REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak stworzyć skuteczny proces marketingowy social media?

skuteczny proces marketingowy social media
skuteczny proces marketingowy social media
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy szukasz nowych sposobów na pozyskanie klientów za pomocą kanałów social media? Czy znasz proces zakupowy przez który przechodzą klienci zanim zakupią Twój produkt lub usługę? Zebranie rzeszy lojalnych fanów to ważny element praktycznie każdej kampanii prowadzonej w mediach społecznościowych. Prawdziwym celem działań powinno być jednak zachęcenie użytkowników do podjęcia akcji i stania się prawdziwymi klientami firmy. Aby to uczynić, należy stworzyć skuteczny lejek marketingowy, koncentrując się tylko na wybranych platformach społecznościowych.

W tym artykule, zajmiemy się tym jak przygotować proces marketingowy, wybierając przy tym kanały komunikacji które będą najlepiej dopasowane do danej grupy docelowej. Poniżej znajdziesz również kilka wskazówek na temat tego jak testować i usprawnić cały proces, tak aby uzyskać najlepsze rezultaty.

REKLAMA

Dlaczego lejek marketingowy jest tak ważny?

Marketing w social media polega na używaniu poszczególnych platform komunikacji w celu przeprowadzenia potencjalnych klientów przez serię zaplanowanych kroków, które w ostateczności spowodują, że podejmą oni akcję, której oczekujesz (np. zostaną fanami, podzielą się z Tobą adresem e-mail lub dokonają zakupu produktu lub usługi). Istnieje wiele zróżnicowanych narzędzi, platform i opcji związanych z social media (od Facebooka i Twittera, poprzez landing pages, e-mail marketing, SEO i reklamę PPC). Każdy z tych kanałów reprezentuje kolejny sposób umożliwiający przeprowadzenie klientów przez dany lejek marketingowy.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zapisz się na nasz newsletter

Jak zdecydować które spośród multum dostępnych opcji będą najlepiej pasowały do Twojego rodzaju działalności?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Aby odpowiedzieć na to pytanie, najpierw musisz dokładnie wiedzieć do kogo jest skierowana Twoja oferta i jak najlepiej dotrzeć do tej grupy docelowej. Musisz również znać cele firmy oraz wiedzieć jak je mierzyć (chodzi tu o specyficzne wskaźniki poddawane regularnej analizie).

Bez znajomości tych kluczowych faktów Twoje działania marketingowe będą znacznie mniej efektywne. Zbytnie skupienie się na jednej części procesu marketingowego może spowodować problemy w pozostałych. Jeśli skoncentrujesz się wyłącznie na liczbie fanów i adresów e-mail, możliwe, że napotkasz trudności na etapie konwersji. Jeśli Twoim najważniejszym celem jest budowanie wizerunku marki, ignorując przy tym e-mail marketing, z pewnością odbije się to na wynikach sprzedaży.

Każda decyzja dotycząca budowania marki, zwiększania zaangażowania lub ostatecznej konwersji potencjalnych klientów powinna być oceniana z punktu widzenia lejka marketingowego.

Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci zbudować i testować proces marketingowy tak aby osiągnąć sukces którego oczekujesz.

Optymalizacja działań w kanałach social media

Zdefiniuj i wprowadź do strategii najlepsze kanały marketingowe

Jak wspomniałem wcześniej, w środowisku internetowym mamy do dyspozycji setki różnych narzędzi związanych z marketingiem społecznościowym. Używanie wszystkich naraz z pewnością nie wchodzi w grę. Jak więc rozwiązać ten problem?

Zacznij od określenia tego w jaki sposób powinna wyglądać najskuteczniejsza ścieżka marketingowa. Wyznacz kolejne kroki przez które zazwyczaj przechodzą potencjalni klienci zanim dokonają zakupu. Proces zazwyczaj zaczyna się od zbudowania świadomości produktu lub usługi, następnie wielokrotną ekspozycję oferty i budowanie zaangażowania, aż do ostatecznego zawarcia umowy.

Dowiedz się jakich kanałów i narzędzi social media aktualnie używa Twoja grupa docelowa i zorganizuj je według tego jakie pełnią one funkcje.

REKLAMA

Dla przykładu, Facebook jest świetną platformą służącą do zwiększania świadomości marki i pozyskiwania adresów e-mail potencjalnych klientów, ale raczej nie nadaje się do bezpośredniego zawierania transakcji. Z drugiej strony, kampanie e-mail marketingowe to znakomite narzędzie służące do konwersji, jednak nie sprawdza się ono najlepiej w zakresie budowania świadomości marki.

Podczas podejmowania decyzji w zakresie kanałów marketingowych, określ również które z nich są najbardziej znaczące dla krótko i długo terminowych celów firmy. Przemyśl słabe i silne strony każdego rozwiązania i zastanów się jaką funkcję ma pełnić każde z wybranych narzędzi.

Facebook w marketingu business-to-business


Poniżej znajduje się krótki opis popularnych narzędzi social media i związanych z nimi funkcji:

Budowanie świadomości marki i oferty:

  • Reklamy na Facebooku
  • Reklamy na Twitterze
  • Reklamy na Youtube

Ponowny kontakt z ofertą i zaangażowanie (polubienia, dzielenie się wpisami, komentarze itd.):

  • Baza fanów na Facebooku
  • Liczba obserwujących na Twitterze
  • Kampanie retargetingowe
  • Subskrybenci e-mail
  • Liczba obserwujących na Google+

Sprzedaż:

  • Bezpośrednie kampanie e-mail
  • Reklamy w wynikach wyszukiwania
  • Optymalizacja landing page

Jak widzisz, wiele kanałów marketingowych może pełnić dwojaką funkcję (dla przykładu – Facebook służy zarówno do budowania rzeszy fanów jak i do reklamy PPC). Wszystkie te funkcje powinny wspierać się nawzajem aby prowadzić do ostatecznego celu – sprzedaży produktów lub usług.

Proces marketingowy powinien być stabilny i elastyczny zarazem. Jeśli Twoja firma bardziej dba o e-mail marketing niż od liczbę fanów, dostosuj swoje podejście tak aby lepiej służyć celom przedsiębiorstwa.

Dla przykładu, zamiast używać reklam na Facebooku aby zwiększyć widoczność marki i pozyskać fanów, możesz od razu przejść do kampanii reklamowej skierowanej na budowanie listy mailingowej. Stwórz reklamę która poprowadzi potencjalnych klientów na zoptymalizowaną stronę sprzedażową zachęcającą do podzielenia się adresem e-mail (w zamian za dostęp do wartościowych informacji lub możliwość pobrania aplikacji).

Siedem mitów dotyczących landing page

Podsumowanie

Pamiętaj, że klienci oczekują zazwyczaj większej ilości informacji zanim podejmą decyzję zakupową (chyba, że mamy do czynienia z niektórymi branżami gdzie proces decyzyjny jest prostszy). Strategia "hard sell" staje się coraz mniej skuteczna i nie prowadzi do budowania długotrwałych relacji.

Zwróć uwagę na to jakich kanałów social media najczęściej używają Twoi klienci i wykorzystaj je do zbudowania skutecznego procesu marketingowego. Stwórz lejek umożliwiający przyciągnięcie uwagi klientów na różnych poziomach zainteresowania ofertą. Dopasowuj podejście, mając na uwadze zmieniające się potrzeby odbiorców i nigdy nie zapominaj, że ostatecznym celem każdej kampanii jest doprowadzenie do zwiększenia sprzedaży!

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Co o tym myślisz? Na jakich kanałach komunikacji opierasz swój proces marketingowy? Podziel się opinią w sekcji komentarzy.

Autor: Grupa Tense.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

REKLAMA

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

REKLAMA

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

REKLAMA