REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przedsiębiorca nie może odmówić udziału w badaniu rynku

Monika Pązik

REKLAMA

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i konsumentów może wszcząć postępowanie związane z badaniem i analizą rynku. Każdy przedsiębiorca może być zobowiązany do podania informacji o własnej firmie i rynku, na którym działa. Przedsiębiorcy nie wolno odmówić udziału w takim badaniu.

Prezes UOKiK może z urzędu wszcząć postępowanie wyjaśniające z powodu wystąpienia okoliczności, które wskazują na naruszenie przepisów dotyczących gałęzi gospodarki, a w tym zasad uczciwej konkurencji oraz interesów konsumentów. UOKiK przeprowadza stosowną analizę, która może mieć na celu przeprowadzenie badania rynku, w tym określenia jego struktury i stopnia koncentracji. Podstawowym celem przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego jest zgromadzenie odpowiednich informacji, które pozwolą na wszczęcie postępowania antymonopolowego i wykażą zasadność podjęcia decyzji o jego wszczęciu. Katalog zagadnień objętych postępowaniem wyjaśniającym jest otwarty, a o jego wszczęciu decyduje Prezes UOKiK.

REKLAMA


Cele przeprowadzenia badania rynku


Postępowanie wyjaśniające ukierunkowane na analizę struktury rynku służy przede wszystkim identyfikacji występujących zjawisk oraz zagrożeń na poszczególnych rynkach wraz z wykrywaniem naruszeń prawa konkurencji. Wynik przeprowadzonego badania może mieć znaczny wpływ na kształtowanie polityki konkurencji wobec różnych sektorów gospodarki. Należy zatem pamiętać, że badanie rynku polega na gromadzeniu informacji w celu ustalenia pozycji przedsiębiorców na tym rynku oraz ustalenia rynku właściwego. Wszelkie czynności są elementami postępowania antymonopolowego. Postępowanie wyjaśniające nie trwa co do zasady 30 dni a w sprawach szczególnie skomplikowanych - 60 dni licząc od dnia wszczęcia (od dnia wydania stosownego postanowienia).


Polecamy:
Kontrola skarbowaw firmie


Obowiązki po stronie przedsiębiorców


Czynności związane z przeprowadzaniem badania rynku związane są pojawieniem się obowiązków po stronie przedsiębiorców. Zgodnie z art. 50 ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (Dz.U.2007.50.331) przedsiębiorcy zobowiązani są do przekazywania wszystkich koniecznych informacji i dokumentów na żądanie Prezesa UOKiK. Obowiązek dostarczenia informacji i dokumentów może być nałożony w każdym rodzaju postępowania, również w postępowaniu wyjaśniającym. Żądanie prezesa urzędu powinno zawierać:


· wskazanie zakresu informacji,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

· wskazanie celu żądania,

· wskazanie terminu udzielenia informacji,

· pouczenie o sankcjach za nieudzielenie informacji lub za udzielenie informacji nieprawdziwych lub wprowadzających w błąd.


Kary pieniężne dla przedsiębiorców za niedopełnienie obowiązków


Przedsiębiorcy, którzy niedopełniali lub nienależycie wykonali obowiązek przekazania informacji i dokumentów, w tym przekazali informacje wprowadzające w błąd lub informacje nieprawdziwe powinni liczyć się z nałożeniem na nich kar pieniężnych. Zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy prezes urzędu może  podjąć decyzję o nałożeniu kary pieniężnej w wysokości równej 50 000 000 euro, jeżeli przedsiębiorca chociażby nieumyślnie nie udzieli informacji żądanych przez prezesa urzędu. Dodatkowo podstawą do nałożenia kary pieniężnej jest również brak współdziałania w toku przeprowadzanej kontroli. Ważne jest, aby przedsiębiorca umożliwił Prezesowi UOKiK wstęp na grunt oraz do budynków należących do kontrolowanego. Tym samym przedsiębiorca, który uchyla się od tych obowiązków może ponieść karę pieniężną. Nałożenie kar ma charakter represyjny związany z naruszeniem obowiązków wobec prezesa urzędu oraz charakter prewencyjny, bowiem mają na celu zapobiegnięcie podobnym naruszeniom w przyszłości oraz skutecznie zniechęcać do naruszania prawa uczciwej konkurencji.


Zadaj pytanie na naszym FORUM:
Moja Firma - Działalność gospodarcza

 

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Moja firma
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

    Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

    Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

    Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

    Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

    Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

    Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

    REKLAMA

    Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

    Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

    Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

    Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

    Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

    Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

    By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

    Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

    REKLAMA

    Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

    W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

    Czekoladowa inflacja (chocoflation) przed Wielkanocą? Trzeci rok z rzędu produkcja kakao jest mniejsza niż popyt

    Ceny kakao gwałtownie rosną, ponieważ 2024 r. to trzeci z rzędu rok, gdy podaż nie jest w stanie zaspokoić popytu. Z analiz Allianz Trade wynika, że cenę za to będą płacić konsumenci.

    REKLAMA