REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Formy reklamy internetowej

Łukasz Plewa
Reklama internetowa - formy
Reklama internetowa - formy

REKLAMA

REKLAMA

Reklama w sieci przeżywa niesamowity rozkwit. Od wprowadzanie Web 2.0 zupełnie zmieniło się to jak postrzegamy internet, jak z niego korzystamy i zarabiamy dzięki niemu. Obecnie w sieci reklamują się już wszystkie firmy bez względu na swoją branżę. Stosunkowo niska cena połączona z zasięgiem takiej kampanii reklamowej sprawiły, że do wyboru mamy co najmniej kilkanaście form reklamowych.

Banner:

W Internecie banner był pierwszą graficzną formą przekazania treści informacyjnych bądź reklamowych, często będąc odnośnikiem do strony promowanego produktu. Przyjęło się, że występuje on na stronie w formie pionowego lub poziomego paska na górze strony wyświetlającego statyczną lub animowaną grafikę. Expand banner to z kolei interaktywny rodzaj bannera rozwijającego się po najechaniu na niego kursorem myszy.

REKLAMA

Najczęściej wykonywany jest w technologii Adobe Flash i Java, często też w formacie JPG czy GIF. 

Billboard:

Jest to najczęściej prostokątny element reklamowy zamieszczony zazwyczaj na górze strony .Jest dużo większy od bannera, przez co zastąpił jego rolę jako podstawowa forma reklamy. 

Double Billboard/Triple Billboard:

Tak samo jak w przypadku zwykłego billboardu jest to prostokątny element reklamowy zamieszczony zazwyczaj na górze strony. Dwa/Trzy razy wyższy od standardowego billboardu. Jest on coraz powszechniej stosowany ze względu na swój rozmiar, który przyciąga uwagę jednocześnie nie irytując użytkownika.

Rectangle:

Prostokątny lub kwadratowy, jest umieszczany głównie wewnątrz tekstu danego serwisu lub na jego stronie głównej w specjalnym, dobrze widocznym miejscu ( najczęściej po prawej stronie).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Skyscraper:

Pionowa forma reklamy czyli tzw. "wieżowiec" umieszczana z prawej strony ekranu. Element graficzny najczęściej o wymiarach 120x600 lub 160x600. Powstał jako rozwój billboardu podczas rozwoju sieci i zdecydowanego zwiększenia przepustowości łącz internetowych.

Brand mark:

Inwazyjna forma reklamy pojawiająca się w postaci okna otwierającego się nad aktywnym oknem przeglądarki. Stanowi ona zintegrowaną całość i jest tworzona jako najwyższa warstwa. Może przybierać dowolny kształt w zależności od intencji reklamodawcy i pomysłowości twórcy. Daje więc niesamowite możliwości kreacyjne, ponadto daje się przesuwać, zwijać i zamykać. Bardzo często używana do emisji video.

TopLayer:

Jest to animacja realizowana na przezroczystej warstwie nałożonej na stronę serwisu w dowolnym miejscu przez określony czas. Może posiadać dowolny kształt, zawierać efekty dźwiękowe. Daje to niemal nieograniczone możliwości twórcze. Po zakończeniu animacji najczęściej pozostaje element reklamowy stanowiący link reklamodawcy.

Pop-Up / Pop-Under:

Reklama w formie niewielkiego, samodzielnego okna przeglądarki otwierająca się w momencie przejścia między stronami. Pop-Up zazwyczaj jest małym oknem gdyż otwiera się na tle przeglądarki przez co jest jedną z najbardziej irytujących form reklamy. Pop-Under jest większy, otwiera się za oknem przeglądarki czekając jakby na swoją kolej. Forma ta jest coraz rzadziej stosowana ze względu na popularność filtrów blokujących.

Expand billboard/skyscraper:

Identycznie jak w przypadku bannera jest to reklama rozszerzająca się. Gdy najedziemy na nią kursorem powiększa się, prezentując zawartą treść reklamową. Forma expand wiąże się z zaskoczeniem użytkownika co dodatkowo przyciąga jego uwagę.

Polecamy: Co irytuje użytkownika na stronie internetowej?

Polecamy: Czy przepisy prawne ograniczają reklamę internetową?

Scroll:

Forma wyświetlania bannerów, billboardów, skyscreperów która powoduje poruszanie się w górę i w dół okna reklamy wraz z przewijaniem się strony serwisu. Dzięki temu reklama pozostaje cały czas widoczna dla użytkownika bez względu w jakiej części strony się znajduję. Inwazyjność tej formy powoduje, że musi być ona wyposażona w znak "x" służący jej odesłaniu.

Scroller:

Graficzny pasek wyświetlany przy dolnej krawędzi okna przeglądarki. Najczęściej zawiera on treść animowaną w Adobe Flash lub Java. Reklama ta, podobnie jak Scroll pozostaje zawsze widoczna dla użytkownika, bez względu na ewentualne przewijanie strony.

Interstitial:

Bardzo inwazyjna i skuteczna forma reklamy. Emitowana na całej powierzchni okna przeglądarki lub na całym ekranie, w czasie oczekiwania na załadowanie kolejnej strony odwiedzanego serwisu. Zazwyczaj trwa od kilku do kilkudziesięciu sekund.

Videostitial:

Videostitial to młodsza siostra formy interstitial, inwazyjna, pełnoekranowa metoda emitowania spotów telewizyjnych w internecie.

SurroundAd:

Modna w ostatnim czasie metoda polegająca na połączenie kilku form reklamowych stwarzając otoczenie dla całej witryny. Tak rozbudowana forma reklamy zwraca ogromną uwagę internautów stąd dedykowana jest do reklamodawców wprowadzających na rynek nowy produkt, lub zainteresowanych wykreowaniem wizerunku firmy.

Screening:

Screening to połączenie standardowej tapety z Billboardem tak, aby granica pomiędzy nimi była niezauważalna. Obszar billboardowej jest klikalny, ale obraz rozciąga się na tło całej witryny.Screening jest niezwykle efektywną, i zarazem największą nieitruzywną formą reklamową.

Artykuł sponsorowany:

Forma reklamy zaczerpnięta z prasy drukowanej. Artykuł sponsorowany jest zlecany przez agencję reklamową. Wygląda jak normalny tekst redakcyjny, ale promuje mniej lub bardziej określony produkt lub markę.

Meta ad:

Jedna z najnowszych form reklamy. Jest to baner reklamowy wyświetlany w wyszukiwarce internetowej, skojarzony tematycznie z wyrazami kluczowymi podanymi przez użytkownika w wyszukiwarce. 

Keyword advertising:

Forma ogłoszeń reklamowych, polega na wykupywaniu odsyłaczy internetowych zgodnych ze słowami kluczowymi wpisywanymi przez użytkowników. Zazwyczaj wysokość na liście wyszukiwania wiąże się z ceną ogłoszenia.

SEO:

Zwane inaczej optymalizacją lub pozycjonowaniem polega na osiągnięciu przez dany serwis internetowy jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania wyszukiwarek internetowych dla wybranych słów i wyrażeń kluczowych.

Mapvertising:

Stosunkowo nowa forma reklamy internetowej, która pojawiła się wraz z rozwojem lokalizatorów i aplikacji takich jak GoogleMaps. Umożliwia prezentację lokalizacji na mapie w postaci logo. Gdy najedziemy na nie kursorem myszki, wówczas pojawia się informacja z danymi teleadresowymi.

Czytaj więcej na serwisie E-firma...