| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Firmowa strona WWW > Czy zmieniać istniejącą już firmową stronę internetową?

Czy zmieniać istniejącą już firmową stronę internetową?

W ciągu ostatnich kilku lat internet rozwija się w zadziwiająco szybkim tempie. Co rusz pojawiają się nowe technologie, nowe standardy projektowania stron internetowych, nowe funkcjonalności. Zmieniają się normy obejmujące ogólny wygląd witryn, style, szatę graficzną oraz kanony Web usability. Mimo to wielu właścicieli serwisów internetowych nie widzi potrzeby dokonywania w nich zmian, uważając, że raz stworzona strona internetowa będzie spełniać swoje zadanie niezależnie od poziomu rozwoju internetu.

Na początek zastanówmy się, po co w ogóle firmom własne strony internetowe? Odpowiedź nasuwa się błyskawicznie: firmowy serwis internetowy ma na celu przyciągnięcie nowych klientów i zainteresowanie ich produktami czy usługami, oferowanymi przez firmę, a także – utrzymanie klientów stałych. Jeżeli witryna nie spełnia tych podstawowych funkcji, inwestowanie w nią to tylko strata czasu i pieniędzy.

Współczynnik odrzuceń

Fakt, że firma posiada już stronę internetową, niekoniecznie oznacza, że witryna ta przynosi jej jakiekolwiek korzyści. Dobrą metodą, aby dowiedzieć się m. in. tego, ile osób odwiedza serwis, z jakiego kraju i miasta pochodzą czy też na jakie słowa kluczowe wyszukują one stronę, jest zainstalowanie darmowych statystyk Google Analytics.

Jak sprawdzić, czy witryna już na pierwszy rzut oka oferuje internautom coś ciekawego? Jedną z podstawowych metod jest obserwowanie współczynnika odrzuceń.

Współczynnik odrzuceń określa procentowo, ile osób, odwiedzających daną stronę internetową, opuściło ją po zobaczeniu tylko jednej strony. Co oznacza wysoka wartość tego współczynnika? Istnieją dwie skrajne możliwości:

  • serwis nie jest atrakcyjny dla internautów (nie znajdują oni na nim informacji, których poszukiwali, jego obsługa jest zbyt skomplikowana, jego wygląd nie wzbudza zainteresowania);
  • strona główna oferuje internautom wystarczającą liczbę informacji i nie mają oni potrzeby odwiedzania innych podstron.

Aby dowiedzieć się, która z opcji charakteryzuje daną stronę internetową, należy jeszcze zwrócić uwagę na średni czas spędzony na witrynie. Wysoki współczynnik odrzuceń i niska średnia czasu oznaczają, że serwis internetowy jest nieefektywny: nie oferuje on internautom tego, czego oczekują.

Polecamy: serwis Zakładam firmę

Jest to problem wielu stron internetowych, które zostały zaprojektowane kilka (czasem nawet kilkanaście) lat temu, stron, które dzisiaj są już po prostu przestarzałe. Internaucie wystarcza jeden rzut oka na serwis internetowy, by podjąć decyzję o tym, czy warto go w ogóle przeglądać. Serwisy, których layout, usability i funkcjonalności będą odbiegać od współczesnych standardów, z pewnością nie wzbudzą w użytkownikach zaufania.

Współczynnik odrzuceń nie zawsze jednak może być rzetelną oceną strony internetowej.

Jeżeli witryna została wykonana w technologii Flash, wartość współczynnika odrzuceń zawsze będzie bardzo wysoka – mówi Dominik Smaga. Jest to spowodowane tym, że podczas przeglądania strony Flashowej użytkownik pobiera do swojej przeglądarki oddzielną aplikację zawierającą zazwyczaj kompletny serwis, wówczas ładowanie stron odbywa się już bez udziału serwera, który "nie widzi" tego, co dzieje się na witrynie.

Polecamy: Jak firmy powinny rejestrować domeny?

Dlatego też, niezależnie od ilości przeglądniętych podstron, serwer traktuje wizyty na stronie jako wizyty jednoodsłonowe. Tym bardziej należy więc obserwować również średni czas, jaki użytkownicy spędzają na witrynie.

Autor: Netface

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Małgorzata Słomka

Doradca podatkowy nr wpisu 09900, prawnik, zatrudniona w Instytucie Studiów Podatkowych na stanowisku konsultanta podatkowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »