REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak można zwalczać czyny nieuczciwej konkurencji?

Krzysztof Niepytalski

REKLAMA

Konkurencja jest nieodzownym składnikiem gospodarki rynkowej. Pojęciem tym określamy dążenie wielu niezależnych przedsiębiorców, działających na wspólnym dla nich rynku, do osiągnięcia takiego samego celu gospodarczego (zdobycia klienta, sprzedaży towaru zaspokajającego te same potrzeby). Konkurencja jest więc grą sprzecznych interesów różnych przedsiębiorców. Konieczne jest zatem, aby prawo w niezbędnym zakresie regulowało zasady tej gry.

REKLAMA


Kwestie związane z zapobieganiem oraz zwalczaniem nieuczciwej konkurencji w działalności gospodarczej zostały uregulowane w ustawie z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (tekst jednolity: Dz. U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1503, z późn. zm. dalej „ustawa”). Czynem nieuczciwej konkurencji, zgodnie z ustawą, jest działanie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami, jeżeli zagraża lub narusza interes innego przedsiębiorcy lub klienta. Jak widać zatem, ustawodawca sformułował szeroką i ogólną definicję czynu nieuczciwej konkurencji. Za czyn nieuczciwej konkurencji, może więc być uznane każde zachowanie rynkowe, któremu można przypisać powyższe cechy. Co prawda, w poszczególnych przepisach ustawy wskazano bardziej skonkretyzowane typy zachowań, uznawanych za czyny nieuczciwej konkurencji (np. naruszenie tajemnicy przedsiębiorstwa, nieuczciwa reklama). Za czyny nieuczciwej konkurencji mogą być jednak uznane także inne zachowania, niewymienione wyraźnie w ustawie, ale odpowiadające powyższej ogólnej definicji.

REKLAMA

W przypadku popełnienia przez podmiot występujący na rynku czynu nieuczciwej konkurencji, przedsiębiorca, którego interes został w ten sposób naruszony (lub choćby tylko zagrożony) może wystąpić do sądu z przewidzianymi ustawą roszczeniami. Za dokonanie czynu nieuczciwej konkurencji, grozi zatem między innymi odpowiedzialność cywilna.

Przede wszystkim przedsiębiorca może wystąpić do sądu z roszczeniem o zaniechanie niedozwolonych działań. W praktyce, roszczenie to może sprowadzać się np. do żądania zakazania przez sąd pozwanemu określonego zachowania, np. rozprowadzania katalogów stanowiących nieuczciwą reklamę.

REKLAMA

Kolejnym środkiem, jaki może zastosować przedsiębiorca broniąc się przed nieuczciwą konkurencją, jest wystąpienie z roszczeniem o usunięcie skutków niedozwolonych działań. Konkretne żądanie oparte o to roszczenie, może np. zmierzać do nakazania przez sąd pozwanemu dokonania określonych czynności faktycznych (np. usunięcia szyldów stosowanych w sieci sklepów, które naśladują chronione oznaczenia innej sieci).

Zwalczanie nieuczciwej konkurencji może polegać także na żądaniu, aby konkurent złożył jednokrotnie lub też wielokrotnie oświadczenie odpowiedniej treści i w odpowiedniej formie. W praktyce, najczęściej środek ten jest wykorzystywany do uzyskania wyroku nakazującego pozwanemu zamieszczenie określonego oświadczenia w środkach masowego przekazu (np. zdementowanie wcześniej rozpowszechnionych, nieprawdziwych informacji o innym przedsiębiorcy). Występując z takim żądaniem należy pamiętać, aby precyzyjnie określić treść oczekiwanego oświadczenia oraz szczegóły co do jego publikacji, ponieważ zbyt ogólnikowe sformułowanie żądania może utrudnić późniejszą egzekucję wyroku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bardzo ważną rolę odgrywa także możliwość żądania naprawienia szkody wyrządzonej czynem nieuczciwej konkurencji. Przedsiębiorca może np. wykazywać, że poniósł szkodę w postaci utraconych korzyści, która wynikła ze zmniejszenia obrotów, spowodowanego wprowadzeniem na rynek towarów bezprawnie naśladujących jego renomowane produkty. Czyn nieuczciwej konkurencji może prowadzić także do rzeczywistej straty, np. dodatkowych kosztów poniesionych w celu utrzymania się na rynku. Żądając zapłaty określonej sumy pieniężnej jako odszkodowania, należy przede wszystkim pamiętać, że to powód powinien udowodnić wysokość poniesionej szkody, co w przypadku czynów nieuczciwej konkurencji może nie być łatwe i wiązać się z koniecznością np. powołania biegłego, celem wyliczenia wysokości szkody.

Ustawodawca umożliwił ponadto przedsiębiorcom, których interes został zagrożony lub naruszony czynem nieuczciwej konkurencji, wystąpienie z roszczeniem o wydanie bezpodstawnie uzyskanych korzyści. Roszczenie to może mieć zastosowanie, jeśli wskutek czynu nieuczciwej konkurencji, ten kto dopuścił się naruszenia, wzbogacił się kosztem przedsiębiorcy występującego z roszczeniem.

Wreszcie, jeżeli czyn nieuczciwej konkurencji jest zawiniony, można także żądać zapłaty odpowiedniej sumy pieniężnej na określony cel społeczny związany ze wspieraniem kultury polskiej lub ochroną dziedzictwa narodowego. Jest to zatem swoista sankcja dla osoby dopuszczającej się czynu nieuczciwej konkurencji i swego rodzaju zadośćuczynienie dla podmiotu, który występując z takim roszczeniem, może uzyskać moralną satysfakcję.

Ustawa przewiduje również możliwość orzeczenia przez sąd, na wniosek uprawnionego, o przedmiotach związanych z czynem nieuczciwej konkurencji, poprzez np. nakazanie zniszczenia podrobionych towarów lub nakazanie przekazania tych towarów powodowi.

Należy zwrócić uwagę, że ustawodawca przewidział także odpowiedzialność karną za popełnienie niektórych, wskazanych w ustawie czynów nieuczciwej konkurencji. Odpowiedzialność ta jest przy tym zróżnicowana, ponieważ niektóre z powyższych czynów stanowią przestępstwa, inne zaś wykroczenia. Zawsze jednak czyny te są ścigane na wniosek lub żądanie pokrzywdzonego. Występowanie w takich przypadkach do organów ścigania, może zatem stanowić dodatkowy sposób na skuteczne zwalczanie zachowań rynkowych sprzecznych z zasadami uczciwej konkurencji.

Podsumowując, przedsiębiorca, którego interes został naruszony lub zagrożony czynem nieuczciwej konkurencji, może skorzystać z wielu przewidzianych ustawą środków ochrony swoich praw i domagać się pociągnięcia podmiotu dopuszczającego się takiego czynu zarówno do odpowiedzialności cywilnej jak i w przypadku osób fizycznych, do odpowiedzialności karnej (za przestępstwo lub wykroczenie). Skorzystanie z odpowiedniego sposobu zwalczania czynów nieuczciwej konkurencji powinno jednak być zawsze dostosowane do konkretnych okoliczności danego przypadku.

Krzysztof Niepytalski

aplikant radcowski

M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: M. Szulikowski i Partnerzy Kancelaria Prawna

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

Komentarze(1)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
  • edina
    2022-09-26 12:08:19
    Na pewno warto się skonsultować w takiej sytuacji ze specjalistą. Sama zwróciłam się po pomoc prawną do kancelarii Cejrowski z Gdańska i była to doskonała decyzja.
    0
QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wskaźnik koniunktury GUS. Gastronomia i zakwaterowanie z największym wzrostem

Zakwaterowanie i gastronomia znalazły się wśród branż, w których notowany był do tej pory dodatni wskaźnik koniunktury (informacja i komunikacja oraz finanse i ubezpieczenia).

Troska i zrozumienie w kontakcie z pacjentami – klucz do profesjonalnej opieki zdrowotnej

Empatia jest kluczowa w relacjach między personelem medycznym a pacjentami, będąc nieodzownym fundamentem wysokiej jakości opieki zdrowotnej. W obecnych czasach, gdy pacjenci mają coraz większe oczekiwania, a zmiany w medycynie są nieustanne, zdolność do empatii wyróżnia się jako jeden z głównych czynników wpływających na poziom świadczonych usług. Nawet w czasach, gdy technologie medyczne rozwijają się dynamicznie, to właśnie empatyczny kontakt między pacjentem a personelem zdrowotnym ma zasadnicze znaczenie. Umiejętność wczucia się w położenie innej osoby jest kluczowa, tworząc solidną podstawę dla profesjonalnej i skutecznej opieki nad pacjentami.

Koszty zatrudnienia to główne wyzwanie dla firm w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

W pierwszym półroczu 2024 roku wiele firm planuje rozbudowanie swoich zespołów – potwierdzają to niezależne badania ManpowerGroup czy Konfederacji Lewiatan. Jednocześnie pracodawcy mówią wprost - rosnące koszty zatrudnienia to główne wyzwanie w 2024 roku. Jak więc pozyskać specjalistów i jednocześnie zadbać o cash flow?

Nauka języka obcego poprawi zdolność koncentracji. Ale nie tylko!

Ostatnia dekada przyniosła obniżenie średniego czasu skupienia u człowieka aż o 28 sekund. Zdolność do koncentracji spada i to wina głównie social mediów. Czy da się to odwrócić? 

REKLAMA

Nowe przepisy: Po świętach rząd zajmie się cenami energii. Będzie bon energetyczny

Minister klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska zapowiedziała, że po świętach pakiet ustaw dotyczących cen energii trafi pod obrady rządu. Dodała też, że proces legislacyjny musi zakończyć się w pierwszej połowie maja.

Wielkanoc 2024. Polacy szykują się na święta przed telewizorem?

Jaka będzie tegoroczna Wielkanoc? Z badania online przeprowadzonego przez firmę Komputronik wynika, że leniwa. Polacy są zmęczeni i marzą o odpoczynku. 

Biznes kontra uczelnie – rodzaj współpracy, korzyści

Czy doktorat dla osób ze świata biznesu to synonim synergii? Wielu przedsiębiorców może zadawać sobie to pytanie podczas rozważań nad podjęciem studiów III stopnia. Na ile świat biznesu przenika się ze światem naukowym i gdzie należy szukać wzajemnych korzyści?

Jak cyberprzestępcy wykorzystują sztuczną inteligencję?

Hakerzy polubili sztuczną inteligencję. Od uruchomienia ChataGPT liczba złośliwych wiadomości pishingowych wzrosła o 1265%! Warto wiedzieć, jak cyberprzestępcy wykorzystują rozwiązania oparte na AI w praktyce.

REKLAMA

By utrzymać klientów tradycyjne sklepy muszą stosować jeszcze nowocześniejsze techniki marketingowe niż e-commerce

Konsumenci wciąż wolą kupować w sklepach stacjonarnych produkty spożywcze, kosmetyki czy chemię gospodarczą, bo chcą je mieć od razu, bez czekania na kuriera. Jednocześnie jednak oczekują, że tradycyjne markety zapewnią im taki sam komfort kupowania jak sklepy internetowe.

Transakcje bezgotówkowe w Polsce rozwijają się bardzo szybko. Gotówka jest wykorzystywana tylko do 35 proc. transakcji

W Polsce około 2/3 transakcji jest dokonywanych płatnościami cyfrowymi. Pod tym względem nasz kraj jest w światowej czołówce - gotówka jest wykorzystywana tylko do ok. 35 proc. transakcji.

REKLAMA