| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Firmowa strona WWW > Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

Czy słowa kluczowe przestaną się liczyć w SEO?

Postrzegana jakość strony internetowej lub kawałka treści, nie jest oparta wyłącznie na słowach kluczowych. Istnieje wiele innych czynników, które należy wziąć pod uwagę (jak szybkość ładowania strony, interfejs, jakość grafik, formatowanie itd.) Oczywiście „jakość” oznacza co innego dla różnych ludzi, lecz na fundamentalnym poziomie koncentrowanie się wyłącznie na słowach kluczowych nie ma sensu i może wręcz obniżyć doświadczenia użytkowników z treścią. Potrzebny jest nam nowy sposób na content marketing.

Celem tworzenia treści nie powinno być wymyślanie genialnej listy słów kluczowych. W przyszłości wyszukiwarki nie będą karały webmasterów za błędne użycie fraz kluczowych czy brak idealnie zoptymalizowanego tytułu. Z drugiej strony, to, za co z pewnością można zostać ukaranym to nadużywanie słów kluczowych.

Rynek technologiczny zmienia się w tak szybkim tempie, że trudno jest przewidzieć przyszłość marketingu w wyszukiwarkach (nawet na przestrzeni dwóch czy trzech lat). Spoglądając w przeszłość, i mając na uwadze nowo pojawiające się trendy, możemy jednak odkryć pewne dowody na to, że dni słów kluczowych powoli dobiegają końca.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Oznaki utraty wartości słów kluczowych

Aktualizacje Panda i Penguin

W latach 2011 i 2012 byliśmy świadkami wielkiego spustoszenia spowodowanego przez aktualizacje wyszukiwarki Google – Penguin i Panda. 

Panda skutecznie uporała się ze słabymi treściami i farmami artykułów, które służyły webmasterom do celów SEO. Penguin pozbył się większości sztuczek związanych z linkowaniem, nasycaniem treści zbytnią ilością słów kluczowych oraz innych taktyk z zakresu tzw. „black hat SEO”.

W oczywisty sposób obie aktualizacje wywołały znaczny zamęt wśród całej społeczności SEO (i nie chodziło wyłącznie o metody stosowania słów kluczowych). Analizując historię optymalizacji stron, możemy stwierdzić, że Penguin i Panda były znakami ostrzegawczymi od Google, które miały zmienić nasze myślenie na temat promocji treści w sieci ogółem. Zamiast taktyk i „obchodzenia systemu”, zaczęła się liczyć jakość i służenie odbiorcom w jak najlepszy sposób.

Jak rozpocząć kampanię remarketingu dzięki Google AdWords

Rozbudowane artykuły

W sierpniu 2013, Google zaprezentowało nam nowość w wynikach wyszukiwania – rozbudowane artykuły (ang. „in-depth articles”).

Celem tej zmiany była pomoc w promocji dłuższych, głębszych i bardziej pomocnych treści tak, aby ukazały się one na szczycie wyników wyszukiwania. W większości przypadków, rozbudowane artykuły (według Google) posiadają tysiące słów i traktują o tematach, które zawsze są na czasie. Stworzenie tej kategorii demonstruje dedykację Google wobec udostępniania treści wysokiej jakości, a nie tylko tych, posiadających wyłącznie właściwe słowa kluczowe.

Atak kolibra

Również w sierpniu 2013, Google wypuściło jedną z głównych aktualizacji algorytmu o nazwie Hummingbird, która wpłynęła na ok. 90% wszystkich wyników wyszukiwania. Mówiąc w skrócie, Hummingbird sprawił, że wyszukiwarka Google stała się o wiele lepiej dopasowana do ludzi, a nie „robotów”. W przeszłości, Google identyfikowało wyłącznie indywidualne słowa lub krótkie farazy. Dzięki Hummingbird, wyszukiwarka jest w stanie rozpoznawać całe zdania i tym samym lepiej dopasować wyniki do naturalnych zapytań stawianych przez użytkowników.

Zadanie marketerów nie polega już wyłącznie na wybraniu właściwych słów kluczowych. Chodzi raczej o stworzenie właściwego kontekstu, w którym będą znajdowały się treści. Google nie chce już dostarczać wyłącznie wyników wyszukiwania, pragnie raczej dawać użytkownikom odpowiedzi na konkretne pytania. Jeśli więc nie jesteś w stanie dobrze odpowiedzieć na pytania użytkowników, wybranie właściwych fraz kluczowych nie będzie mieć większego znaczenia – Twoje działania SEO nadal ucierpią.

Czy wiesz kto jest abonentem Twojej firmowej domeny?

Zaszyfrowanie danych dotyczących słów kluczowych

To trochę jakby Google chciało powiedzieć – "Ok, przestańcie tak bardzo przejmować się słowami kluczowymi.”. We wrześniu 2013 ogłoszono, że wszystkie dane dotyczące słów kluczowych w Google Analytics zostaną ukryte. Dzięki tej zmianie, webmasterzy nie są już w stanie sprawdzić, które słowa kluczowe przyniosły najwięcej korzyści w postaci ruchu na stronie.

Google twierdzi, że ruch ten był zmotywowany zwiększeniem bezpieczeństwa wyszukiwania, jednak nadal jesteśmy w stanie dotrzeć do informacji na temat słów kluczowych w przypadku płatnego ruchu na Google Adwords. Niektórzy sądzą, że Google wprowadziło zmianę właśnie po to, aby zachęcić większą liczbę osób do skorzystania z płatnych usług.

Niezależnie od tego, która wersja jest prawdziwa, zaszyfrowanie informacji dotyczących fraz kluczowych miało na celu zasygnalizowanie, że nie powinny one stanowić trzonu internetowych strategii marketingowych.

Czy domena internetowa powinna być krótka?

Na czym więc powinniśmy się koncentrować?

Zamiary użytkowników podczas wyszukiwania

Google nie stara się już wyłącznie dopasować słów kluczowych, które wpisujesz do wyszukiwarek znajdujących się na poszczególnych stronach internetowych. Zamiast tego, stara się zrozumieć zamiary stojące za wpisywanymi zapytaniami tak, aby zaprezentować Ci wyłącznie treści najwyższej jakości.

Strona internetowa Twojej marki powinna być zgodna z zamiarami wyszukiwania użytkowników. Skup się na taktykach dopasowanych do bardziej skomplikowanej strony Google:

  • Tworzenie map behawioralnych (od zapytania w wyszukiwarce, do podjęcia akcji przez klienta).
  • Wyszukiwania oparte na zamiarach użytkowników i dopasowanie treści do tych zamiarów.

Słowa kluczowe nadal mają znaczenie

Prawdę mówiąc, słowa kluczowe zawsze będą odgrywały ważną rolę w marketingu internetowym. Dopóki wyszukiwarki nie będą w stanie wejść w nasze umysły, zawsze będziemy potrzebować języka do wyszukiwania w sieci. Słowa kluczowe są nam potrzebne do komunikacji na najbardziej podstawowym poziomie.

Specjaliści ds. marketingu powinni koncentrować się na wykorzystaniu słów kluczowych w naturalny sposób. Jeśli tworzysz rozbudowany artykuł na jakiś temat, ważne frazy i tak pojawią się w treści. Jeżeli natomiast będzie on wartościowy, Google z pewnością znajdzie sposób, aby pokazać go odbiorcom.

Autor: Grupa Tense

Czy uważasz, że słowa kluczowe odgrywają coraz mniejszą wartość w marketingu internetowym? Jak według Ciebie będzie wyglądała przyszłość wyszukiwania? Podziel się przemyśleniami poniżej.

Jak tanio założyć firmową stronę WWW?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Gargas

Księgowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »