| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Zwrot towaru w ciągu 14 dni w sklepach internetowych

Zwrot towaru w ciągu 14 dni w sklepach internetowych

14 dni na zwrot towaru będą mieli klienci sklepów internetowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej. To ważna zmiana dla przedsiębiorców i konsumentów. Ekspert wyjaśnia co zmieni się w przepisach dotyczących sprzedaży na odległość.

14 dni na zwrot towaru dla konsumentów, którzy nabyli towar w sklepie internetowym to efekt przyjętej przez Radę Unii Europejskiej dyrektywy dotyczącej zasad sprzedaży na odległość, zwiększającej ochronę kupujących w państwach członkowskich.

14 dni na zwrot towaru w całej Unii

Jedną ze zmian jakie wprowadzają nowe przepisy jest ujednolicenie terminu na zwrot towaru nabytego przez konsumenta, bez konieczności podania przyczyny. Obecnie prawo kupujących do odesłania zakupionych przedmiotów jest uzależnione od regulacji obowiązujących w poszczególnych państwach członkowskich.

W Polsce konsumenci mają prawo do zwrotu zakupionego na odległość towaru w przeciągu 10 dni, bez podania przyczyny. W Wielkiej Brytanii termin jest krótszy. Wynosi jedynie 7 dni.

Nowe regulacje unijne obejmą wszystkie państwa członkowskie. Termin 14 dni będzie obowiązywał niezależnie od tego, w jakim kraju ma siedzibę sprzedający.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

Koszty zwrotu towaru

Dyrektywa unijna wprowadza również zmiany w zasadach rządzących kosztami zwrotu towarów. Sprzedawca będzie zobowiązany do zwrotu całej kwoty jaką wpłacił mu klient, wraz z uwzględnieniem kosztów wysyłki. Konsumenci będą musieli poinformować sklep internetowy o odstąpieniu od umowy w formie oświadczenia. Sklepy nie będą miały jednak obowiązku przygotowywania i publikowania na swojej stronie jego wzoru.

Konsumenci opłacą więc zwrot towaru, ale też nie zawsze. Kupujący nie poniosą kosztów jeżeli wartość towaru będzie przekraczała 40 euro lub, gdy przedsiębiorca zagwarantował ich pokrycie w umowie.

Przedsiębiorca na zwrot wpłaconej należności będzie miał czas do 14 dni od dnia, w którym konsument poinformował go o odstąpieniu od umowy.

Europejskie Centrum Konsumentów, czyli pomoc dla klientów

W przypadku dokonywania zakupów u zagranicznych  przedsiębiorców, konsumenci będą mogli skorzystać z pomocy Europejskiego Centrum Konsumentów. Instytucja udzieli kupującym bezpłatnej porady oraz pomoże rozwiązać spór ze sprzedawcą.

Polecamy: O czym pamiętać otwierając e-sklep - 7 kroków

Sprzedaż dodatkowych usług

Nowe regulacje mają także wyeliminować sprzedaż wiązaną. Zdarza się, że sklepy internetowe oprócz żądania zapłaty za towar wymagają, z wykorzystaniem automatycznie wypełnianych pól formularza zamówienia, uiszczenia kwoty pokrywającej wydatki na usługę ubezpieczenia wysyłanego przedmiotu. Przepisy unijne dają konsumentom prawo do zwrotu poniesionych w ten sposób wydatków.

Na dostosowanie obowiązujących przepisów do nowych regulacji kraje unijne mają dwa lata od czasu wejścia dyrektywy w życie.

Polecamy: Ile kosztuje założenie sklepu internetowego?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Wolska-Bryńska

Radca prawny w Departamencie Kontroli Podatkowych w Kancelarii Prawno-Podatkowej Mariański Group

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »