowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Charakteryzowała ją będzie postawa probiznesowa, a zatem pełne zrozumienie potrzeb klienta i kontekstu samego wdrożenia danego rozwiązania informatycznego. Stąd powszechne jest w branży IT stosowanie określenia „rozwiązanie”, a nie „technologia”, czy „produkt”. Z punktu widzenia biznesowego bowiem produkt jest tylko metodą wyjścia z pewnych problemów biznesowych, rozwiązanie jest z kolei sposobem na optymalizację i rozwój przedsiębiorstwa.

Liczy się odpowiedzialność

REKLAMA

Kolejnym istotnym czynnikiem jest odpowiedzialność firmy informatycznej. Pewny partner biznesowy daje swojemu klientowi nie tylko gwarancję dostarczania kompletnego rozwiązania IT, ale również nie wycofuje się z projektu po napotkaniu bardziej złożonych problemów. Dzięki temu klient ma pewność, że w przypadku nieprzewidzianych sytuacji np. zmieniających się uwarunkowań gospodarczych, firma IT przedstawi mu adekwatne rozwiązania dla danego stanu rzeczy.

Na czym jednak przedsiębiorstwo może opierać zaufanie, jakim obdarzy potencjalnego dostawcę rozwiązań IT? Jednym z najważniejszych czynników jest zespół, a zatem ludzie stojący za daną firmą. Warto zapytać kandydata kim są osoby dedykowane do realizacji danego projektu, czy posiadają doświadczenie w opracowywaniu podobnych rozwiązań dla innych przedstawicieli branży. Zespołu nie powinno się budować  dopiero po zawarciu kontraktu, nawet w perspektywie gwarancji realizacji projektu dawanej przez firmę informatyczną.

REKLAMA

Nie są odosobnione przypadki, w których duże koncerny decydują się na wybór mniejszego partnera. Warunkują to zarówno względy ekonomiczne, a zatem możliwość negocjacji ceny rozwiązania, ale przede wszystkim bezpośredni kontakt z osobami decyzyjnymi i tymi, na których spoczywa odpowiedzialność za przebieg projektu. W przypadku dużych firm informatycznych, o mocno rozbudowanych strukturach, przez co nieco rozmytych, może nastąpić początkowe przewartościowanie projektu, jak również, na etapie opracowywania lub wdrożenia konkretnego systemu – przedłużanie procesów wykonawczych oraz wdrożeniowych.

Trzeba mieć ponadto świadomość, że w przypadku braku bezpośredniego kontaktu z osobami decyzyjnymi z ramienia firmy IT, informacje pomiędzy poszczególnymi strukturami mogą być źle przekazywane, przez co nieprawidłowo zrozumiane. Liczy się zatem owa odpowiedzialność, o której już było wspominane. Współpraca z konkretną osobą, lub dedykowanym zespołem gwarantuje, że będzie się ona uczyła biznesu klienta, stając się niejako adwokatem jego potrzeb informatycznych. Dzięki temu wdrażane rozwiązania będą precyzyjnie dostosowane do uwarunkowań, w których znajduje się firma, a nie jedynie do dostępnych produktów informatycznych.

Pieniądze to nie wszystko

Istotnym kryterium wyboru dostawcy usług IT jest zawsze cena. Pytając o koszty wdrożenia konkretnego rozwiązania nie należy jednak oczekiwać, że dobra firma informatyczna poda je precyzyjnie na samym początku. Jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce, klientowi powinna zapalić się przysłowiowa czerwona lampka. Rozwiązania IT wymagają bowiem głębokiej analizy potrzeb i biznesu przedsiębiorstwa; podanie konkretnej ceny projektu od razu może zatem oznaczać, że dostawca traktuje potencjalnego klienta jak kopię innej firmy lub nie bierze pod uwagę wszystkich istotnych czynników w przypadku tego typu projektów. Pamiętać należy również, że koszty wdrożenia rozwiązania to po pierwsze cena licencji, ale również cena jego wdrożenia i kosztów z tym związanych. Jeśli firma informatyczna zaproponuje nieadekwatnie niską cenę, może oznaczać to, iż docelowo chce uzależnić klienta od swoich usług, w przyszłości uzupełniając lukę finansową powstałą przy pierwszym projekcie. Ponadto warto zwrócić uwagę, czy firma wychodzi z inicjatywą podzielenia współpracy na mniejsze etapy, nawet jeśli docelowo będzie ona trwała dłuższy czas, np. kilka miesięcy.

Polecamy: Zakup serwera - na co zwrócić uwagę

Zapytaj o referencje

Jeśli przedsiębiorstwo wie z jakiego produktu lub technologii chce skorzystać, wówczas warto zwrócić się o rekomendacje dotyczące firm informatycznych do dostawców takich technologii np. firmy Microsoft. Dostawca nie wskaże konkretnego partnera, ale pewną listę sprawdzonych i rekomendowanych firm, zawężając w ten sposób krąg poszukiwań. Branża IT jest bowiem jak swoisty ekosystem – niezwykle łatwo zauważyć, który jego element zawodzi.  Jeśli firma IT niewłaściwie zrealizowała kilka projektów będzie to dostrzeżone przez innych graczy z tej branży, w tym dostawców technologii. Poza rekomendacjami z ich strony, klient powinien zwrócić się do samej firmy informatycznej z zapytaniem o referencje. Pamiętać jednak należy, że rozwój systemów informatycznych w przedsiębiorstwach jest procesem ciągłym, zatem referencje w postaci dokumentu nie zawsze będą odzwierciedlały rzeczywisty poziom zadowolenia klientów firmy.  Rozwiązaniem w takim przypadku są spotkania referencyjne, które zainicjować powinien sam dostawca usług IT.

Małe i średnie firmy informatyczne bardzo często podpisują kontrakty z przedstawicielami kluczowych dla gospodarki firm, obracających wielomilionowym kapitałem. Można zastanawiać się co jest przyczyną takiego stanu rzeczy. Odpowiedź wydaje się dość prosta. Dostawcy IT tych rozmiarów posiadają wszystkie cechy wskazane w artykule. Dla nich każdy klient jest klientem kluczowym, któremu poświęcają uwagę oraz wykorzystują w pełni posiadane doświadczenie oraz kompetencje. Dlatego też z takimi partnerami biznesowymi warto nawiązywać współpracę.

Autor: Daniel Arak

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

    "Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

    Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

    W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

    Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

    12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

    Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

    Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

    REKLAMA

    Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

    Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

    Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

    Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

    Coraz więcej firm ma w planach inwestycje – najwięcej wśród średnich, co trzecia. Co to oznacza dla gospodarki

    Czwarty kwartał z rzędu rośnie optymizm wśród przedsiębiorców, co oznacza powrót do normalności jakiego nie było od czasów pandemii. Stabilność w pozytywnych nastrojach właścicieli i kadry zarządzającej firmy dobrze rokuje dla tempa wzrostu polskiej gospodarki.

    KPO: Od 6 maja 2024 r. można składać wnioski na dotacje dla branży HoReCa - hotelarskiej, gastronomicznej, cateringowej, turystycznej i hotelarskiej

    Nabór wniosków na dotacje dla branży hotelarskiej, gastronomicznej i cateringowej oraz turystycznej i kulturalnej w ramach Krajowego Planu Odbudowy ogłoszono w kwietniu 2024 r. Wnioski będzie można składać od 6 maja 2024 r. do 5 czerwca 2024 r.

    REKLAMA

    Ile pracuje mikro- i mały przedsiębiorca? 40-60 godzin tygodniowo, bez zwolnień lekarskich i urlopów

    Przeciętny mikroprzedsiębiorca poświęca dużo więcej czasu na pracę niż przeciętny pracownik etatowy. Wielu przedsiębiorców nie korzysta ze zwolnień lekarskich i nie było na żadnym urlopie. Chociaż mikroprzedsiębiorcy zwykle zarabiają na poziomie średniej krajowej albo trochę więcej, to są zdecydowanie bardziej oszczędni niż większość Polaków.

    Duży wzrost cyberataków na świecie!

    Aż 28 proc. O tyle procent wzrosła liczba ataków cyberprzestępców. Hakerzy stawiają także na naukę i badania oraz sektor administracyjno-wojskowy. W Europie liczba ataków ransomware wzrosła o 64 proc. Jest się czego obawiać. 

    REKLAMA