| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Handel wymienny sposobem na utrzymanie firmy

Handel wymienny sposobem na utrzymanie firmy

Handel wymienny ożywia koniunkturę poprzez uniezależnienie obrotu gospodarczego od posiadanych przez firmę pieniędzy. Czy obecne spowolnienie gospodarcze może przywrócić znaczenie barteru?

Każdy producent, uczestnik wymiany barterowej, ma wiele potrzeb, które może zaspokajać, wykorzystując własną inwencję, wiedzę oraz umiejętności logistyczne, bez angażowania środków pieniężnych. Posługując się barterem wielostronnym, można nabyć coś, co jest nam potrzebne od producenta, któremu wcale nie zależy na tym, co my mamy do zaoferowania. Wielostronna wymiana łączy w sobie zalety tradycyjnej wymiany towarowej i transakcji gotówkowych. Każdy uczestnik wymiany obecny na platformie ma założone konto barterowe, na którym są księgowane i rozliczane transakcje. Obroty każdego przedsiębiorstwa - uczestnika wymiany - są ewidencjonowane według zasad ustalonych przez strony biorące udział w transakcji.

Barter wielostronny występuje w ramach specjalnie utworzonej społeczności barterowej, w której handel odbywa się z zastosowaniem:

•  tradycyjnej waluty przyjętej jako stały sposób wyrażania wartości, np. euro, dolary itp.,

•  wewnętrznej waluty wykorzystywanej jedynie w ramach danej społeczności.

Dzięki funkcjonowaniu platformy barteru za jeden produkt o określonej wartości można nabyć inne produkty, tańsze, a często od dotychczas nieznanych nam dostawców. Gdy przedsiębiorstwo sprzeda innemu przedsiębiorstwu dane dobro, na jego koncie księgowana jest odpowiednia ilość tradycyjnych środków pieniężnych lub „środków” umownych, np. kredytów barterowych, jednostek lub punktów. Specyficzną cechą „środków” gromadzonych na koncie jest to, że nie są pieniędzmi w tradycyjnym znaczeniu tego słowa. Są to jednostki transakcji barterowej, używane tylko w ramach wymiany między uczestnikami systemu wymiany. Jednostki wymiany można jednak wykorzystać tak jak pieniądze - płacąc nimi za produkty nabywane od innych uczestników wymiany barterowej.

Pomimo że przedmiotem wymiany barterowej mogą być wszystkie produkty, poważnym utrudnieniem jest specjalizacja produkcji, szeroka dostępność dóbr na rynku i ich zróżnicowana wartość oraz procedury związane ze spisaniem odpowiednich umów oraz wyceną produktów. Mimo tych trudności transakcje kompensacyjne stanowią 25% wymiany handlowej.

Barter wielostronny ma większość cech barteru bezpośredniego, a ponadto charakteryzuje się tym, że:

•  udział w wymianie towarowej wymaga co najmniej trzech partnerów,

• w wymianie bierze udział szeroka gama produktów zgłoszonych przez uczestników platformy,

•  wymiana produktów jest wielokrotna i rozłożona w czasie,

•  organizacja oraz rozliczenia transakcji wzajemnych przeprowadzane są przez wyspecjalizowaną platformę,

•  rozliczeniu dewizowemu podlega nieskompensowana wartość importu i eksportu,

•  międzynarodowe transakcje barterowe muszą odbywać się wyłącznie za zgodą i pośrednictwem właściwej zagranicznej centrali,

• istnieje obowiązek uzyskania licencji z Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą według oficjalnych priorytetów na produkty objęte porozumieniami międzynarodowymi.

Schemat. Zasady działania barteru wielostronnego

Przykład

Spółka A będąca uczestnikiem platformy barterowej zgłosiła Centrali zapotrzebowanie na zakup towaru. Centrala wyszukała innego uczestnika platformy - firmę B, która oferuje dany towar, i zgłosiła się do niej z propozycją kupna. Następnie obie zainteresowane firmy zostały ze sobą skontaktowane. Spółki ustaliły warunki transakcji i dokonały sprzedaży. Konto spółki A zostało uszczuplone o taką sumę w barterowych jednostkach rozliczeniowych, na jaką nastąpił zakup w barterze. Z kolei na konto sprzedającego wpływa taka sama kwota w barterowych jednostkach rozliczeniowych. Powiększony stan konta barterowego sprzedającego (firmy B) może teraz zostać wykorzystany do zaspokojenia jego własnych potrzeb (zakup towarów/usług od innych uczestników platformy, np. firm C i D).

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Owczarek

ekspert w Biurze Rzecznika Ubezpieczonych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »