REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Phishing – jak nie dać się oszukać w Internecie?

Kamil Rogala

REKLAMA

REKLAMA

Phishing – dla wielu osób to pojęcie obce, niestety prawda jest taka, że może ono dotknąć każdego, kto korzysta z Internetu. Phishing bowiem służy do wyłudzania danych. Są to najczęściej dane do konta pocztowego lub bankowego (login, hasło), numerów kart kredytowych, etc. Jak najczęściej wygląda atak phishingowy?

REKLAMA

W większości przypadków użytkownik komputera dostaje na swoją skrzynkę pocztową wiadomość od rzekomego banku lub sklepu internetowego, z którego usług często korzysta i nie podejrzewa możliwego oszustwa. Zazwyczaj w mailu oszust sugeruje konieczność weryfikacji danych, np. w celu uniknięcia zablokowania karty płatniczej etc. My niczego nie świadomi podążamy za podstawionym linkiem. Co dalej? 

REKLAMA

Bywa również tak, że warunkiem uniknięcia blokady, czy innych problemów (inwencja oszustów jest imponująca i za każdym razem może to być inny „problem”), jest podanie loginów i haseł czasem nawet danych osobowych w „celu potwierdzenia tożsamości”. Oprócz tego, bardzo często proszeni jesteśmy o numer karty kredytowej i jej PIN (podawanie takich danych jest już chyba szczególną głupotą). Następnie po kliknięciu w link do strony WWW podany w wiadomości otwiera się fałszywa strona wykonana na wzór oryginalnej, która do złudzenia podobna jest do tej, z której zwykle korzystamy. Jeśli wpiszemy na stronie wymagane od nas wcześniej dane, trafią one do oszusta, który w ten sposób uzyska dostęp do naszego konta. Zanim się zorientujemy, że było to oszustwo, nasze konto z pewnością będzie wyczyszczone, a możliwość odzyskania pieniędzy będzie niewielka. Jeśli „tylko” stracimy pieniądze, będzie to połowa nieszczęścia. W niektórych przypadkach, możemy spodziewać się np. zaciągniętych kredytów na wysokie sumy lub rachunków za spore zakupy.

Zobacz również: Fałszywi znajomi na portalach społecznościowych – jak nie dać się oszukać?

Jak chronić się przed oszustwami w Internecie?

REKLAMA

Najlepszym możliwym sposobem ochrony jest własna odpowiedzialność i ostrożność, a już przede wszystkim zerowe zaufanie w przypadku powyżej opisanych sytuacji. Żaden bank, ŻADEN, nie będzie nas prosił o dane osobowe, a już tym bardziej dane do konta drogą elektroniczną. Musimy być świadomi zagrożenia i odróżniać fałszywe wiadomości od prawdziwych. Aktualne oprogramowanie antywirusowe, antyszpiegowskie, czy nawet sama przeglądarka internetowa, może podnieść alarm, gdy wejdziesz na stronę podaną w sfałszowanej wiadomości, jednak nie powinniśmy ufać oprogramowaniu, tylko własnej intuicji. Musimy pamiętać, że żadna zaufana instytucja nigdy nie poprosi nas o podawanie loginów czy haseł. Jeśli z jakiegoś powodu, będziemy musieli uzupełnić swoje dane, najlepszym rozwiązaniem będzie udanie się do fizycznej placówki banku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ponadto, za każdym razem gdy odwiedzamy stronę WWW banku lub innego portalu, warto sprawdzić poprawność adresu, np. czy przeglądarka wyświetla początek adresu jako https:// - literka „s” wskazuje, że połączenie jest bezpieczne. Jeśli jesteśmy na stronie WWW banku i w adresie nie ma literki „s” po „http” powinno to wzbudzić nasze podejrzenia. Sprawdźmy również, czy nasza przeglądarka pokazuje połączenie szyfrowane. Sugeruje to obecność kłódki w dolnym rogu okna przeglądarki. Jeśli kupujemy coś w sklepie internetowym, sprawdźmy również czy w miejscu gdzie mamy podać dane karty kredytowej jest protokół https oraz czy jest symbol kłódki w prawym dolnym rogu przeglądarki. Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości, zrezygnujmy z usług sklepu i opuśćmy stronę. Dla niektórych takie środki ostrożności mogą wydać się przesadzone, ale wystarczy, że choć raz padniemy ofiarą oszustwa i w przyszłości również będziemy tak „przesadnie” uważać. 

Zobacz również: Jak poradzić sobie z blokującymi system sterownikami?

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wakacje składkowe. Dla kogo i jak z nich skorzystać?

Sejmowe komisje gospodarki i polityki społecznej wprowadziły poprawki redakcyjne i doprecyzowujące do projektu ustawy. Projekt ten ma na celu umożliwić przedsiębiorcom tzw. "wakacje składkowe", czyli przerwę od płacenia składek ZUS.

Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

REKLAMA

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

REKLAMA

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA