| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Przewlekłość postępowania - jak się przed nią bronić?

Przewlekłość postępowania - jak się przed nią bronić?

Przewlekłość postępowania. Przedsiębiorca, którego sprawa nie została załatwiona w terminie lub prowadzona jest w sposób przewlekły, może zmusić urząd do załatwienia spraw. W przypadku takim istnieje bowiem możliwość wniesienia zażalenia na przewlekłość postępowania lub bezczynność organu.

Przewlekłość postępowania


Wielu przedsiębiorców podczas prowadzenia swojej działalności gospodarczej boryka się z nieterminowością załatwiania spraw przez organy administracji. Często przewlekłość postępowania administracyjnego może przyczynić się do strat w majątku przedsiębiorcy.


Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego organy administracji publicznej powinny załatwiać sprawy bez zbędnej zwłoki. Sprawy, które mogą być rozpatrzone w oparciu o dowody przedstawione przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub w oparciu o fakty i dowody powszechnie znane albo znane z urzędu organowi, przed którym toczy się postępowanie, bądź możliwe do ustalenia na podstawie danych, którymi rozporządza ten organ, powinny być załatwione niezwłocznie.


W kpa możemy również znaleźć termin, w jakim sprawa powinna być załatwiona. Podstawowym terminem do załatwiania spraw jest  termin jednego miesiąca. Sprawa, która dla wyjaśnienia wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, powinna być załatwiona nie później niż w ciągu miesiąca. Wynika więc z tego, że termin załatwienia sprawy może być krótszy.


Dwumiesięczny termin na załatwienie sprawy odnosi się do spraw szczególnie skomplikowanych. Trudno jest jednak wskazać, która ze spraw jest szczególnie skomplikowana. Przyjmuje się, że chodzi tu o złożony stan faktyczny lub prawny.


W przypadku rozpatrywania sprawy w postępowaniu odwoławczym termin na załatwienie sprawy każdorazowo wynosi jeden miesiąc.


Zobacz: Likwidacja firmy a rozliczenie podatków


Przewlekłość postępowania i bezczynność organu administracji


Bezczynność organu administracji ma miejsce w przypadku, gdy organ nie załatwił sprawy w terminie i nie podjął czynności związanych z procedowaniem.


Przewlekłość postępowania polega na prowadzeniu postępowania w sposób długotrwały, przy czym długotrwałość ta nie jest niczym uzasadniona.


Zażalenie i wezwanie do usunięcia naruszenia prawa


Przedsiębiorca, którego sprawę dotknęła przewlekłość postępowania lub bezczynność organu administracji może złożyć zażalenie lub wezwać do usunięcia naruszenia prawa.


Zażalenie wnoszone jest do organu wyższego stopnia nad organem, który rozpatruje sprawę. Organ wyższego stopnia w przypadku uznania zasadności zażalenia wyznaczy organowi dodatkowy termin do załatwienia sprawy, zarządzi wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy.


Co najważniejsze organ prowadzący postępowanie musi załatwić sprawę w terminie określonym przez organ wyższego stopnia.


W sytuacji gdy stan bezczynności lub przewlekłości postępowania dotyczy organów, wobec których brak jest organów wyższego stopnia, np. ministrów, wówczas strona zgodnie z art. 37 par. 1 może wezwać dany organ do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie to należy wnieść do organu, który dopuszcza się bezczynności lub prowadzi postępowanie w sposób przewlekły.

 
Zobacz: Obowiązkowe elementy faktury VAT

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Emil Kowalski

www.asib.pl

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »