| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

Obowiązek opracowania i udostępnienia regulaminu w obrocie elektronicznym

Obowiązujące przepisy obligują usługodawcę przed rozpoczęciem świadczenia usług drogą elektroniczną do sporządzenia regulaminu, na podstawie którego będą świadczone usługi oraz do udostępnienia go usługobiorcom (konsumentom i/lub przedsiębiorcom).

Każda umowa zawarta z użyciem wzorca umowy wymaga doręczenia wzorca drugiej stronie w celu osiągnięcia skutku w postaci objęcia umową stron jego postanowień. Kodeks cywilny dopuszcza tylko jeden wyjątek od wyrażonej powyżej zasady, który dotyczy umów niekonsumeckich, z wyłączeniem tzw. umów bagatelnych (art. 384 § 2 k.c.: „w razie gdy posługiwanie się wzorcem jest w stosunkach danego rodzaju zwyczajowo przyjęte, wiąże on także wtedy, gdy druga strona mogła się z łatwością dowiedzieć o jego treści. Nie dotyczy to jednak umów zawieranych w drobnych, bieżących sprawach życia codziennego”). Innymi słowy, postanowienia regulaminu stanowią integralną część umowy o świadczenie usług drogą elektroniczną, o ile zostaną prawidłowo inkorporowane do treści tejże umowy. Przedmiotowa zasada ogólna została doprecyzowana w art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude w ten sposób, że usługodawca ma obowiązek nieodpłatnie udostępnić regulamin usługobiorcy przed zawarciem umowy, natomiast tylko na jego żądanie w sposób, który umożliwia pozyskanie, odtwarzanie i utrwalanie treści regulaminu za pomocą systemu teleinformatycznego, którym posługuje się tenże usługobiorca. Z uwagi na szczególne unormowanie przedmiotowego przepisu nie znajdzie tu zastosowania art. 384 § 4 k.c.: „jeżeli jedna ze stron posługuje się wzorcem umowy w postaci elektronicznej, powinna udostępnić go drugiej stronie przed zawarciem umowy w taki sposób, aby mogła ona wzorzec ten przechowywać i odtwarzać w zwykłym toku czynności (wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 15 marca 2013 r., sygn. akt VI ACa 1245/12, LEX nr 1314927).

Zobacz: Rozpoczęcie działalności w Internecie

Sankcje

Sankcją za naruszenie analizowanych obowiązków jest brak związania usługobiorcy tymi postanowieniami regulaminu, które nie zostały mu udostępnione w sposób określony przepisami ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną (art. 8 ust. 1 pkt 2 uśude). Powyższe odnosi się także do postanowień, które wbrew art. 8 ust. 3 uśude nie zostały wprowadzone do regulaminu. Mając na uwadze brak doprecyzowania przez ustawodawcę
w powyżej wskazanym przepisie konkretnych elementów treści regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną, warto uwzględnić przy jego opracowywaniu, w szczególności
w przypadku świadczenia usług konsumentom (B2C), nie tylko regulacje zwarte w innych przepisach, np.:

- w art. 9 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.) lub

- w art. 66§ 1 k.c.,

ale również brzmienie klauzul generalnych określonych:

- w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. Nr 171, poz 1206), czy

- w art. 3 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U.
z 2003 r. Nr 153, poz. 1503 ze zm.).

Zgodnie bowiem z art. 24 ust. 2 pkt 3 uokik za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów mogą być uznane w szczególności nieuczciwe praktyki rynkowe lub czyny nieuczciwej konkurencji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Michałek

Ekspert w zakresie finansów osobistych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »