| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Mała gastronomia w ramach franczyzy

Mała gastronomia w ramach franczyzy

Choć gastronomia w Polsce stała się jedną z ofiar kryzysu gospodarczego, nie ostudziło to znacząco zapału indywidualnych przedsiębiorców do inwestowania w ten biznes.

Wśród nowości w segmencie casual dining warto zwrócić uwagę na bary sushi - aż sześć sieci oferuje już franczyzę, z czego pięć od ubiegłego roku (Sensi Sushi, Dom Sushi, Hana Sushi, Sakana i Nakama Sushi). Jako pierwszy rozwój franczyzowy rozpoczął Sushi Bar Nigiri - w 2008 r. i błyskawicznie udało mu się sprzedać licencje na 16 lokali. W tym roku planuje otwarcie kolejnych 10-12.

Bary z tego segmentu charakteryzują się dużym przywiązywaniem wagi do składników odżywczych i kaloryczności posiłków. Na razie tego typu miejsc jest w Polsce wciąż niewiele, co oznacza, że możemy się spodziewać ich dynamicznego rozwoju w najbliższych latach.

1. Green Way - 30 lokali, w tym 25 franczyzowych

2. Dr Bardadyn - 15 punktów, w tym 14 franczyzowych

3. Salad Story - 8 lokali, w tym 1 franczyzowy

4. Bio Way - 2 lokale, w tym 1 franczyzowy

Cukiernie, lodziarnie, kawiarnie, pijalnie czekolady

Lokale te nie serwują posiłków, a jedynie desery - kawa, herbata, coś słodkiego. Rachunki klientów nie są tam zwykle wysokie, często zamykają się w 20 zł. Jednak w biznesie tym mamy do czynienia z wysokimi marżami i dużym przepływem klientów.

1. Grycan - ok. 75 lokali własnych i franczyzowych

2. Cafe Nescafe - ok. 40 lokali franczyzowych

3. Cafe Club - 30 lokali, w tym 8 franczyzowych

4. A. Blikle - 24 lokale (w tym cukiernie, kawiarnie-restauracje i delikatesy), w tym 9 cukierni franczyzowych

5. Pijalnia Czekolady E. Wedel - 16 lokali, w tym 4 franczyzowe

6. Pożegnanie z Afryką - 16 lokali własnych i franczyzowych

7. Mount Blanc - 13 lokali, w tym 8 franczyzowych

8. Mamuśka The Cheesecake Shop - 9 lokali w Polsce, w tym 9 franczyzowych

9. Lody Gotti - 8 lokali, w tym 4 franczyzowe

Ten segment charakteryzuje się dość wysokimi kosztami inwestycji - powyżej 200 tys. zł - i jest już dosyć mocno nasycony, także przez sieci, które nie rozwijają się poprzez franczyzę (np. Coffee Heaven). Dlatego nie obserwujemy tutaj tak dynamicznego rozwoju. Cafe Club chce w tym roku powiększyć się o 6-8 kolejnych kawiarni franczyzowych. Firma ma też w planach przekazywanie niektórych lokali własnych pracownikom, pozyskując również w ten sposób franczyzobiorców.

Do ostatniej kategorii włączyliśmy systemy franczyzowe, których nie mogliśmy zaszeregować do omówionych wcześniej segmentów i które praktycznie nie mają konkurencji w swojej kategorii.

1. Fornetti - ok. 290 punktów, w tym ok. 250 franczyzowych

2. Piwiarnia Warecka - 56 lokali franczyzowych

3. Pasztecik - 16 punktów własnych i franczyzowych

Warto zauważyć, że coraz częściej gastronomię klienci mogą znaleźć w miejscach, w których wcale jej nie szukają, np. w delikatesach, różnego rodzaju sklepach specjalistycznych czy też na stacjach paliwowych. Gastronomia funkcjonuje w tych miejscach jako działalność dodana do podstawowej, ale często przynosi całkiem poważne profity.

Nie bez znaczenia dla gastronomii jest również inwestycyjny trend rozbudowy infrastruktury drogowej w kraju, gdzie poza najdroższymi lokalizacjami (MOP-y) pojawiają się szanse na otwarcie barów i restauracji przy stacjach benzynowych, zlokalizowanych wokół budowanych węzłów komunikacyjnych.

Nowym trendem jest także postępująca dywersyfikacja oferty menu w poszczególnych segmentach. Kawiarnie oferują kanapki na wynos i do podgrzania na miejscu, czasem nawet pizzę czy makarony, tworząc tym samym konkurencję fast foodom. Nawet najbardziej eleganckie i drogie restauracje wprowadzają do swojej oferty dania lunchowe i godziny lunchowe.

Oprac.: JN

na podst. raportu Joanny Cabaj-Bonickiej „Franczyza w gastronomii - podsumowanie 2009 r. i perspektywy na 2010 r.

* dane na koniec 2009 r.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Hanna Bartkowiak

Konsultant/Zespół Doradców Unijnych SmartConsulting S.K.A.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »