| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Jak prawidłowo zaprojektować badanie on-line?

Badania marketingowe on-line mogą być ogromnym źródłem cennych informacji. Informacje te, jeśli są konkretne i rzeczowe mogą w znacznym stopniu pomóc w rozwinięciu przedsiębiorstwa. Dzięki dobrze skonstruowanym ankietom możemy poznać opinię użytkowników na temat naszej strony internetowej, oferty czy obsługi. Jeśli więc chcemy w jak największym stopniu zadowolić naszych klientów, słuchajmy co mają nam do powiedzenia. Jak rozpocząć projekt badania on-line?

Projekt badania marketingowego on-line wypada rozpocząć niemal od końca. Chodzi o to, aby jeszcze przed rozpoczęciem projektu mieć na uwadze ostateczny cel badania. Musimy od początku wiedzieć, na jaki temat informacje chcemy pozyskać. Najważniejszym czynnikiem projektowania kwestionariusza badawczego jest ostateczny cel, któremu mają służyć wszystkie pytania oraz przyszłe odpowiedzi, a także sposób, w jaki owa ankieta będzie przeprowadzana, a następnie analizowana. Cel badania jest niezwykle ważny i nie można o nim zapominać przez cały proces tworzenia badania.

Jeśli w ankiecie pojawiają się pytania nieobowiązkowe, niech takie pozostaną. Dzisiejsi użytkownicy Internetu są niezwykle ostrożni, a wszelkie pytania o adres zamieszkania, stan cywilny czy majątkowy od razu odstraszają. Jeśli więc nie chcemy, aby już na początku użytkownik zrezygnował z ankiety, nie umieszczajmy tego typu pytań, a jeśli są one konieczne, ustawmy ich status jako nieobowiązkowy. Zbyt prywatne pytania mogą zniechęcić użytkownika, więc warto podzielić pytania w ankiecie na obowiązkowe i nieobowiązkowe.

Sprawdź też: Usługi dodatkowe – czy warto rozszerzać spektrum ofertowe w e-firmie?

Kolejnym wyzwaniem jest zaprojektowanie logicznej ścieżki pytań. Większość narzędzi do projektowania ankiet posiada funkcję „pomiń”, której powinniśmy używać. Przyjmijmy sytuację, że ankietę wypełnia bezrobotny. Jeśli wybierze na początku ankiety status bezrobotny, późniejsze pytania na temat zatrudnienia etc. z pewnością wytrącą go z równowagi. Druga sytuacja: jeśli zankietowany odmówił podania swoich miesięcznych zarobków, późniejsze pytania dotyczące stanu majątkowego lub na temat posiadanych dóbr mogą być odebrane jako próba wyzysku danych.

Pytania typu demograficznego warto pozostawić na koniec ankiety. Na początku warto zaaplikować ankietowanemu odrobinę rozrywki stosując ciekawe pytania, a te nudne dotyczące danych demograficznych (wiek, płeć, zatrudnienie, wykształcenie etc.) pozostawić na koniec ankiety. Największe zaangażowanie ankietera przypada na początku badania, więc poczęstowanie go na starcie zestawem nudnych pytań może sprawić, że ankietowany wyłączy badanie zanim dojdzie do kluczowych pytań.

Zobacz również: Pierwszy sklep internetowy – jak poczynić pierwsze kroki?

Na końcu ankiety warto pozwolić użytkownikowi wydać własną opinię na temat ankiety czy też tematu, którego owa ankieta dotyczyła. Sterowane pytania ankietowe nie zawsze pozwalają oddać odczucia badanych. Dlatego też warto pozostawić nieco miejsca na udzielenie własnych spostrzeżeń, opinii i sugestii. Niekiedy kilka własnych zdań może powiedzie więcej niż cała ankieta. Pamiętajmy jednak, że pozycja ta powinna być nieobowiązkowa.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Agnieszka Lisak

Radca prawny, ekspert w dziedzinie prawa gospodarczego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »