| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Reklama w Internecie > Na czym polega marketing szeptany

Na czym polega marketing szeptany

Pojęcie marketingu szeptanego wywodzi się od potocznej "poczty pantoflowej" gdzie produkt/usługa był nieświadomie promowany za pomocą przekazów ustnych bądź też pisanych. Na czym jednak ten rodzaj marketingu polega?

Najstarszym przykładem "marketingu szeptanego" może być religia i przekazy z nią związane. Jeżeli przytoczymy temat religii jako przykład przekazu marketingowego łatwo można spostrzec że ten rodzaj marketingu działa w przypadku kiedy główne usługi/produkty promowane za pomocą dostępnych środków zawodzą. Głównym motorem marketingu szeptanego są tzw. "ewangeliści" czyli osoby które świadomie albo nie zachwalają lub przekazują informację o firmie, usłudze, produkcie innym osobom (czasami zupełnie nieznanym).

Główną ideą marketingu szeptanego jest zwrócenie uwagi odbiorcy za pomocą niewielkich form wyrazu. Może to być coś szokującego, śmiesznego ale niekoniecznie, czasami odpowiednio dobrana informacja przynosi więcej zainteresowania niż coś szokującego. Można podzielić ten rodzaj marketingu na dwie grupy: 

  •  marketing bazujący na szoku,
  •  marketing bazujący na przekazie informacji. 

W obydwu przekazach jest zawarta informacja, ale wywołuje ona inną reakcję u odbiorcy która ma przynieść pozytywne korzyści z tym związane. Przy czym przez szok rozumie się wstrząs psychiczny wywołany reakcją na informację sprzeczną z poglądem moralnym danej jednostki.

Polecamy: Jak zarządzać kampania marketingową

Korzyści otrzymywane z szokowania

Natychmiastowy szum (czyli tzw. buzz) - oczywiście do momentu aż dana jednostka lub jednostki zweryfikują swoje poglądy i nie będą one już wywierały takiego wpływu jak wcześniej.

Powrót osób po jakimś czasie - w przypadku pogodzenia lub zaakceptowania danej informacji przez umysł osoby z nią zetkniętą następuje powrót takiej osoby do źródła informacji, jeżeli tym źródłem była firma lub przedmiot nastąpi regres który pozwoli odbiorcy zapoznać się bliżej lub dokonać zakupu albo przemienić się w tzw. "ewangelistę".

Promowanie za pomocą szoku przynosi dwie korzyści (natychmiastową i rozłożoną w czasie) w zależności od tego jaki wpływ miał efekt "buzz" takie mamy odzwierciedlenie w przyszłości.

Korzyści otrzymywane z przekazu informacji

Przekaz informacji w dzisiejszych czasach odbywa się za pośrednictwem internetu, z prostej przyczyny, za dużo jest dostępnych informacji na rynku żeby można było wszystko zapamiętać w szczególności nazwiska, nazwy własne, nazwy towarów itd. Jedynym sposobem na zapamiętanie lub utrwalenie nazw jest do nich łatwy dostęp, który można uzyskać po wejściu do sieci. Przykładem przekazywania informacji może być pisanie na forum o tej samej i jednej usłudze lub firmie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Tomasz Okurowski

Specjalista od nowoczesnych technologii zarówno samochodowych jak domowych. Wyjątkowy znawca nawigacji samochodowych, systemów multimedialnych, car audio i aplikacji mobilnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »