| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Biznes > Firma > e-Firma > Blog firmowy > Czy korzystanie z internetu w celach prywatnych w czasie pracy może być karalne?

Czy korzystanie z internetu w celach prywatnych w czasie pracy może być karalne?

Żyjemy w XXI wieku i obecnie niemal każdy z nas, w czasie pracy korzysta z dobrodziejstw Internetu. Niestety, bardzo często w czasie pracy Internet jest wykorzystywany w celach prywatnych. Co w tym złego? Wiele osób zadaje sobie takie właśnie pytanie. Okazuje się jednak, że korzystając z Internetu w czasie pracy do celów prywatnych, możemy narazić się na dość poważne sankcje.

Warto pamiętać, że korzystając z Internetu w celach prywatnych, czy to dla rozrywki czy do załatwiania własnych spraw, naruszamy prawo tylko wtedy, gdy jesteśmy pracownikiem zatrudnionym w podstawowym systemie czasu pracy, czyli 8 godzin dziennie/40 godzin tygodniowo. Skąd to wynika?

Zacznijmy od tego, że kodeks pracy wyraźnie mówi, że w godzinach pracy pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy. Z drugiej strony, kodeks pracy mówi o tym, że pracownik musi dbać o dobro zakładu pracy. W jaki sposób możemy naruszyć tę zasadę korzystając prywatnie z Internetu? Otóż już samo odwiedzanie witryn potencjalnie niebezpiecznych, może narazić firmowy sprzęt komputerowy na ataki wirusów czy innych zagrożeń z sieci. A na co my możemy się narazić?

Zobacz również: Potwierdzenie chęci otrzymywania newsletter'a - czy to konieczne?

Jeśli podpiszemy odpowiedni regulamin czy zarządzenie ustalone przez pracodawcę (może być w nim klauzula zakazująca korzystanie z Internetu w celach prywatnych), to w przypadku złamania konkretnego zarządzenia, może nam w najlepszym wypadku grozić upomnienie, nagana, ucięcie premii, a w skrajnym przypadku nawet dyscyplinarne zwolnienie z pracy.

Spójrzmy również na inny pryzmat Internetu w pracy. Według badań, najczęściej otwieranymi serwisami w czasie pracy są serwisy informacyjne i społecznościowe. Badania mówią również, że godziny pracy to prawdziwa żyła złota dla internetowych reklamodawców, gdyż mogą oni wtedy dotrzeć ze swoimi reklamami do najlepiej wykształconej grupy internautów, a jak wiadomo są oni najcenniejsi. To właśnie wtedy korzystają oni najwięcej z sieci, przypomnijmy, mimo zakazów wprowadzonych przez pracodawców. 

Zobacz również: Wypożyczanie sprzętu komputerowego zamiast kupna - czy to się opłaca?

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Lange

Radca Prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »