| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Programy dla firm > Gry online i oszustwa - czyli źródło łatwych pieniędzy

Gry online i oszustwa - czyli źródło łatwych pieniędzy

Wszyscy w coś gramy. Niektórzy preferują gry sportowe, inni hazardowe, są też tacy, dla których samo życie to gra. Gry komputerowe stały się powszechnym zjawiskiem - grają w nie miliony ludzi. Niektórzy lubią Tetris, inni wybierają Counter Strike, ale wszyscy dobrze się bawią.

Wraz z rozwojem Internetu pojawił się nowy typ gry komputerowej: gry, w którą można grać na dowolnym komputerze z tysiącami - a nawet dziesiątkami tysięcy - graczy z całego świata. W świecie gier MMORPG (Massive Multiplayer Online Role Playing Games), lub po prostu gier online, gracze mogą spotkać się ze sobą, zaprzyjaźnić się, walczyć ramię w ramię ze złem - w skrócie, grać, grać, grać...


Jednak nie wszystko wygląda tak pięknie. W gry online grają prawdziwi ludzie, także złodzieje i naciągacze, którzy zarabiają prawdziwe pieniądze, kradnąc wirtualną własność innych ludzi.


W jaki sposób kradzione są hasła do gier online i wirtualna własność oraz przeprowadzane są inne szkodliwe działania przeciwko graczom gier online ?


Gry                                                               


Gry online polegają na odkrywaniu niesamowitych światów wirtualnych oraz wykonywaniu zadań - nazywanych questami - w których - w przeciwieństwie do bardziej tradycyjnych gier komputerowych - gracze mogą zdobywać nie punkty, a pieniądze, cenne przedmioty oraz doświadczenie.

Te wirtualne bogactwa, okupywane krwią, potem i łzami bohatera, można następnie wymienić na inne cenne przedmioty. Atrybuty te, po tym, jak zostaną nabyte, wykorzystywane są w jeszcze trudniejszych questach, do zarobienia większych pieniędzy lub umożliwiają bohaterowi dalszą wędrówkę przez grę - w grach online nie istnieje "Koniec gry".

 

Scena bitwy z gry online Lineage 2
(www.lineage2)


Gry online rządzą się regułami, które określają ich twórcy i administratorzy serwerów obsługujących gry. Są to osoby, które poświęcają swój czas i prawdziwe pieniądze na tworzenie i obsługiwanie wirtualnych światów, zarabiając w ten sposób na życie.

 


Monica Almeida / The New York Times
Centrum wsparcia firmy Blizzard, twórcy World of Warcraft
(www.nytimes.com)


Gry online można kupić w sklepach lub pobrać z Internetu, jednak aby grać, trzeba zwykle zapłacić miesięczną opłatę subskrypcyjną. Pieniądze z tych miesięcznych subskrypcji pokrywają koszty ruchu, obsługę serwerów gier, tworzenie nowych wirtualnych światów oraz nowych przedmiotów dla graczy (mieczy, włóczni, statków itd.). Te szybko rozrastające się i stale ewoluujące wirtualne światy gracze mogą zamieszkiwać przez wiele lat.


Piractwo


Świat gier online postępuje naprzód bardzo szybko: każdego roku publikowane są nowe gry, a armia graczy nieustannie powiększa się. Jak tylko pojawi się licencjonowana wersja nowej gry, prawie natychmiast zaczynają pojawiać się pirackie serwery. Serwery te zapewniają darmowe wersje tych samych światów, jakie oferują nam licencjonowane gry wymagające uiszczenia opłaty.

 

 

Rusza sprzedaż gry World of Warcraft w Europie
(www.worldofwarcraft.com)


Liczba takich nielegalnych serwerów jest ogromna. Na przykład, po wpisaniu do wyszukiwarki Google frazy "private game server" 22 czerwca 2007 wyświetlonych zostało około 10 800 000 wyników, i liczba ta ciągle rośnie. Jedna popularna gra online może spowodować pojawienie się setek tysięcy nielegalnych serwerów. Z nielegalnych serwerów korzystają gracze, którzy chcą zaoszczędzić pieniądze lub po prostu ich nie mają, czyli w głównej mierze nastolatki czy studenci.
Pokusa jest duża: po co płacić opłatę subskrypcyjną, kiedy można grać w tę samą grę na nielegalnym serwerze, pokrywając jedynie koszty ruchu. W rzeczywistości jednak sytuacja wygląda zupełnie inaczej...


Uruchomienie nielegalnego serwera nie jest proste. Serwery muszą być administrowane i obsługiwane, a to wymaga pieniędzy, przynajmniej na pokrycie kosztów ruchu. Dlaczego więc piraci zadają sobie cały ten trud? Odpowiedź jest prosta: administratorzy nielegalnych serwerów sprzedają wirtualne cenne przedmioty za prawdziwe pieniądze. Jakość gry na nielegalnych serwerach jest znacznie gorsza niż na tych oficjalnych, przez co użytkownicy mogą napotkać różne problemy. Błędy, usterki, okresowe rozłączenia - to czynniki, które spowalniają grę i psują zabawę.

Nie ma znaczenia, jak ktoś gra - po mistrzowsku, dobrze czy słabo... Wcześniej czy później uświadomi sobie, że przyjdzie taki moment, że na bardzo długo utknie na jednym poziomie gry. Właśnie wtedy gracz korzystający z nielegalnego serwera może poprosić o pomoc administratora, który sprzeda mu wirtualne cenne przedmioty za prawdziwe pieniądze (nielegalne serwery często posiadają ustalone publiczne cenniki na wiele różnych przedmiotów i usług).


Sprzedaż wirtualnych cennych przedmiotów za prawdziwe pieniądze ma miejsce niemal wszędzie na serwerze obsługującym gry, jednak to, czy sprzedaż taka jest dozwolona, będzie zależało od gry, statusu serwera (nielegalny czy oficjalny) oraz polityki administratora.


Kradzież


Czy tylko administratorzy serwerów mogą sprzedawać cenne przedmioty w grze? Czy mogą to robić również gracze? Otóż, gracze też mogą handlować takimi przedmiotami i często to robią. Jednak administratorzy serwerów, zwłaszcza nielegalnych, mogą zakazać prowadzenia takiego handlu, nie chcąc pozbawiać się zysków. Nie zawsze jednak będą w stanie powstrzymać graczy przed taką działalnością. Są osoby, które siadają przed komputerem, grają, zdobywają cenny przedmiot i sprzedają go później za prawdziwe pieniądze.


Świat gier online jest zaskakująco lukratywnym miejscem. Każdy cenny przedmiot w grze online może mieć swój pieniężny ekwiwalent w rzeczywistym świecie. Właśnie wtedy powstaje zapotrzebowanie i mają miejsce kradzieże wirtualnej własności innych ludzi. Jak to się dzieje? Okazuje się, że dla kogoś, kto posiada odpowiednie umiejętności i wiedzę, jest to całkiem proste.


System autoryzacji graczy (weryfikujący autentyczność gracza) opiera się w większości gier online na systemie haseł. Gracz logujący się do serwera musi wprowadzić nazwę użytkownika oraz hasło. Po tym, jak serwer zidentyfikuje użytkownika, pozwoli graczowi na wejście do gry, w której będzie miał całkowitą swobodę. Szkodliwy użytkownik, który wprowadzi hasło kogoś innego, może ukraść przedmioty swojej ofiary i sprzedać je.


Skradzione przedmioty wystawiane są na aukcji (na stronach, takich jak ebay.com, oraz forach) i mogą zostać sprzedane innym graczom za prawdziwe lub wirtualne pieniądze. Cyberprzestępca może domagać się również okupu za skradzione przedmioty. Smutne, ale szkodliwi użytkownicy mogą dorobić się naprawdę sporej fortunki na grach online.

 

 

Bohaterowie wystawieni na sprzedaż na Ebay-u


Zgodnie z regułami serwera, kupowanie skradzionych przedmiotów jest naturalnie karalne. Gracze korzystający z oficjalnych serwerów obsługujących gry wiedzą, że jeśli będzie miał miejsce jakiś incydent, administratorzy podejmą działania na ich korzyść. W każdym czasie gracz może wystosować prośbę lub złożyć skargę. Problemy zostaną rozwiązane tak szybko jak to tylko możliwe, aby gracz mógł kontynuować grę.


Nielegalne serwery - których liczba znacznie przewyższa oficjalne serwery - to zupełnie inna sprawa. Ponieważ gracze nie płacą za obsługę, administracja nie ma obowiązku rozwiązywania problemów. Ofiary nie mogą również udowodnić, że nie miały nic wspólnego z problemami powstałymi w związku z posiadanymi przez nich przedmiotami z gry. Dowód na to, że hasło zostało skradzione, jest zazwyczaj lekceważony, ponieważ każda rozmowa może zostać sfałszowana, a zrzuty ekranu podrobione.

Posługując się fałszywym dowodem można oskarżyć niewinnego gracza, który stanowi niewygodnego przeciwnika, usuwając go w ten sposób z gry (istnieją na przykład kary za używanie niestosownego języka w czasie gry, z których najsurowsza to wykluczenie z gry na kilka dni). Pieniądze można również zarobić poprzez upozorowanie kradzieży przedmiotów, a następnie domaganie się okupu. W przypadku takich incydentów, administratorzy nielegalnych systemów nie mogą, ani nie chcą podejmować żadnych działań.


W rezultacie, szkodliwi użytkownicy nie muszą przejmować się zbytnio tym, co robią na nielegalnych serwerach. Na oficjalnych serwerach sytuacja przedstawia się o wiele lepiej. Konta graczy zamieszanych w kradzież zostaną zamknięte, a w niektórych przypadkach, ich adresy IP zablokowane.


Ogólnie, kradzież haseł do gier online stanowi poważny problem. Każdy gracz jest potencjalnym celem szkodliwych użytkowników.


reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Smulewicz

Dyrektor Działu Usług Kadrowo-Płacowych w FPA Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »