REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Kamil Rogala
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.
Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca.

REKLAMA

REKLAMA

Badania marketingowe on-line mogą być ogromnym źródłem cennych informacji. Informacje te, jeśli są konkretne i rzeczowe mogą w znacznym stopniu pomóc w rozwinięciu przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanym ankietom możemy poznać opinię użytkowników na temat naszej strony internetowej, oferty czy obsługi. Jeśli więc chcemy w jak największym stopniu zadowolić naszych klientów, słuchajmy co mają nam do powiedzenia. Jak rozpocząć projekt badania on-line?

REKLAMA

Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca. Chodzi o to, aby jeszcze przed rozpoczęciem projektu mieć na uwadze ostateczny cel badania. Musimy od początku wiedzieć, na jaki temat informacje chcemy pozyskać. Najważniejszym czynnikiem projektowania kwestionariusza badawczego jest ostateczny cel, któremu mają służyć wszystkie pytania oraz przyszłe odpowiedzi, a także sposób, w jaki owa ankieta będzie przeprowadzana, a następnie analizowana. Cel badania jest niezwykle ważny i nie można o nim zapominać przez cały proces tworzenia badania.

REKLAMA

Jeśli w ankiecie pojawiają się pytania nieobowiązkowe, niech takie pozostaną. Dzisiejsi użytkownicy Internetu są niezwykle ostrożni, a wszelkie pytania o adres zamieszkania, stan cywilny czy majątkowy od razu odstraszają. Jeśli więc nie chcemy, aby już na początku użytkownik zrezygnował z ankiety, nie umieszczajmy tego typu pytań, a jeśli są one konieczne, ustawmy ich status jako nieobowiązkowy. Zbyt prywatne pytania mogą zniechęcić użytkownika, więc warto podzielić pytania w ankiecie na obowiązkowe i nieobowiązkowe.

Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?

REKLAMA

Kolejnym wyzwaniem jest zaprojektowanie logicznej ścieżki pytań. Większość narzędzi do projektowania ankiet posiada funkcję „pomiń”, której powinniśmy używać. Przyjmijmy sytuację, że ankietę wypełnia bezrobotny. Jeśli wybierze na początku ankiety status bezrobotny, późniejsze pytania na temat zatrudnienia etc. z pewnością wytrącą go z równowagi. Druga sytuacja: jeśli zankietowany odmówił podania swoich miesięcznych zarobków, późniejsze pytania dotyczące stanu majątkowego lub na temat posiadanych dóbr mogą być odebrane jako próba wyzysku danych.

Pytania typu demograficznego warto pozostawić na koniec ankiety. Na początku warto zaaplikować ankietowanemu odrobinę rozrywki stosując ciekawe pytania, a te nudne dotyczące danych demograficznych (wiek, płeć, zatrudnienie, wykształcenie etc.) pozostawić na koniec ankiety. Największe zaangażowanie ankietera przypada na początku badania, więc poczęstowanie go na starcie zestawem nudnych pytań może sprawić, że ankietowany wyłączy badanie zanim dojdzie do kluczowych pytań.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?

Na końcu ankiety warto pozwolić użytkownikowi wydać własną opinię na temat ankiety czy też tematu, którego owa ankieta dotyczyła. Sterowane pytania ankietowe nie zawsze pozwalają oddać odczucia badanych. Dlatego też warto pozostawić nieco miejsca na udzielenie własnych spostrzeżeń, opinii i sugestii. Niekiedy kilka własnych zdań może powiedzie więcej niż cała ankieta. Pamiętajmy jednak, że pozycja ta powinna być nieobowiązkowa.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czego najbardziej boją się przedsiębiorcy prowadzący małe biznesy? [BADANIE]

Czego najbardziej boją się małe firmy? Rosnących kosztów prowadzenia działalności i nierzetelnych kontrahentów. A czego najmniej? Najnowsze badanie UCE RESEARCH przynosi odpowiedzi. 

AI nie zabierze ci pracy, zrobi to człowiek, który potrafi z niej korzystać

Jak to jest z tą sztuczną inteligencją? Zabierze pracę czy nie? Analitycy z firmy doradczej IDC twierdzą, że jednym z głównych powodów sięgania po AI przez firmy jest potrzeba zasypania deficytu na rynku pracy.

Niewypłacalność przedsiębiorstw. Od początku roku codziennie upada średnio 18 firm

W pierwszym kwartale 2023 r. niewypłacalność ogłosiło 1635 firm. To o 31% więcej niż w tym okresie w ubiegłym roku i 35% wszystkich niewypłacalności ogłoszonych w 2023 r. Tak wynika z raportu przygotowanego przez ekonomistów z firmy Coface.  

Rosnące płace i spadająca inflacja nic nie zmieniają: klienci patrzą na ceny i kupują więcej gdy widzą okazję

Trudne ostatnie miesiące i zmiany w nawykach konsumentów pozostają trudne do odwrócenia. W okresie wysokiej inflacji Polacy nauczyli się kupować wyszukując promocje i okazje cenowe. Teraz gdy inflacja spadła, a na dodatek rosną wynagrodzenia i klienci mogą sobie pozwolić na więcej, nawyk szukania niskich cen pozostał.

REKLAMA

Ustawa o kryptoaktywach już w 2024 roku. KNF nadzorcą rynku kryptowalut. 4,5 tys. EUR za zezwolenie na obrót walutami wirtualnymi

Od końca 2024 roku Polska wprowadzi w życie przepisy dotyczące rynku kryptowalut, które dadzą Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) szereg nowych praw w zakresie kontroli rynku cyfrowych aktywów. Za sprawą konieczności dostosowania polskiego prawa do przegłosowanych w 2023 europejskich przepisów, firmy kryptowalutowe będą musiały raportować teraz bezpośrednio do regulatora, a ten zyskał możliwość nakładanie na nie kar grzywny. Co więcej, KNF będzie mógł zamrozić Twoje kryptowaluty albo nawet nakazać ich sprzedaż.

KAS: Nowe funkcjonalności konta organizacji w e-Urzędzie Skarbowym

Spółki, fundacje i stowarzyszenia nie muszą już upoważniać pełnomocników do składania deklaracji drogą elektroniczną, aby rozliczać się elektronicznie. Krajowa Administracja Skarbowa wprowadziła nowe funkcjonalności konta organizacji w e-US.

Sztuczna inteligencja będzie dyktować ceny?

Sztuczna inteligencja wykorzystywana jest coraz chętniej, sięgają po nią także handlowcy. Jak detaliści mogą zwiększyć zyski dzięki sztucznej inteligencji? Coraz więcej z nich wykorzystuje AI do kalkulacji cen. 

Coraz więcej firm zatrudnia freelancerów. Przedsiębiorcy opowiadają dlaczego

Czy firmy wolą teraz zatrudniać freelancerów niż pracowników na etat? Jakie są zalety takiego modelu współpracy? 

REKLAMA

Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

REKLAMA