| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Reklama w Internecie > MARKETING WIRUSOWY – jak planować, czego unikać…

MARKETING WIRUSOWY – jak planować, czego unikać…

Bardzo duża popularność, jaką cieszy się marketing wirusowy (viral marketing) spowodowana jest tym, że jest to jedna z najskuteczniejszych, jak również najszybszych oraz najtańszych form dotarcia do klienta, jak i zaistnienia w świadomości lokalnej czy też szerszej społeczności.

Początki stosowania marketingu wirusowego sięgają lat dziewięćdziesiątych – od tego czasu był już wielokrotnie analizowany, opisywany, dużo się mówiło, jak i ciągle mówi o jego skuteczności.
Należy mieć na uwadze, że w przypadku marketingu wirusowego, nigdy nie ma się stuprocentowej pewności, że wybrana koncepcja osiągnie sukces. Jednakże dzięki zastosowaniu określonych wytycznych, można znacznie zwiększyć prawdopodobieństwo, że tak się stanie.

Poznaj odbiorcę

Tak jak w przypadku każdego rodzaju strategii reklamowej, także w marketingu wirusowym trzeba zastanowić się do kogo działania promocyjne będą skierowane. Jeśli potencjalnymi odbiorcami usług danej firmy nie są aktywni użytkownicy mediów społecznościowych, nie ma potrzeby podążać za modą czy wszechobecnymi trendami. Virale, czyli komunikaty reklamowe stosowane w marketingu wirusowym docierają przede wszystkim do osób korzystających z takich serwisów jak Facebook, YouTube, Twitter. I tak naprawdę tylko wyjątkowe – oryginalne virale przedostaną się dalej, poprzez wzmianki w mediach opiniotwórczych, do szerszego grona odbiorców. Trzeba zatem dobrze przemyśleć, czy wybrana koncepcja będzie w danym przypadku odpowiednia.
Internet, a zwłaszcza media społecznościowe stanowią znakomite oraz, co istotne, darmowe źródło wiedzy o zainteresowaniach, preferencjach czy też zwyczajach klientów danej marki. Jeśli w umiejętny sposób wykorzysta się informacje z Facebooka, Twittera bądź bloga, zyskać można doskonałą bazę, przydatną w kampanii.

Dlaczego nie warto korzystać z wypożyczonych list mailingowych

Cenne wskazówki

To jaką formę przyjmie viral, wykorzystany w kampanii wirusowej, zależy od budżetu danej firmy, jak też profilu jej klientów. Może nim być chwytliwe hasło reklamowe, atrakcyjny profil na portalu społecznościowym, oryginalne video, ciekawa aplikacja na telefon czy gra komputerowa nawiązująca do konkretnej usługi. Pomimo że w tworzeniu virali istotną rolę odgrywają finanse, to zaletą tych komunikatów marketingowych jest to, iż nawet w sytuacji produkcji niskobudżetowych można liczyć na sukces.

Czym powinien charakteryzować się idealny viral? W odpowiedzi na to pytanie pomocne mogą być najpopularniejsze, powstałe już virale, które skutecznie spełniły swoje zadania.
Często wykorzystywanym motywem, na przykład w filmikach umieszczanych na YouTube, są absurdalne oraz abstrakcyjne sytuacje. Przyciągają one uwagę widzą oraz sprawiają że staje się on ciekawy tego „co będzie dalej”. Zaangażowanie do działania stanowi ważny element marketingu wirusowego. I nie chodzi tu wyłącznie o przekazanie danego virala dalej, ale także nakłonienie użytkownika, aby podjął się proponowanej przez firmę aktywności - na przykład poprzez gry bądź aplikacje, umożliwiające interakcje. Dzięki temu odbiorca ma poczucie wyboru oraz kontroli nad viralem.
Jeśli natomiast strategia kampanii wirusowej nie uwzględnia czynnego zaangażowania internauty, odwoływać się powinna do jego emocji. Wzbudzanie silnych oraz, co bardzo ważne, pozytywnych odczuć jest w vir marketingu niezwykle pożądane. Kreując wzruszające, optymistyczne historie, nie tylko wpływa się na dobry nastrój odbiorcy, ale także tworzy się pozytywne oraz przyjazne nastawienie do danej marki czy produktu. Należy wystrzegać się stosowania virali skandalizujących, które co prawda mogą być często rozpowszechniane, lecz będą bazować na negatywnych odczuciach (zazdrość, lęk, gniew), które mogą wpłynąć na pogorszenie reputacji danej firmy.

Jak sprawić, by czytelnicy wracali po więcej? - budowanie wartościowego bloga

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »