| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Konieczne zmiany w regulaminach e-sklepów

Ustawa o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. wejdzie w życie dopiero w grudniu 2014 r., gdy jednocześnie straci moc dotychczas obowiązująca Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Ustawodawca przewidział w nowym akcie wiele zmian, z którymi powinien zapoznać się przedsiębiorca prowadzący sprzedaż na odległość.

Ustawa nakłada na sprzedawcę przede wszystkim dodatkowe obowiązki informacyjne, szczegółowo wymieniając je w art. 12. Najważniejsze z nich to, między innymi:

- opis przedmiotu świadczenia

- podanie całościowej ceny, wliczając wszystkie opłaty jak podatki i transport

- dokładny adres i dane przedsiębiorstwa

- sposób i termin zapłaty przez konsumenta

- sposób i termin spełnienia świadczenia przez przedsiębiorcę

- sposób i termin odstąpienia od umowy

Nowe prawa konsumenta a obowiązki przedsiębiorców

Ustawowe wymogi muszą znaleźć swoje odzwierciedlenie w regulaminie sklepu internetowego. Ponadto, sprzedawca układając swój regulamin musi używać języka możliwie prostego i zrozumiałego dla przeciętnego odbiorcy – nie powinien posługiwać się słownictwem specjalistycznym.

Ważne potwierdzenie

Kolejną istotną zmianą jest konieczność potwierdzenia zamówienia przez konsumenta. Przycisk do złożenia zamówienia powinien być wyraźny i opisany, by kupujący miał świadomość zawarcia w tym momencie umowy i tym samym złożenia zobowiązania do zapłaty. Najważniejsze informacje z regulaminu sklepu należy ponownie zamieścić na stronie z przyciskiem do złożenia zamówienia.

Po dokonaniu zamówienia, przedsiębiorca wyśle konsumentowi potwierdzenie zawarcia umowy. Ustawa dopuszcza możliwość posługiwania się drogą internetową, jednak sprzedawca powinien tym samym zamieścić w e-mailu informację o udzielonej przez konsumenta zgodzie na dostarczanie treści cyfrowych. W tej wiadomości muszą się również znaleźć informacje z art. 12, które do tej pory nie zostały zamieszczone w regulaminie sklepu ani na stronie z zamówieniem (np. gwarancja konkretnej kupionej rzeczy).

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Zmiany w odstąpieniu

Dobrą wiadomością dla kupujących jest wydłużenie dotychczasowego terminu na odstąpienie od umowy – od grudnia będzie to 14 dni od jej zawarcia, zamiast 10 dni obowiązujących do tej pory. Jeśli sprzedawca nie poinformuje klienta o prawie do odstąpienia, prawo to wygaśnie po 12 miesiącach od upływu 14-dniowego terminu. W dalszym ciągu kupujący nie musi podawać przyczyny odstąpienia, a jedynie wyrazić taką wolę i po złożeniu oświadczenia odesłać rzecz sprzedawcy.

Regulaminy sklepów internetowych należy zmienić do 25 grudnia 2014 r. Jest to ważna wiadomość dla przedsiębiorców ze względu na gorący okres zakupów w czasie Bożego Narodzenia. Jeśli sprzedawcy naruszą wymogi ustawowe i nie dostosują stron internetowych do nowych przepisów, pociągnie to za sobą negatywne konsekwencje, jak brak zawarcia umowy czy ponoszenie dodatkowych kosztów, które powinien spełnić klient, ale ze względu na brak wcześniejszej informacji nie jest do tego zobowiązany.

Jakie prawa mają konsumenci? – nowe przepisy

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Nasz Świat

Portal dla Polaków we Włoszech

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »