| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – ochrona prywatności i danych osobowych

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – ochrona prywatności i danych osobowych

Dane osobowe użytkowników Internetu stały się „towarem” o dużym znaczeniu ekonomicznym. Przedsiębiorcy coraz częściej przetwarzają dane w celach marketingowych. W związku z tym powstaje szczególna potrzeba ochrony danych konsumentów dokonujących zakupów w sieci. W regulaminie sklepu internetowego powinny znaleźć się podstawowe informacje formalno-prawne dotyczące min. tego przez kogo (adres siedziby i pełna nazwa przedsiębiorcy) i w jakim celu dane będą przetwarzane, informacji na temat prawa dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania, dobrowolności albo obowiązku podania danych oraz tego czy dane będą udostępniane innym podmiotom.

Czym są dane osobowe

Poprzez dane osobowe należy rozumieć wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowania lub możliwej do zidentyfikowania osoby fizycznej.

Za dane osobowe należy uznać:

  • imię,
  • nazwisko,
  • adres,
  • telefon,
  • miejsce: urodzenia, studiów i pracy,
  • zainteresowania itp.

Administratorem danych jest organ, jednostka organizacyjna, podmiot, decydujący o celach i środkach przetwarzania danych. W handlu elektronicznym administratorem będzie najczęściej przedsiębiorca prowadzący sklep internetowy. Należy jeszcze wspomnieć, że poprzez przetwarzanie danych należy rozumieć jakiekolwiek operacje wykonane na tych danych, takie jak zbieranie, utrwalanie, przechowywanie, opracowywanie, zmienianie, udostępnianie, usuwanie.

Zobacz: Jakich błędów nie popełniać w komunikacji z mediami?

Administrator danych przetwarzający dane powinien dołożyć szczególnej staranności w celu ochrony interesów osób, których dane dotyczą. Jest obowiązany zapewnić, aby dane te były przetwarzane zgodnie z prawem.

Kiedy można przetwarzać dane?

Ustawa podaje okoliczności, w których przetwarzanie danych jest dopuszczalne. Wśród tych okoliczność wymienić należy:

  1. gdy osoba, której dane dotyczą, wyrazi na to zgodę;
  2. gdy jest to konieczne do realizacji umowy;
  3. gdy jest to niezbędne dla wypełniania prawnie usprawiedliwionych celów realizowanych przez administratorów danych albo odbiorców danych, a przetwarzanie nie narusza praw i wolności osoby, której dane dotyczą.

W praktyce funkcjonowania sklepów internetowych najczęstszym celem przetwarzania danych będzie cel realizacji umowy. Przedsiębiorca chcąc zrealizować umowę musi uzyskać odpowiednie dane konsumenta, w tym: jego imię, nazwisko, adres, na który wyśle przesyłkę, telefon kontaktowy.

Inną sytuacją jest gdy przedsiębiorca chce wykorzystać dane w celach marketingowych. Również w tym przypadku dopuszczalne jest przetwarzanie danych (art. 32 ust. 4 w zw. z art. 32 ust. 1 pkt. 5). Jednakże gdy przedsiębiorca, chce złożyć konsumentowi propozycję zawarcia umowy posługując się telefonem, wizjofonem, telefaksem, pocztą elektroniczną, automatycznym urządzeniem wywołującym lub innym środkiem komunikacji elektronicznej może to zrobić wyłącznie za uprzednią zgodą konsumenta.

Oznacza to, że przedsiębiorca, który chce wysyłać na adres e-mail konsumenta propozycję zawarcia umowy zawsze musi uzyskać jego zgodę. Poprzez propozycję zawarcia umowy należy rozumieć ofertę, zaproszenie do składania ofert lub zamówień albo do podjęcia rokowań.

Zobacz: Czy warto komunikować się z mediami?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Artur Zych

Finansowanie dla firm - kredyty, leasing, faktoring.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »