| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Reklama w Internecie > Jak ustalić cel badań marketingowych

Jak ustalić cel badań marketingowych

Ustalanie tematyki oraz celu badań marketingowych jest ściśle powiązane z jakością pozyskiwanych danych. Jak poradzić sobie z problemami pojawiającymi się w związku z doborem tematu badań?

Celowy dobór respondentów wystarczy, jeśli grupę w badaniu stanowią osoby pijące coca-colę czy posiadające konsolę do gier. W tym przypadku respondentów można szukać w Internecie, a nie wśród osób starszych czy młodych matek.

Z kolei przy badaniu satysfakcji pracowników firmy metoda CAWI jest bardzo odpowiednia, tym bardziej, jeśli pracują w biurze. Ankietę mogą wypełnić w przerwie między wykonywanymi obowiązkami. Natomiast, jeśli takie badanie miałaby przeprowadzić huta szkła, w której 65% załogi to robotnicy pracujący na hali produkcyjnej, prawdopodobnie tradycyjna ankieta papierowa byłoby lepszym rozwiązaniem.

Co z jakością?

Warto się zastanowić, na ile wiarygodne są wyniki badania, w którym respondent oderwany od wykonywanych czynności (odrabianie zadań z dzieckiem czy obiad dla gości), bezmyślnie odpowiada na kolejne pytania ankietera. Wyniki będą wówczas mało wiarygodne.

Metoda CAWI to także system informatyczny, który umożliwia wypełnienie ankiety w dowolnej chwili i co więcej, w wielu przypadkach chroni przed popełnieniem błędu. System pilnuje, aby pytania zadawane respondentowi wyświetlały się we właściwej kolejności. Nie ma konieczności zapisywania danych do zbioru, ponieważ tworzy się on na bieżąco w miarę pozyskiwania kolejnych ankiet.

Mało uzyska się z reprezentatywnego badania z błędami ankietera, który nieuważnie wypełniał ankietę odpowiedziami respondenta czy osoby wprowadzającej dane do komputera.

Za wyborem metody CAWI przemawia fakt, że respondent może wypełnić ankietę w najbardziej dogodnym dla niego terminie. Np. po godz. 22 czy w niedzielę popołudniu.

Polecamy: Sześć zasad kreowania skutecznego e-wizerunku

Co z pieniędzmi?

Budżet wielkości kilku tysięcy zł na pewno nie pozwoli na przeprowadzenie badania na reprezentatywnej próbie metodą PAPI czy nawet CATI. Niemniej taki budżet pozwala przeprowadzić profesjonalne badanie metodą CAWI, w ramach którego pozyskuje się liczbę ankiet uprawniającą do wysuwania rzetelnych i wiarygodnych wniosków.

Przyczyną tego jest koszt dotarcia do respondentów, który jest znacznie mniejszy niż w porównaniu do badań CATI czy PAPI. Nie trzeba zatrudniać wielu ankieterów pozyskujących wywiady drogą telefoniczną czy na papierze. Koszt promocji badania w Internecie to głównie koszt umiejscowienia baneru czy linka. A koszt wysyłki zaproszeń drogą mailową, przy dysponowaniu bazą teleadresową, jest w zasadzie zerowy (nie wliczając kosztów pracy autora ankiety).

Wyniki w postaci surowego zbioru danych są już dostępne po zamknięciu badania. Dane zapisują się na bieżąco, zatem zebranych ankiet nie trzeba zliczać i przenosić do systemu.

Polecamy: Z jakich elementów powinna się składać witryna firmowa

Autor: Damian Dec, Członek Zarządu PB Online Sp. z o.o.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sedlak & Sedlak

Jesteśmy najstarszą polską firmą doradztwa HR. To zobowiązuje.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »