| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Sprzęt biurowy i sieci > Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Parametry serwera - jak ważne są dla firmy?

Serwer to usługa, która coraz powszechniej jest wykorzystywana, zarówno przez firmy, jak i osoby prywatne. Jest on bowiem niezbędny, aby strona WWW mogła funkcjonować. Stwarza także wiele innych możliwości, może być np. platformą wymiany plików lub miejscem archiwizacji firmowej korespondencji elektronicznej.

Wiele osób, zainteresowanych zakupem hostingu, sięgając do jego specyfikacji nie rozumie opisanych w niej parametrów. Są one całkiem obce dla większości osób niezwiązanych z branżą informatyczną. Informacje zawarte w opisie usługi mogą wydawać się całkiem poprawne i korzystne, jeżeli dana osoba nie wie, jakie istnieją inne opcje w ramach usług oferowanych przez innych usługodawców. Dlatego warto wiedzieć, co oznaczają techniczne opisy zawarte w specyfikacji hostingu i w jaki, bezpośredni sposób mogą przełożyć się na wykorzystanie usługi.

Jest to jeden z głównych parametrów serwera. Innymi słowy, jest to pojemność danego hostingu, czyli ilość wszystkich materiałów, które mogą zostać zamieszczone w ramach usługi. Powierzchnia serwera jest wykorzystywana na kilka sposobów. Nie tylko jako miejsce, z którego pobierane są wszystkie pliki tworzące stronę WWW – służy również do obsługi kont poczty elektronicznej pracowników, a także jako platforma wymiany plików. W zależności od planowanej liczby materiałów graficznych i multimedialnych (np. pliki muzyczne, filmy, zdjęcia), mających znaleźć się na stronie WWW, użytkownikowi niezbędna będzie usługa o odpowiednim parametrze powierzchni dyskowej.

Jeszcze przed wyborem hostingu, warto przekalkulować jaka pojemność będzie niezbędna na potrzeby firmy. Pod uwagę należy wziąć zarówno pliki systemowe, jak i elementy multimedialne. Warto wiedzieć zatem, ile średnio zajmują elementy tworzone w różnych technologiach.

W przypadku zdjęć, istotne jest to, jaką mają rozdzielczość, rozmiar oraz w jakim formacie zostały zapisane. Przykładowo, to samo zdjęcie (1024x768) może zajmować 480 KB w formacie .gif, natomiast 2,25 MB jako mapa bitowa (BMP). Jeżeli jednak na stronie przeważać mają pliki wideo, to przyjąć należy ok. 20 – 25 MB na każde 30 sekund filmu w formacie avi lub 10 – 15 MB w pliku rmvb.

Ważnym aspektem, który zazwyczaj należy wziąć pod uwagę przy wyborze hostingu jest liczba pracowników przedsiębiorstwa. Związane jest to z tym, iż na serwerze znajdują się personalne konta e-mail. Im więcej jest zatrudnionych osób, tym pojemność serwera powinna być obszerniejsza. Jeśli w firmie pracuje 10 pracowników i dla każdego z nich przeznaczona jest 500 MB skrzynka pocztowa, to samo zapotrzebowanie na pocztę elektroniczną wyniesie 5 GB.

Powierzchnia dyskowa zazwyczaj jest automatycznie dzielona przez hostingodawcę na sektory, przypisane do danych usług (np. kont e-mail, stron WWW lub baz danych). W przypadku niektórych serwerów podział ten jest sztywny, co oznacza, że użytkownik nie ma możliwości samodzielnego wprowadzania zmian. Sprawia to, że na jedną usługę może w ramach danej usługi zabraknąć miejsca, natomiast przestrzeń przeznaczona na inną może zostać niewykorzystana w pełni. Coraz więcej usługodawców wprowadza podział powierzchni nowego hostingu, który jednak może być zmieniany przez użytkownika. Oznacza to, iż klient nabywa hosting, którego powierzchnia jest rozdzielona na segmenty odpowiadające poszczególnych usługi, jednak później ma możliwość dostosowania podziału do własnych potrzeb, co dla użytkownika jest opcją najkorzystniejszą.

Przeczytaj również: Jak założyć e-sklep

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sławomir Buchta

Specjalista ds. leasingu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »