| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Programy dla firm > Socjotechnika – człowiek jako najsłabsze ogniwo bezpieczeństwa

Socjotechnika – człowiek jako najsłabsze ogniwo bezpieczeństwa

Dzisiejszy krajobraz zagrożeń jest bardzo złożony. Cyberprzestępcy wykorzystują cały ich wachlarz, aby "porywać" komputery użytkowników i nielegalnie zarabiać pieniądze. Zagrożenia te obejmują różne rodzaje trojanów, robaki, wirusy oraz exploity, które umożliwiają szkodliwemu oprogramowaniu wykorzystywanie luk w zabezpieczeniach systemu operacyjnego lub aplikacji.

Niestety nie możemy porównać tego stanu ze światem online. Nie powinno to jednak dziwić. W porównaniu z wszystkimi pokoleniami kierowców i jeszcze większą liczbą pokoleń pieszych przechodzących przez ulicę Internet to bardzo nowe zjawisko. Ludzie dopiero zaczynają zdawać sobie sprawę, w jaki sposób Internet może poprawić ich życie: niestety, wielu pozostaje w błogiej nieświadomości potencjalnych zagrożeń.

Mamy tu do czynienia z pewnego rodzaju paradoksem. Dzieci uczą się od swoich rodziców zdroworozsądkowych strategii zapewniających bezpieczeństwo w realnych świecie. Jednak dzisiejsi rodzice często nie posiadają wystarczających kompetencji, aby edukować swoje dzieci na temat bezpieczeństwa online, ponieważ nie są obeznani z tą "nową" technologią. Dzieci natomiast wprawdzie potrafią korzystać z technologii, zwykle jednak niewiele wiedzą na temat potencjalnych zagrożeń online.
Istotne jest, abyśmy wspólnie rozwinęli taki zdrowy rozsądek również w odniesieniu do świata online. Jeżeli nam się to uda, dzisiejsze dzieci będą lepiej przygotowane do tego, aby zapewnić ochronę swoim własnym dzieciom.

Na początek ważne jest, aby nie mylić edukacji ze szkoleniem. Próba wyszkolenia ludzi na ekspertów od bezpieczeństwa komputerowego byłaby nierealistycznym zamierzeniem. Zamiast tego powinniśmy podnosić świadomość potencjalnych zagrożeń online i uczyć ludzi, co mogą zrobić, aby samemu zapewnić sobie ochronę.
W przypadku przedsiębiorstw i organizacji, edukacja personelu powinna być jednym z kluczowych elementów składowych skutecznej strategii bezpieczeństwa.

Pracownikom trzeba wyjaśnić, prostym i bezpośrednim językiem, naturę zagrożenia. Powinni rozumieć, jakie zabezpieczenia zostały wprowadzone przez organizację i dlaczego oraz w jaki sposób mogą one wpłynąć na wykonywanie przez nich obowiązków. Strategia bezpieczeństwa jest znacznie skuteczniejsza, jeżeli personel rozumie ją i popiera. Istotne jest również stworzenie kultury otwartości: pracowników należy zachęcać do zgłaszania podejrzanej aktywności, a nie ukrywania tego z obawy przed konsekwencjami dyscyplinarnymi. Jeżeli pracownicy czują się zagrożeni lub są wprowadzani w zakłopotanie, prawie na pewno będą mniej gotowi na współpracę.

Jak w każdej dziedzinie bezpieczeństwa, nie wystarczy stworzyć polityki, zmusić personel do podpisania jej i na tym poprzestać. Skuteczna polityka bezpieczeństwa powinna ewoluować wraz ze zmieniającym się krajobrazem zagrożeń i powinna być regularnie aktualizowana. Musimy również pamiętać, że ludzie uczą się w różny sposób: niektórzy są słuchowcami, inni wzrokowcami. Najlepiej zastosować różne strategie, aby mieć pewność, że personel zrozumie komunikaty o bezpieczeństwie. Możliwości obejmują prezentacje w ramach programu wprowadzającego personel w zagadnienia bezpieczeństwa, kampanie plakatowe, konkursy w zakresie świadomości zagrożeń, kreskówki, "wskazówki dnia" wyświetlane w momencie logowania się personelu do sieci korporacyjnej itp.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartłomiej Ślawski

Country Manager VMware w Polsce

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »