| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Blog firmowy > Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

Pod jakim adresem uruchomić firmowego bloga?

Właściwie dobrany adres może wzmacniać siłę marki, pomagać stronie w Google i pozyskiwać klientów. Jaki wybrać adres dla firmowego bloga?

Każdy przedsiębiorca, który staje przed rozpoczęciem blogowania musi podjąć decyzję pod jakim adresem będzie działał blog. Jak się później okaże, to dosyć istotna decyzja, wpływająca na późniejszy odbiór bloga przez użytkowników i wyszukiwarkę Google. Zasadniczo do wyboru mamy trzy możliwości:

  1. Skorzystanie z bezpłatnej platformy blogowej.
  2. Wykorzystanie posiadanej domeny do utworzenia adresu dla bloga.
  3. Zarejestrowanie osobnej domeny przeznaczonej na bloga.

Przyjrzyjmy się zaletom i ograniczeniom każdego z tych rozwiązań.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Blog na bezpłatnej platformie

To najprostsza i najtańsza z możliwości. Uruchomienie własnego bloga zajmuje kilka minut i nie wymaga znajomości HTML ani wiedzy programistycznej. Wybór platform, z których można skorzystać jest szeroki. Do najpopularniejszych należą:

  • Blogspot.com
  • Blox.pl
  • Bloog.pl
  • Wordpress.com

Wspólną cechą blogów na darmowych platformach jest adres w subdomenie danego serwisu, np.: nazwa-bloga.blogspot.com, nazwa-bloga.blox.pl itd. To dodatkowo wydłuża adres bloga. Załóżmy, że firma ogrodnicza Nasturcja chce założyć bloga pod tytułem „Porady ogrodnicze”. Korzystając z bezpłatnego serwisu otrzymamy adres typu porady-ogrodnicze.blogspot.com.

Warto zwrócić uwagę, że adres bloga nie zawiera nazwy firmy. Zatem promując go w mediach społecznościowych lub na materiałach promocyjnych, eksponujemy nazwę platformy blogowej, a nie naszej firmy. Nie zawsze jest to wadą, jednak warto mieć na uwadze ten aspekt, decydując się na bezpłatny serwis blogowy.

Obowiązki prawne prowadzącego bloga

Blog w domenie firmy może wzmacniać pozycję w Google

Wykorzystanie posiadanej domeny również można zaliczyć do rozwiązań bezkosztowych. Cała operacja ogranicza się bowiem do zainstalowania na serwerze oprogramowania do prowadzenia bloga i utworzenia dla niego adresu. Do wyboru mamy dwa rozwiązania:

  1. Adres bloga w subdomenie.
  2. Adres bloga jako katalog domeny głównej.

Różnicę widać patrząc na adres URL. Wróćmy do przykładu z firmą ogrodniczą Nasturcja. Jeśli strona firmowa działa pod domeną nasturcja.pl, to blog utworzony w subdomenie będzie miał adres blog.nasturcja.pl. Posiadając domenę i hosting zwykle mamy dużą dowolność w tworzeniu subdomen (ich liczba może być ograniczona parametrami konta hostingowego). Sami możemy wybrać pierwszy człon adresu (np. blog.nasturcja.pl lub porady.nasturcja.pl).

Drugie rozwiązanie polega na utworzeniu na serwerze katalogu, w którym znajdą się pliki tworzące blog. Wtedy jego adres może wyglądać następująco: nasturcja.pl/blog. Które rozwiązanie jest korzystniejsze?

Zaletą obu adresów jest ekspozycja nazwy przedsiębiorstwa przez obecność domeny firmowej w adresie bloga. Jeśli internauci znajdą na blogu wartościowe i przydatne treści, skojarzą daną markę z profesjonalizmem i wiedzą ekspercką.

Różnice pomiędzy subdomeną a adresem w katalogu odnoszą się do sposobu, w jaki na blog „patrzy” algorytm wyszukiwarki Google. Blog działający w katalogu głównej domeny jest traktowany jako część strony firmowej. Każdy nowy wpis jest indeksowany przez wyszukiwarkę i jest dla niej czytelnym sygnałem, że strona rozwija się. 

Blog działający w subdomenie jest traktowany jako osobna strona internetowa. Każdy nowy wpis działa „na konto” bloga, a nie strony firmowej. Ma to jednak swoje zalety. Bloga można wtedy pozycjonować na inne frazy niż witrynę. Przykładowo, internauci szukający w Google informacji i porad (np. „jak dbać o rośliny balkonowe”) trafią na bloga, a osoby szukające konkretnego produktu („rośliny balkonowe sklep”) – na stronę firmową.

Takie rozwiązanie nie wyklucza możliwości pozyskiwania klientów z bloga. Odpowiednia tematyka artykułów i linkowanie do strony firmowej mogą zachęcić czytelników do kupna produktów, rekomendowanych na blogu.

Jak przyciągnąć czytelników na blog firmowy? - 5 popularnych sposobów

Blog w osobnej domenie

To rozwiązanie wymagające inwestycji w nowy adres internetowy. Zwykle kolejny hosting nie będzie potrzebny, bo na jednym koncie można utrzymywać kilka stron. Z punktu widzenia wyszukiwarki Google, osobna domena dla bloga to rozwiązanie podobne do uruchomienia go w subdomenie. W obu przypadkach wyszukiwarka traktuje bloga jako stronę internetową osobną od witryny firmowej.

Blog pod osobną domeną może być dobrym rozwiązaniem, gdy strona firmowa działa pod adresem trudnym do zapamiętania lub nie związanym z daną branżą. Po takie rozwiązanie sięgnęła firma Green City Life Ltd., uruchamiając swojego bloga pod adresem miejskiogrodnik.pl. To rozwiązanie bardziej intuicyjne dla internauty, który styka się ze stroną po raz pierwszy.

Czy vlogi to dobry pomysł na biznes?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Konrad Kaszubiak

Adwokat

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »