| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Co powinien zawierać regulamin sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego powinien obowiązkowo zawierać elementy określone w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego nie jest sprawą łatwą. Na co uważać przy tworzeniu regulaminu sklepu internetowego?

Regulamin sklepu internetowego – elementy konieczne

Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną regulamin sklepu internetowego powinien określać rodzaje i zakres świadczonych usług, warunki świadczenia tych usług (wymagania techniczne oraz zakaz dostarczania treści bezprawnych), warunki zawierania i rozwiązywania umów oraz tryb postępowania reklamacyjnego.

Czy sklep internetowy musi posiadać regulamin?

Zgodnie z omawianą ustawą przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy nie ma obowiązku posiadania regulaminu. Jednak nieposiadanie regulaminu umożliwia usługobiorcy nie stosować się do zapisów, które nie były mu udostępnione. Oznacza to, że klient będzie mógł wymagać od przedsiębiorcy spełnienia usługi w sposób, który jest niemożliwy dla właściciela sklepu. Brak regulaminu pozostawia przedsiębiorcę bez ochrony przed nadużyciami klientów. Stworzenie regulaminu sklepu internetowego leży w interesie przedsiębiorcy.

Zobacz: Ujednolicone zasady handlu w Internecie od połowy 2014 roku

Zagadnienia wstępne

Zagadnienia wstępne regulaminu powinny zawierać informacje na temat tożsamości przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy oraz wszystkie niezbędne dane pozwalające na jego identyfikację, a także określenie działalności opisanej regulaminem. W zagadnieniach wstępnych najczęściej umieszcza się nazwę usługi oraz nazwę firmy świadczącej usługę wraz z adresem, numerem wpisu do KRS oraz numerami REGON i NIP.

W tej części regulaminu korzystnie jest zawrzeć definicje używanych pojęć. Pozwala to uniknąć różnic w interpretacji regulaminu.  jak m.in. „usługobiorca”, „usługodawca” czy „administrator danych osobowych”.

Warunki korzystania z usługi

Kolejną częścią regulaminu sklepu internetowego powinno być określenie warunków korzystania z usługi. W tej części należy przede wszystkim określić warunki techniczne niezbędne do odbioru usługi przez użytkownika. Chodzi tu m.in. o typ systemu operacyjnego, przeglądarki lub wtyczek niezbędnych do obsługi strony – jeżeli jest ona stworzona we flash’u. W tym miejscu można również zawrzeć zapis o konieczności zaakceptowania danego regulaminu przed zakupem w sklepie internetowym. To samo dotyczy konieczności założenia konta lub potwierdzenia pełnoletności kupującego.

Zobacz: Obowiązki przedsiębiorcy przy zawieraniu umowy na odległość

Wykonywanie umowy

Następną częścią regulaminu są zasady wykonywania umowy. W tej części należy określić zakres usługi i związane z tym działania zabronione i dozwolone. Należy również określić zasady dostarczania towarów oraz metod płatności. W tej części określa się również skutki niewywiązania się przez jedną ze stron z zawartej umowy. W zasadach wykonywania umowy określa się również czas świadczenia danej usługi. W przypadku sprzedaży – świadczenia jednorazowego – wykonanie umowy dokonuje się wraz ze spełnieniem ostatniej czynności związanej z umową sprzedaży, w tym z dostawą towaru.

Zobacz: E-faktura w e-biznesie – jakie są korzyści takiego rozwiązania?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Marta Maria Bandzmer

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »