| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Nowy obowiązek informacyjny sklepów internetowych 2016

Nowy obowiązek informacyjny sklepów internetowych 2016

W 2016 r. w polskim prawie pojawią się dwie znaczące zmiany mające na celu propagowanie alternatywnych metod rozwiązywania sporów w tym mediacji. Prócz obowiązku sklepów internetowych i ODR od 1 stycznia 2016 r. zmianie uległo również postępowanie cywilne.

Jedyną nowością, którą wprowadza rozporządzenie ODR (Online Dispute Resolution) jest to że 15 lutego 2016 r. udostępniona zostanie platforma internetowa mająca pomagać w rozwiązaniu konfliktu na odległość, a sprzedawca internetowy ma obowiązek zamieścić na swojej stronie internetowej link do platformy (http://ec.europa.eu/consumers/odr/), a w regulaminie obok informacji o alternatywnych metodach rozwiązywania sporów, informacje o platformie.

Warto aby prócz przekazania informacji sprzedawcy internetowi rozumieli, dlaczego zarówno prawodawca unijny i polski zdecydował się na promocje m.in. mediacji.

Dlaczego e-mediacje?

Przy zawieraniu umów online, trudniej rozwiązuje się spory w sposób tradycyjny ze względu m.in. na:

  • brak bezpośredniego kontaktu;
  • duże odległości, które dzielą strony;
  • różnice w systemach prawnych;
  • duże koszty;
  • obawę przedsiębiorcy o utratę dobrego wizerunku lub utratę partnera biznesowego poprzez podjęcie działań w sądzie.

Polecamy serwis: Dotacje unijne

Mediacje online zarówno w relacjach B2C jak i B2B, umożliwiają rozwiązywanie konfliktów na dużych odległościach oraz rozwiązanie konfliktu pomimo różnic w systemach prawnych.

Jakie są oczekiwane rezultaty wprowadzenia ODR?

Oczekiwanymi rezultatami proponowanej nowelizacji są:

  • umożliwienie rozwiązania konfliktów na dużych odległościach;
  • obniżenie kosztów procesu;
  • krótszy czas rozwiązania konfliktu;
  • ochrona praw konsumentów w całej UE;
  • wzrost zaufania do zakupów online w RP oraz w całej UE.

Rozwój mediacji, zakładającej aktywny udział stron w postępowaniu mediacyjnym i obdarzenie zaufaniem uczestnika obrotu gospodarczego przy ustalaniu warunków ugody, spowoduje w dalszej perspektywie wzrost poziomu świadomości prawnej i przyczyni się do budowania zaufania do dokonywania transakcji w różnych państwach UE.

Jak odpowiednio umieścić informacje w sklepie internetowym, aby wypełnić obowiązek?

Konsument powinien wiedzieć o możliwościach, które niosą alternatywne metody rozwiązywania sporów już w momencie wyrażenia woli związania się umową. Oznacza to, że informacja powinna zostać umieszczona na stronie sklepu internetowego, a także odpowiedni zapis powinien znaleźć się w treści regulaminu sklepu.

Istotne jest to, że sprawę można wywołać do rozpatrzenia dopiero po wyczerpaniu trybu reklamacyjnego.

Oznacza to, że sklep:

  • odmówił rozpatrzenia reklamacji;
  • odrzucił wniosek reklamacyjny;
  • rozpatrzył reklamację, ale w sposób niesatysfakcjonujący.

Zobacz serwis: Podatki

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Sergiusz Felbur

Prawnik, specjalista ds. produktów prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »