| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

Obowiązujące przepisy obligują usługodawcę przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego będą świadczone usługi oraz do udostępnienia go usługobiorcom (konsumentom i/lub przedsiębiorcom).

Definicja usługi świadczonej drogą elektroniczną

Ustawodawca wyznaczył zakres pojęcia usługi świadczonej drogą elektroniczną poprzez wskazanie elementów sposobu jej świadczenia, definiując czynność a nie usługę jako taką.
I tak, zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm., dalej: „uśude”) świadczenie usługi drogą elektroniczną to wykonanie usługi świadczonej bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanych i otrzymywanych za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800, z późn. zm.).

Świadczenie e-usług na podstawie regulaminu

Zgodnie z art. 8 ust. 4 uśude usługodawca świadczy usługi drogą elektroniczną zgodnie z regulaminem, natomiast usługobiorca nie jest związany tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób określony w art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude, tj. nieodpłatnie i przed zawarciem umowy.

Zadaj pytanie na FORUM

Regulamin powinien w szczególności określać (art. 8 ust. 3 uśude):

- rodzaje i zakres świadczonych usług;

- warunki świadczenia usług, w tym m.in. wymagania techniczne niezbędne do współpracy
z systemem teleinformatycznym, którym posługuje się usługobiorca oraz zakaz dostarczania przez usługobiorcę treści o charakterze bezprawnym;

- warunki zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;

- tryb postępowania reklamacyjnego.

Zobacz: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Regulamin jako wzorzec umowy

Regulamin, o którym jest tu mowa stanowi wzorzec umowy w rozumieniu art. 384 § 1 k.c.: „ustalony przez jedną ze stron wzorzec umowy, w szczególności ogólne warunki umów, wzór umowy, regulamin, wiąże drugą stronę, jeżeli został jej doręczony przed zawarciem umowy”, który winien być opracowany przy spełnieniu wymogów określonych w art. 8 ust. 1 i ust. 3 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Powyższe oznacza, że oprócz postanowień stricte umownych dotyczących zawieranej przez strony transakcji (essentialia negotii i accidentalia negotii), powinien także zawierać klauzule o charakterze technicznym. W tym miejscu warto zauważyć, że art. 8 ust. 3 uśude zawiera jedynie przykładowe wyliczenie postanowień, które powinny znaleźć się w treści regulaminu.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

BSWW Legal & Tax

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »