| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > e-sklep > Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – uwagi ogólne

Jak napisać regulamin sklepu internetowego? – uwagi ogólne

Obowiązkiem przedsiębiorcy prowadzącego sklep internetowy jest zamieszczenie regulaminu na stronie WWW sklepu. Jednakże przedsiębiorcy często nie dokładają należytych wysiłków w tym celu. Zadają oni sobie pytanie: czy muszę zamieszczać regulamin, czy ktoś go w ogóle przeczyta?

Czy muszę zamieszczać regulamin

Regulamin sklepu internetowego jest obowiązkowy. Szukając odpowiedzi na to pytanie należy mieć na uwadze ustawę o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.) oraz ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.).

Pierwsza z nich uzależnia obowiązek zamieszczenia regulaminu od rodzaju prowadzonej działalności. Obowiązek udostępnienia regulaminu dotyczy wyłącznie sytuacji, w której przedsiębiorca świadczy usługi drogą elektroniczną, czyli np. sprzedaje muzykę on-line, oferuje usługi hostingowi itp. Sprzedaż towarów, a z taką działalnością związana jest większość sklepów internetowych, nie jest świadczeniem usług drogą elektroniczną. Umowa ma formę elektroniczną, aczkolwiek jej wykonanie, czyli dostarczenie materialnego towaru następuje w sposób tradycyjny (przesyłka pocztowa, kurier). Z przepisów tej ustawy nie wynika bezpośredni obowiązek zamieszczania regulaminu w stosunku do prowadzenia działalności, której przedmiotem jest sprzedaż rzeczy materialnych, chyba że przedsiębiorca obok sprzedaży świadczy usługi elektroniczne.

29.90 złNowość! 100 pytań o obowiązek podatkowy VAT

W drugiej z cytowanych ustaw na przedsiębiorcę zawierającego umowę na odległość nałożony jest obowiązek poinformowania konsumenta, przy użyciu środka porozumiewania się na odległość, najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy min. o: danych teleadresowych, cenie produktu, zasadach zapłaty ceny, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy, miejscu i sposobie składania reklamacji. Najłatwiejszym sposobem przedstawiania tych informacji jest sporządzenie regulaminu sklepu.
W związku z powyższym należy stwierdzić, że przedsiębiorca sprzedający towary w sklepie internetowym jest zobowiązany do poinformowania konsumenta o ważnych kwestiach zawarcia i wykonania umowy a najwygodniejszym tego sposobem jest napisanie regulaminu.

Polecamy: Poradnik: Sklep internetowy a podatek VAT

Po co zamieszczać regulamin

Regulamin posiada klika zasadniczych funkcji. Po pierwsze, systematyzuje sposób korzystania z serwisu, wyznaczając konsumentowi (użytkownikowi) co jest dozwolone a co nie. Po drugie, jako wzorzec umowny jest częścią umowy – warunki zamieszczone w regulaminie są niczym innym jak umową pod którą „podpisuje” się konsument w trakcie rozpoczęcia korzystania z serwisu a następnie zwarcia umowy. Po trzecie, regulamin posiada funkcję informacyjną – informuje konsumenta o dokładnych danych przedsiębiorcy i danych teleadresowych oraz daje gwarancje prywatności i ochrony danych osobowych konsumenta.

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS28
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Krajowa Informacja Podatkowa

System telefonicznej informacji dla podatników utworzony przez Ministerstwo Finansów

Zostań ekspertem Infor.pl »