| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Obowiązki prawne sklepu internetowego

Obowiązki prawne sklepu internetowego

Obowiązki prawne ciążące na prowadzącym sklep internetowy to podstawowe trudności formalne z jakimi musi zmierzyć się przedsiębiorca. Ekspert podpowiada na co zwrócić uwagę zakładając e-sklep.

Poinformuj o swojej firmie

Trzeba wskazać, że każdy przedsiębiorca, bez względu na formę prowadzenia działalności gospodarczej, powinien umieścić na swojej stronie internetowej co najmniej informacje o: swojej firmie (nazwie), numerze NIP oraz siedzibie i adresie. Dodatkowe wymagania postawione są przed spółkami handlowymi (spółką komandytowo-akcyjną, spółką z o. o. oraz spółką akcyjną).
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje na kolejne informacje, jakie należy zamieścić na stronach sklepu internetowego. Należy do nich m.in. regulamin sklepu. Regulamin, obok informacji o przedsiębiorcy, jest jedną z podstawowych informacji, jakie powinny być udostępnione w sklepie internetowym. Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną wskazuje zarazem na podstawowe elementy takiego regulaminu. Są to  w szczególności: określenie rodzaju i zakresu usług świadczonych drogą elektroniczną, warunków świadczenia tych usług, wymagań technicznych niezbędnych do korzystania ze sklepu czy trybu postępowania reklamacyjnego. Z pewnością stanowi to istotną wskazówkę dla przedsiębiorcy prowadzącego sklep w internecie przy tworzeniu regulaminu.

Ochrona danych osobowych w e-sklepie

Sprzedając towary w sklepie internetowym należy też zadbać o należytą ochronę danych osobowych, w tym imion, nazwisk i adresów klientów sklepu, którzy przekazują je na potrzeby realizacji transakcji. W tym celu przedsiębiorca prowadzący sklep musi wypełnić szereg obowiązków przewidzianych przez przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 o ochronie danych osobowych i ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną. Do wspomnianych obowiązków zaliczyć można chociażby obowiązek zgłoszenia zbioru danych osobowych klientów sklepu do rejestracji przez Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych czy konieczność poinformowania osób korzystających ze sklepu o celu przetwarzania ich danych osobowych. Na marginesie trzeba wskazać, że zgłoszenie zbioru danych osobowych do GIODO jest o tyle istotne, iż jest ono przesłanką do rozpoczęcia ich przetwarzania przez przedsiębiorcę, a zaniechanie tego obowiązku skutkuje odpowiedzialnością karną.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

Opisane wyżej obowiązki są wyłącznie podstawowymi obowiązkami, jakie ciążą na przedsiębiorcy prowadzącym sklep internetowy. Inne działania, do podjęcia których przedsiębiorca jest zobligowany, ujęte są przede wszystkim w zacytowanych wyżej ustawach.

Podejmując działalność w internecie należy więc zapoznać się z aktami prawnymi, które ją regulują. Zabezpieczy to przedsiębiorcę przed niepotrzebną odpowiedzialnością za niedopełnienie wymogów stawianych przez obowiązujące prawo.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Bartosz Turek

analityk

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »