| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Obowiązki informacyjne e-przedsiębiorcy

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać usługobiorcy w sposób wyraźny, jednoznaczny i bezpośrednio dostępny przez system teleinformatyczny, którym posługuje się usługobiorca podstawowe informacje.

Podmiot, który świadczy usługi drogą elektroniczną jest zobowiązany podać informacje o:

- imieniu i nazwisku albo nazwie lub firmie,

- miejscu zamieszkania i adresie albo odpowiednio siedzibie i adresie,

- adresach elektronicznych (w praktyce rolę tę najczęściej pełnią adresy poczty elektronicznej e-mail, adresy stron internetowych, a nawet numer telefonu komórkowego, z uwagi na fakt, że można na nim odbierać i wysyłać SMS-y bądź e-maile).

Zadaj pytanie na Forum

Wymóg udostępnienia adresu elektronicznego oraz innych danych umożliwiających nawiązanie szybkiego i bezpośredniego kontaktu

O ile oczywistym jest, że przez pojęcie adresu należy rozumieć adres geograficzny umożliwiający usługobiorcy realny kontakt z usługodawcą, o tyle Bundesverband der Verbraucherzentralen spełnienie wymogu informacyjnego dotyczącego udostępnienia adresów elektronicznych wymagało doprecyzowania przez Trybunał Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich (obecnie Europejski Trybunał Sprawiedliwości) w wyroku z dnia z dnia 16 października 2008 r. w sprawie C-298/07 und Verbraucherverbände – Verbraucherzentrale Bundesverband eV v. Deutsche Internet Versicherung AG.

W analizowanym orzeczeniu Trybunał wyraził stanowisko, stosownie do którego art. 5 ust. 1 lit. c) dyrektywy 2000/31 w sprawie niektórych aspektów prawnych usług społeczeństwa informacyjnego, w szczególności handlu elektronicznego w ramach rynku wewnętrznego (…) należy interpretować w ten sposób, że usługodawca jest zobowiązany podać usługobiorcom, zanim zostanie z nimi zawarta jakakolwiek umowa, oprócz adresu poczty elektronicznej, inne dane umożliwiające nawiązanie szybkiego kontaktu oraz bezpośrednie i skuteczne porozumiewanie się. Dane te nie muszą koniecznie zawierać numeru telefonu.

Mogą mieć postać formularza on-line, za którego pośrednictwem usługobiorcy mogą zwracać się przez Internet do usługodawcy i na który odpowiada on za pośrednictwem poczty elektronicznej, z wyjątkiem przypadków, w których usługobiorca, po nawiązaniu kontaktu z usługodawcą drogą elektroniczną, będąc pozbawionym dostępu do sieci, poprosi usługodawcę o udostępnienie nieelektronicznego sposobu porozumiewania się. Aktualnie równie dobrze można wykorzystywać w powyższym celu komunikatory internetowe, które umożliwiają rozmowy tekstowe, głosowe, jak i wideokonferencyjne (np. Skype, Gadu-Gadu, Facebook Messenger for Windows, WhatsApp).

A zatem, e-przedsiębiorcy mają obowiązek udostępniać nie tylko adres elektroniczny, ale również inny, dodatkowy i łatwy do odszukania na stronie internetowej (co ma niebagatelne znaczenie w relacjach B2C) kanał komunikacyjny, umożliwiający bieżący kontakt. Nie ulega wątpliwości, że nieprawidłowości na tym tle mogą okazać się niezmiernie dolegliwe nie tylko dla usługobiorców, ale i dla usługodawców.

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rafał Biernacki

Aplikant adwokacki

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK