| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Sprzęt biurowy i sieci > Co robić z firmowymi elektroodpadami

Co robić z firmowymi elektroodpadami

W wielu firmach, ale również w domach, przedsiębiorcy borykają się z obowiązkami dotyczącymi składowania elektrośmieci lub utylizacji przestarzałych komputerów, monitorów, skanerów. W praktyce sprzęt, który wychodzi z użycia nie trudno zauważyć na śmietniku, a warto pamiętać, że jego wyrzucanie narusza przepisy.

O tym jak powinien zachować się przedsiębiorca w odniesieniu do zużytego sprzętu mówią ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach i ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Jeżeli z problemem elektrośmieci spotka się gospodarstwo domowe, to sprawa wydaje się być w miarę prosta - wystarczy zgłosić potrzebę utylizacji sprzętu podczas zakupu lub zawieźć sprzęt do właściwego punktu trudniącego się gromadzeniem odpadów (obowiązkowo działa w każdej gminie).

Polecamy: Jak założyć własną firmę

Inaczej problem prezentuje się w odniesieniu do firm. Tutaj sprawa nie należy do najprostszych. Przedsiębiorcy zobowiązani są do przestrzegania przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych. Reguluje ona zasady przetwarzania danych osobowych, a także wymogi techniczne oraz organizacyjne, wyznaczone dla sprzętu i oprogramowania wykorzystywanego do przetwarzania danych osobowych. Na uwagę zasługują dyski twarde, na których zgromadzone zostały dane osobowe pracowników przedsiębiorstwa lub jego klientów.

W prowadzonych firmach istnieją także plany amortyzacyjne, więc wymiana sprzętu IT musi być połączona z odpowiednimi zapisami finansowo-księgowymi. Co więcej utylizacja starych komputerów i podobnych urządzeń może generować dodatkowe koszty (transport, opłaty utylizacyjne).

W nieco lepszej sytuacji od firm, które nabyły komputery za gotówkę są przedsiębiorstwa, które leasingują sprzęt IT. Im umowy pozwalają niekiedy na zwrot wykorzystanych urządzeń bezpośrednio leasingodawcy, łącznie z bezpiecznym usunięciem danych.

Narzucona przez ustawodawcę droga postępowania związana ze składowaniem i utylizacją elektrośmieci wiąże się ściśle z proekologicznym podejściem oraz ochroną danych. Niestety przedsiębiorcom nie pozostaje nic innego jak pogodzić się póki co z przyjętymi rozwiązaniami.

Polecamy: serwis Leasing

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Kosy

Ekspert, trener, konsultant, wykładowca uniwersytecki. Absolwent Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz studiów doktoranckich w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej. Doradztwem w zarządzaniu zasobami ludzkimi zajmuje się od ponad 15 lat, realizując różnorodne projekty z zakresu HR. Ma za sobą długoletnie doświadczenie zdobyte w międzynarodowych firmach doradczych: Capgemini Ernst & Young, SHL Ireland, Hudson Global Resources, PWC. Zrealizował różnorodne projekty dla wiodących organizacji działających w Polsce, Irlandii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii (m.in. Accenture, Aer Rianta, AIB, Bank of Ireland, Dairygold, Lafarge, Oriflame, Sulzer, Ulster Bank). Autor artykułów publikowanych w Serwis HR, Personel i Zarządzanie oraz Rzeczpospolitej, a także pozycji naukowych i książkowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »