| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Programy dla firm > Co należy zrobić, gdy komputer został zainfekowany? cz.I

Co należy zrobić, gdy komputer został zainfekowany? cz.I

Czasami nawet doświadczony użytkownik może nie zorientować się, że jego komputer został zainfekowany wirusem. Dzieje się tak wtedy, gdy wirusy ukrywają się wśród zwykłych plików lub maskują się pod postacią standardowych plików. Sekcja ta zawiera szczegółowe omówienie symptomów infekcji wirusem, wskazuje, jak odzyskać dane po ataku wirusa oraz jak zapobiec uszkodzeniu danych przez złośliwe programy.

Na infekcję komputera może wskazywać wiele oznak. Jeśli z komputerem dzieją się 'dziwne rzeczy' takie jak opisane poniżej, istnieje duże prawdopodobieństwo, że nastąpiła infekcja: 

· nagłe wyświetlenie wiadomości lub obrazów,
· pojawianie się losowo wybranych dźwięków lub muzyki,
· tajemnicze otwieranie lub zamykanie napędów CD-ROM,
· nagłe uruchamianie programów na komputerze,
· powiadomienie zapory ogniowej o podjęciu przez niektóre aplikacje prób połączenia się z Internetem bez inicjowania tej czynności przez użytkownika.

Następujące zdarzenia należą do typowych oznak wskazujących na infekcję komputera poprzez wiadomość e-mail:

· przyjaciele lub współpracownicy twierdzą, że otrzymali od użytkownika wiadomości, których na pewno nie wysłał,
· skrzynka zawiera wiele wiadomości nie posiadających adresu e-mail nadawcy czy nagłówka.

Jednak, problemy te nie zawsze spowodowane są obecnością wirusa. Na przykład, zainfekowane wiadomości przychodzące rzekomo z adresu użytkownika mogą być w rzeczywistości przesyłane z innego komputera.

Na infekcję komputera może również wskazywać szereg innych, drugorzędnych oznak:

· częste blokowanie się komputera lub występowanie błędów,
· spowolnienie komputera przy uruchamianiu programów,
· brak możliwości załadowania systemu operacyjnego,
· znikanie plików i folderów lub zmiana ich zawartości,
· zbyt częsty dostęp do dysku twardego,
· blokowanie lub nieprzewidziane zachowanie przeglądarki Microsoft Internet Explorer, np. nie można zamknąć okna aplikacji.

W 90% przypadków wyszczególnione oznaki wskazują na problemy sprzętowe lub programowe. Chociaż istnieje niewielkie prawdopodobieństwo, że spowodowane są one infekcją wirusa, zalecane jest przeprowadzenie pełnego skanowania komputera. 

Źródło: Kaspersky LAB

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja ITAKA

Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »