| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Inne > Ergonomia pracy przy komputerze

Ergonomia pracy przy komputerze

Praca przy komputerze przez okres dłuższy, niż 4 godziny dziennie wymaga odpowiedniego przygotowania stanowiska pracy. Może bowiem długofalowo negatywnie wpływać na zdrowie i stać się po pewnym czasie bardzo uciążliwa. Poznaj zasady ergonomicznej pracy przy komputerze.

Jeśli pracujesz z komputerem dłużej zapewne już nie raz zetknąłeś się z problemem dolegliwości z tym związanych. Poniżej znajdziesz najczęstsze objawy pojawiające się przy długotrwałej pracy przy komputerze:

  • ból oczy, ból głowy, ogólne zmęczenie i znużenie wynikające z intensywnego obciążenia wzroku;
  • dolegliwości związane z bólem pleców, szyi, karku, kręgosłupa, spłycenie oddechu, spowolnienie krążenia spowodowane przyjmowaniem stałej pozycji ciała na dłuższy czas;
  • ogólny stres prowadzący do frustracji i wypalenia zawodowego, spowodowany napiętymi terminami, szybkim tempem pracy oraz złą organizacją pracy.

Przyczyny dolegliwości

Kiedy zaczynasz odczuwać dolegliwości szybko możesz zlokalizować ich przyczynę. W zależności od ich rodzaju podejmiesz kroki w celu zmiany środowiska pracy, czyli uczynienia go bardziej ergonomicznym. Poniższa lista pomoże Ci lepiej ocenić sytuację i w efekcie końcowym zniwelować odczuwanie dolegliwości:

  • bóle głowy oraz oczu (pieczenie lub łzawienie) mogą być spowodowane niewłaściwym oświetleniem środowiska pracy, nieprawidłową odległością oczu od ekranu i złym kątem patrzenia na niego. Negatywny wpływ mogą mieć również odbicia światła na ekranie monitora oraz zbyt niewłaściwy współczynnik kontrastu;
  • bóle pleców, kręgosłupa oraz problemy z drętwiejącymi nogami mogą być spowodowane nieprawidłowym ustawieniem fotela, na którym siedzisz przy komputerze. Warto sprawdzić takie właściwości, jak wysokość siedziska, odchylenie oparcia oraz zastosować podnóżek;
  • napięcie psychiczne i ogólny dyskomfort prowadzący do zmęczenia wynika ze złej organizacji pracy, natłoku zadań i napiętych terminów. Pamiętaj, że wszyscy jesteśmy tylko ludźmi i musimy mieć do pracy odpowiednie warunki.

Zalecenia

Jeśli zastosujesz się do poniższych zaleceń z pewnością odczujesz ulgę w dotychczas pojawiających się dolegliwościach wraz z upływem czasu:

  • oczy powinny być oddalone od monitora o około 60 cm. Dozwolona jest tolerancja tej wartości w zakresie 15 cm w obie strony. Należy pamiętać o tym, aby ekran monitora był skierowany w stronę oczu w taki sposób, aby wzrok mógł padać na niego całkowicie prostopadle. Wzrok powinien być pochylony pod kątem 30 stopni;
  • wysokość siedziska jest zależna od wzrostu użytkownika i powinna wahać się w granicach od 42 do 53 cm;
  • pomiędzy siedziskiem, a spodem blatu powinna być zachowana odpowiednia przestrzeń na nogi wynosząca około 25 cm;
  • podczas pracy obie dłonie użytkownika powinny mieć możliwość swobodnego spoczywania na biurku, zaś przedramiona w takiej pozycji powinny tworzyć z ciałem kąt około 90 stopni;
  • należy pamiętać o ustawieniu ekranu monitora prostopadle do okna. W ten sposób unikamy sytuacji różnych stopni jasności między ekranem, a światłem słonecznym, które mogą powodować zmęczenie oczu. Należy też tak dobierać ustawienie monitora, aby nie odbijało się w nim światło (sztuczne lub słoneczne).
reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marek Jurkiewicz

General Manager serwisu infoPraca (Grupo Intercom).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »