| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Reklama w Internecie > Jak traktować ryzyko porażki przy zakładaniu strony firmowej

Jak traktować ryzyko porażki przy zakładaniu strony firmowej

Zainicjowanie funkcjonowania strony internetowej w firmie nie stanowi gwarancji odniesienia sukcesu. Na przyczyny porażki składają się zarówno przyczyny zewnętrzne i wewnętrzne.

Porażka w postaci nieudanego projektu internetowego powinna być w każdej dobrze zarządzanej firmie traktowana jako szansa na odniesienie korzyści z przeanalizowania jej przyczyn. Tak postępuje na przykład NASA — po każdej katastrofie podnosi jakość procedur bezpieczeństwa. NASA jest synonimem jakości zarządzania i najwyższej technologii właśnie dlatego, że potrafi uczyć się na porażkach. Oczywiste, że nikt nie lubi, również w Polsce, aby firmie lub osobie dodano etykietę tego, który odniósł (odnosi) porażki.

Polecamy: serwis E-firma

Steve Wozniak, legendarny pionier rynku komputerów osobistych, uważa, że porażka to raczej zasada niż wyjątek od reguły. Największym nieporozumieniem jest twierdzenie, że ci, którzy wygrywają, przetrwają. „Porażka pcha cię do przodu. Wsłuchuj się w swoje porażki. Ale są różne rodzaje porażek. Czasami porażka mówi ci, abyś zrezygnował i wziął się za coś zupełnie innego. Czasami porażka mówi ci, abyś wziął się za to, co robisz trochę inaczej, czasami mówi ci, że potrzebujesz pomocy”. Wozniak nie mówi o porażkach jak o czymś, czego należy się wstydzić. Przeciwnie, opowiada o nich ze  szczegółami, niemal tryskając dumą. Wozniak po sukcesach w Apple na początku lat osiemdziesiątych zrezygnował z pracy w firmie i szukał nowych szans na rozpoczęcie biznesu. Po Apple była firma Cloud Nine, która pod wieloma względami okazała się wielką porażką. Produkowała uniwersalne urządzenia do zdalnego sterowania sprzętem RTV (piloty). Klienci nie przyjęli dobrze tego wynalazku, a sam sprzęt nie był kompatybilny ze wszystkimi urządzeniami.

Wozniak stracił większość fortuny zarobionej w Apple. Potem stał się jednym z najbardziej znanych wykładowców grafiki komputerowej na świecie. Następnie przyszła kolej na słynny „czarny” komputer NEXT (Next Computer Inc.). Wreszcie w styczniu 2001 roku Wozniak powrócił do tego, co kochał najbardziej, czyli do wymyślania nowych rzeczy. Założył firmę WOZ (skrót od Wheels of Zeus). Zaczął produkować tanie nadajniki wykorzystujące system GPS, które można założyć na przykład psom na spacerze czy dzieciom pozostawionym na placu zabaw. Wozniak jest przykładem niepoprawnego optymisty, który zupełnie nie przejawia strachu przed porażkami.

Polecamy: Jakie korzyści mogą wynikać z przemyślanej strategii

Na przyczynę porażki składa się wiele czynników, które w pewnych okresach mogły ze sobą współgrać:
- Czynniki wewnętrzne — Twój brak zaangażowania (czyli słomiany zapał), kłopoty finansowe, rodzinne, osobiste, kłótnie w zespole współtworzącym serwis.
- Czynniki zewnętrzne — zła koniunktura rynku (czyli kryzys), działania konkurencji wymierzone w Twój projekt, zmiany przepisów lub ich interpretacji przez urzędy, zbyt silna konkurencja, zmiana trendów.

Według definicji Winstona Churchilla sukces składa się z przechodzenia od porażki do porażki bez utraty entuzjazmu.

Autor: Paweł Frankowski. Artykuł jest fragmentem książki Firmowa strona WWW. Idee, strategia, realizacja.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Stucke

Kancelaria Prawa Pracy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »