| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Pojednawcze sposoby rozstrzygania sporów

Pojednawcze sposoby rozstrzygania sporów

Przedsiębiorca ma ograniczony czas na dochodzenie swoich roszczeń majątkowych. Roszczenia związane z prowadzeniem działalności gospodarczej przedawniają się – co do zasady – z upływem trzech lat, a w przypadku roszczeń przy sprzedaży dokonanej w ramach prowadzonej działalności sprzedawcy – z upływem 2 lat.

Postępowanie rozpoczyna się od wniesienia pozwu do sądu zawierającego żądanie wraz z uzasadnieniem. Tu już nie wystarczy zwięzły opis sprawy jak w próbie ugodowej. Pozwany, który nie bierze udziału, naraża się na przegranie sprawy lub wydanie przez sąd wyroku zaocznego.

W tym postępowaniu sąd rejonowy rozstrzyga drobne sprawy konsumentów, w których wartość przedmiotu sporu nie przekracza 10 000 PLN. Wniesienie pozwu w postępowaniu uproszczonym podlega opłacie stałej w zależności od wartości przedmiotu sporu od 30 PLN do 300 PLN. Sprawa toczy się przed sądem rejonowym, właściwym miejscowo dla miejsca zamieszkania pozwanego. W tym postępowaniu pozew i inne pisma procesowe powinny być wnoszone na urzędowych formularzach. Strony są zobowiązane składać wszystkie dowody w sprawie w jednym terminie na początku postępowania.

Co do zasady, sąd rozpoznaje sprawy w postępowaniu zwykłym.

Pozew sporządza się w formie pisemnej (nie obowiązuje tu już formularz urzędowy). Wniesienie pozwu podlega opłacie w wysokości 5 proc. wartości przedmiotu sporu. sprawa toczy się przed sądem rejonowym, właściwym miejscowo dla siedziby lub miejsca zamieszkania pozwanego.

Proponowane zmiany przepisów prawnych umożliwią wkrótce rozpatrywanie przez sąd podobnych spraw wielu osób w jednym postępowaniu sądowym w przypadku dochodzenia małych kwotowo roszczeń od jednego sprawcy szkody. Warunkiem prowadzenia postępowania grupowego będzie identyczna dla każdego powoda podstawa prawna roszczenia i stan faktyczny sprawy. Grupa pokrzywdzonych licząca co najmniej 10 osób będzie mogła wnieść do sądu jeden wspólny pozew, a w przypadku wygrania sprawy w sądzie, każdy z wierzycieli otrzyma jednakowe odszkodowanie. Członkowie grupy będą składać oświadczenia o przystąpieniu do grupy. Powodem w postępowaniu ma być reprezentant grupy, którym może być członek grupy lub powiatowy (miejski) rzecznik konsumentów. Reprezentant grupy będzie ustalał w umowie zasady uczestnictwa w grupie celem dochodzenia roszczeń oraz wysokość wynagrodzenia dla adwokata/radcy prawnego. Na wniosek więcej niż połowy członków grupy sąd będzie mógł zmienić jej reprezentanta.

Pozew zbiorowy będą mogły wnieść np. osoby poszkodowane przez tego samego przedsiębiorcę, przez wadliwy produkt, w katastrofie, przez firmy farmaceutyczne.

Istotna jest wysokość kosztów w takim postępowaniu. I tak w przypadku wniesienia pozwu zbiorowego koszty procesowe zostaną rozdzielone proporcjonalnie pomiędzy powodów.

Należy podkreślić, że powód, który wstąpi do grupy wskutek ogłoszenia, nie będzie mógł z niej wystąpić aż do czasu zakończenia postępowania.

Po rozpatrzeniu pozwu zbiorowego sąd wyda wyrok dotyczący wszystkich powodów, a zasądzone odszkodowanie będzie w tej samej wysokości dla każdego z nich.

reklama

Polecamy artykuły

Autor:

Źródło:

Prawo Przedsiębiorcy

Zdjęcia


CIT 2018. Komentarz (książka)299.00 zł

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Monika Kantowicz-Gdańska

Konsultant, certyfikowany trener, audytor. Ekspert z wieloletnim doświadczeniem w dziedzinie zarządzania zasobami ludzkimi. Zajmuje się w szczególności rozwojem menedżerów oraz badaniem opinii pracowników i doradztwem w zakresie doskonalenia organizacji. Od początku swojej kariery zawodowej pracuje z najwyższą kadrą zarządzającą oraz menedżerami różnych szczebli - zarówno w wymiarze grupowym, jak i indywidualnym. Koncentruje się na kluczowych wyzwaniach i buduje na pozytywach. Rozwija miękkie kompetencje, a w szczególności umiejętności komunikacyjne. Jest inspiratorką autorefleksji i orędowniczką dialogu. Uczy menedżerów, jak skutecznie budować zaangażowanie i przełamywać opory pracowników wobec zmian. Jako niezależny konsultant i trener pracuje od 2006 roku. Zrealizowała liczne projekty doradcze i rozwojowe dla firm z wielu branż oraz instytucji publicznych. Prowadzi warsztaty, szkolenia i wykłady z zakresu zarządzania zasobami ludzkimi oraz PR (kształtowanie wizerunku pracodawcy, komunikacja menedżerska, komunikacja wewnętrzna w organizacji, zarządzanie talentami, zarzadzanie wiedzą i inne obszary tematyczne). Projektuje programy rozwojowe.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od mojafirma.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK