| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Inne > Ergonomia pracy przy komputerze

Ergonomia pracy przy komputerze

Praca przy komputerze przez okres dłuższy, niż 4 godziny dziennie wymaga odpowiedniego przygotowania stanowiska pracy. Może bowiem długofalowo negatywnie wpływać na zdrowie i stać się po pewnym czasie bardzo uciążliwa. Poznaj zasady ergonomicznej pracy przy komputerze.

Jeśli pracujesz z komputerem dłużej zapewne już nie raz zetknąłeś się z problemem dolegliwości z tym związanych. Poniżej znajdziesz najczęstsze objawy pojawiające się przy długotrwałej pracy przy komputerze:

  • ból oczy, ból głowy, ogólne zmęczenie i znużenie wynikające z intensywnego obciążenia wzroku;
  • dolegliwości związane z bólem pleców, szyi, karku, kręgosłupa, spłycenie oddechu, spowolnienie krążenia spowodowane przyjmowaniem stałej pozycji ciała na dłuższy czas;
  • ogólny stres prowadzący do frustracji i wypalenia zawodowego, spowodowany napiętymi terminami, szybkim tempem pracy oraz złą organizacją pracy.

Przyczyny dolegliwości

Kiedy zaczynasz odczuwać dolegliwości szybko możesz zlokalizować ich przyczynę. W zależności od ich rodzaju podejmiesz kroki w celu zmiany środowiska pracy, czyli uczynienia go bardziej ergonomicznym. Poniższa lista pomoże Ci lepiej ocenić sytuację i w efekcie końcowym zniwelować odczuwanie dolegliwości:

  • bóle głowy oraz oczu (pieczenie lub łzawienie) mogą być spowodowane niewłaściwym oświetleniem środowiska pracy, nieprawidłową odległością oczu od ekranu i złym kątem patrzenia na niego. Negatywny wpływ mogą mieć również odbicia światła na ekranie monitora oraz zbyt niewłaściwy współczynnik kontrastu;
  • bóle pleców, kręgosłupa oraz problemy z drętwiejącymi nogami mogą być spowodowane nieprawidłowym ustawieniem fotela, na którym siedzisz przy komputerze. Warto sprawdzić takie właściwości, jak wysokość siedziska, odchylenie oparcia oraz zastosować podnóżek;
  • napięcie psychiczne i ogólny dyskomfort prowadzący do zmęczenia wynika ze złej organizacji pracy, natłoku zadań i napiętych terminów. Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i musimy mieć do pracy odpowiednie warunki.

Zalecenia

Jeśli zastosujesz się do poniższych zaleceń z pewnością odczujesz ulgę w dotychczas pojawiających się dolegliwościach wraz z upływem czasu:

  • oczy powinny być oddalone od monitora o około 60 cm. Dozwolona jest tolerancja tej wartości w zakresie 15 cm w obie strony. Należy pamiętać o tym, aby ekran monitora był skierowany w stronę oczu w taki sposób, aby wzrok mógł padać na niego całkowicie prostopadle. Wzrok powinien być pochylony pod kątem 30 stopni;
  • wysokość siedziska jest zależna od wzrostu użytkownika i powinna wahać się w granicach od 42 do 53 cm;
  • pomiędzy siedziskiem, a spodem blatu powinna być zachowana odpowiednia przestrzeń na nogi wynosząca około 25 cm;
  • podczas pracy obie dłonie użytkownika powinny mieć możliwość swobodnego spoczywania na biurku, zaś przedramiona w takiej pozycji powinny tworzyć z ciałem kąt około 90 stopni;
  • należy pamiętać o ustawieniu ekranu monitora prostopadle do okna. W ten sposób unikamy sytuacji różnych stopni jasności między ekranem, a światłem słonecznym, które mogą powodować zmęczenie oczu. Należy też tak dobierać ustawienie monitora, aby nie odbijało się w nim światło (sztuczne lub słoneczne).
reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

INFOR

Zdjęcia


Personel i Zarządzanie 4/201730.03 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

SMM Legal

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »