REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Na czym polega marketing szeptany

Mistrzowie Szeptów
Marketing szeptany
Marketing szeptany

REKLAMA

REKLAMA

Pojęcie marketingu szeptanego wywodzi się od potocznej "poczty pantoflowej" gdzie produkt/usługa był nieświadomie promowany za pomocą przekazów ustnych bądź też pisanych. Na czym jednak ten rodzaj marketingu polega?

Najstarszym przykładem "marketingu szeptanego" może być religia i przekazy z nią związane. Jeżeli przytoczymy temat religii jako przykład przekazu marketingowego łatwo można spostrzec że ten rodzaj marketingu działa w przypadku kiedy główne usługi/produkty promowane za pomocą dostępnych środków zawodzą. Głównym motorem marketingu szeptanego są tzw. "ewangeliści" czyli osoby które świadomie albo nie zachwalają lub przekazują informację o firmie, usłudze, produkcie innym osobom (czasami zupełnie nieznanym).

REKLAMA

Główną ideą marketingu szeptanego jest zwrócenie uwagi odbiorcy za pomocą niewielkich form wyrazu. Może to być coś szokującego, śmiesznego ale niekoniecznie, czasami odpowiednio dobrana informacja przynosi więcej zainteresowania niż coś szokującego. Można podzielić ten rodzaj marketingu na dwie grupy: 

  •  marketing bazujący na szoku,
  •  marketing bazujący na przekazie informacji. 

W obydwu przekazach jest zawarta informacja, ale wywołuje ona inną reakcję u odbiorcy która ma przynieść pozytywne korzyści z tym związane. Przy czym przez szok rozumie się wstrząs psychiczny wywołany reakcją na informację sprzeczną z poglądem moralnym danej jednostki.

Polecamy: Jak zarządzać kampania marketingową

Korzyści otrzymywane z szokowania

Natychmiastowy szum (czyli tzw. buzz) - oczywiście do momentu aż dana jednostka lub jednostki zweryfikują swoje poglądy i nie będą one już wywierały takiego wpływu jak wcześniej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Powrót osób po jakimś czasie - w przypadku pogodzenia lub zaakceptowania danej informacji przez umysł osoby z nią zetkniętą następuje powrót takiej osoby do źródła informacji, jeżeli tym źródłem była firma lub przedmiot nastąpi regres który pozwoli odbiorcy zapoznać się bliżej lub dokonać zakupu albo przemienić się w tzw. "ewangelistę".

Promowanie za pomocą szoku przynosi dwie korzyści (natychmiastową i rozłożoną w czasie) w zależności od tego jaki wpływ miał efekt "buzz" takie mamy odzwierciedlenie w przyszłości.

Korzyści otrzymywane z przekazu informacji

Przekaz informacji w dzisiejszych czasach odbywa się za pośrednictwem internetu, z prostej przyczyny, za dużo jest dostępnych informacji na rynku żeby można było wszystko zapamiętać w szczególności nazwiska, nazwy własne, nazwy towarów itd. Jedynym sposobem na zapamiętanie lub utrwalenie nazw jest do nich łatwy dostęp, który można uzyskać po wejściu do sieci. Przykładem przekazywania informacji może być pisanie na forum o tej samej i jednej usłudze lub firmie.

REKLAMA

Oczywiście ten sposób jest długotrwały więc natychmiastowych efektów nie ma co się spodziewać. Korzyści płynące z tego typu promocji są o wiele większe niż i trwalsze niż w przypadku "szoku". Ten rodzaj przekazu utrzymuje się w sieci dłuższy okres, poza tym jest dostępny w "archiwum" co za tym idzie w pewnym momencie możemy wywołać "buzz" z tym że nie na początku ale na końcu promocji. 

Porównując te dwa rodzaje do siebie można stwierdzić że w dwóch przypadkach mimo wszystko musimy uzupełnić sieć o wystarczające informacje dla odbiorcy, użytkownika który zetknie się z przekazem. W pierwszym przypadku mamy efekt "buzz" na początku działań co nie znaczy że nie musimy wykonywać drugiego przykładu, wręcz przeciwnie drugi przykład jest następstwem pierwszego w przypadku kiedy zaczniemy od "szoku".

W drugim przypadku efekt "buzz" następuję samoczynnie lub za pomocą niewielkiego wsparcia ze strony agencji, ale nie jest on związany w żadnym stopniu z szokiem tylko z sugestywnym i konsekwentnym przekazem informacji.

Zobacz także: Zasady kreowania e-wizerunku osób

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    REKLAMA

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    REKLAMA

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    Kończy się najostrzejsza zima od 50 lat. Prawie 5 mln zwierząt hodowlanych zginęło z głodu w Mongolii

    Dobiegająca końca zima w Mongolii, najostrzejsza od pół wieku, doprowadziła do śmierci niemal 5 mln kóz, owiec i koni, które nie są w stanie dotrzeć do pożywienia. To duży cios w gospodarkę kraju zamieszkanego przez ok. 3,3 mln ludzi, z których ok. 300 tys. utrzymuje się z hodowli zwierząt - podkreśliło Radio Swoboda.

    REKLAMA