| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Cudzy pomysł, biznes twój

Cudzy pomysł, biznes twój

Ceni pracowitość i zaangażowanie. Premiuje przedsiębiorczych, a odrzuca biernych i nastawionych na łatwy zysk. Pozwala na start w biznesie i zaistnienie w nowej branży bez specjalnego przygotowania. Taka jest franczyza – własna firma z cudzego przepisu.

Inwestycja w jeden z konceptów Grupy Muszkieterów należy do bardziej kosztownych, ale trudno się dziwić - franczyzobiorca otrzymuje biznes o wielomilionowych obrotach. Francuska sieć planuje do końca 2010 r. otworzyć w Polsce kolejnych 27 spożywczych supermarketów Intermarche i 17 supermarketów Bricomarche z branży dom i ogród. Firma stawia na miasta do 70 tys. mieszkańców w południowej i wschodniej części kraju.

Koszt inwestycji w supermarket Intermarche lub Bricomarche to minimum 500 tys. zł. Franczyzobiorcy zwani Aderonami samodzielnie zarządzają swoimi sklepami w oparciu o wspólne zasady systemu. Każdy supermarket Intermarche i Bricomarche to odrębna spółka z o.o. z rodzinnym kapitałem. Kwota 500 tys. zł nie jest opłatą za licencję. Pieniądze na inwestycje to kapitał zasilający spółkę franczyzobiorcy, która zarządza supermarketem. Franczyzobiorca otrzymuje od Grupy Muszkieterów wsparcie merytoryczne, m.in. doradztwo prawne i logistyczne, wiedzę niezbędną do uruchomienia sklepu oraz dostęp do nowoczesnej centrali zakupowej.

McDonald's uchodzi za ikonę franczyzy i słusznie, bo należy do najlepiej zorganizowanych sieci na świecie, a jego franczyzowe rozwiązania służą za model dla firm. McDonald's ma pełną kontrolę nad procesem uruchamiania swoich restauracji. Jest jedynym właścicielem gruntów, na których znajdują się lokale, samodzielnie decyduje o doborze lokalizacji i bardzo uważnie dobiera sobie partnerów. Mimo że kosztuje krocie, chętnych nie brakuje. Wymagany kapitał własny to 1,2 mln zł.

Więcej ciekawych pomysłów na biznes

Dobrewina.pl - sklepy z winami

Glazura Królewska - sieć sklepów z płytkami ceramicznymi i materiałami wykończenia wnętrz

Jean Louis David - salony fryzjerskie

Mobile English - angielski z dojazdem

Mała Lingua - szkoła języków obcych dla dzieci

Mount Blanc - pijalnie czekolady i kawy oraz sprzedaż ręcznie produkowanych belgijskich pralinek

Okay Multibrand Shops - multibrandowe sklepy z odzieżą młodzieżową

Perfect Clean - pralnie ekologiczne

Pierogarnia Stary Młyn - restauracje z tradycyjnymi pierogami

Prado - punkty obsługi klientów biznesowych i sprzedaży usług Orange

Quadri Foglio - sklepy z odzieżą dziecięcą

Telepizza - sieć pizzerii

YES - sklepy jubilerskie

Źródło: www.franchising.pl

Marcin Kaleta

Konsultant PROFIT system

Monika Dąbrowska prezes zarządu Polskiej Organizacji Franczyzodawców, menedżer ds. franczisingu McDonald's Polska

Przewagą franczyzy nad innymi formami działalności jest możliwość startu w biznesie bez specjalnego przygotowania. Franczyzodawcy cenią sobie doświadczenie w prowadzeniu działalności gospodarczej lub umiejętności sprzedażowe, ale nie trzeba mieć doświadczenia w danej branży, bo całe know-how prowadzenia biznesu franczyzobiorca otrzyma podczas szkoleń i w trakcie współpracy jako wsparcie centrali. Znacznie ważniejsze z punktu widzenia franczyzodawcy jest zaangażowanie przedsiębiorcy w działalność placówki oraz znajomość lokalnego rynku. To, poza pieniędzmi, najważniejszy kapitał, jaki wnosi franczyzobiorca w tę współpracę.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Wiktor Sarota

InFakt

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »