| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Ochrona przed nieuczciwą konkurencją

Ochrona przed nieuczciwą konkurencją

Przedsiębiorca, który został poszkodowany przez czyn nieuczciwej konkurencji, może dochodzić swoich praw przed sądem. Jak bronić się przed nieuczciwą konkurencją?

Czyn nieuczciwej konkurencji

Zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 1993 r.o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, czynem nieuczciwej konkurencji jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta.

Czynami nieuczciwej konkurencji będą w szczególności:

1.      wprowadzające w błąd oznaczenie przedsiębiorstwa,
2.      fałszywe lub oszukańcze oznaczenie pochodzenia geograficznego towarów albo usług,
3.      wprowadzające w błąd oznaczenie towarów lub usług,
4.      naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa,
5.      nakłanianie do rozwiązania lub niewykonania umowy,
6.      naśladownictwo produktów,
7.      pomawianie lub nieuczciwe zachwalanie,
8.      utrudnianie dostępu do rynku,
9.      przekupstwo osoby pełniącej funkcję publiczną,
10.  nieuczciwa lub zakazana reklama,
11.  organizowanie systemu sprzedaży lawinowej
12.  prowadzenie lub organizowanie działalności w systemie konsorcyjnym.

Zobacz: Efektywne zarządzanie cenami to nie zmowa cenowa

Jak się chronić przed nieuczciwą konkurencją?

Przedsiębiorca, którego interes został naruszony lub chociaż zagrożony, może żądać przed sądem zaniechania niedozwolonych działań, usunięcia skutków niedozwolonych działań, złożenia jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie, naprawienia wyrządzonej szkody, wydania bezpodstawnie uzyskanych korzyści lub zasądzenia odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego - jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji był przez pozwanego zawiniony.

Co więcej na wniosek pokrzywdzonego sąd może orzec co ma się stać z wyrobami, opakowaniami oraz materiałami reklamowymi, które przyczyniły się do naruszenia praw powoda.

Warto wspomnieć, że przy sprawach dotyczących ochrony przed nieuczciwą konkurencją ciężar dowodu spoczywa na tym, komu zarzuca się czyn nieuczciwej konkurencji. Właśnie ta osoba musi udowodnić prawdziwość oznaczeń lub informacji umieszczanych na towarach albo ich opakowaniach lub wypowiedzi zawartych w reklamie.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

Przedawnienie roszczeń

Należy pamiętać, że roszczenia z tytułu czynu niedozwolonej konkurencji przedawniają sie z upływem 3 lat. Bieg przedawnienia rozpoczyna się oddzielnie dla każdego naruszenia.

Kara za bezpodstawne oskarżenie

W razie wniesienia oczywiście bezzasadnego powództwa z tytułu nieuczciwej konkurencji, sąd, na wniosek pozwanego, może nakazać powodowi złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. Pozwany, u którego na skutek wniesienia fałszywego oskarżenia, powstała szkoda, może żądać jej naprawienia na zasadach ogólnych.

Zobacz: Zawieranie umowy na odległość - obowiązki przedsiębiorcy

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Ślązak, Zapiór i Wspólnicy Kancelaria Adwokatów i Radców Prawnych

Ekspert we wszystkich dziedzinach prawa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »