| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Plusy i minusy zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Plusy i minusy zmian w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej

Przedstawiamy zalety i wady nowych rozwiązań wprowadzonych ostatnimi nowelizacjami ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (dalej: ustawa). Zdecydowana większość zmian zaczęła obowiązywać od 7 marca br. Pozostała ich część - od 31 marca 2009 r.

Zasady funkcjonowania Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej regulują przepisy rozdziału 3 ustawy. Przed nowelizacją rozdział ten pod nazwą „Ewidencja działalności gospodarczej” regulował zasady prowadzenia lokalnych ewidencji działalności gospodarczej.

Wprowadzenie centralnej i zinformatyzowanej ewidencji działalności gospodarczej wymaga czasu. Dlatego ustawodawca założył, że CEIDG zacznie w pełni obowiązywać dopiero od lipca 2011 r. Po 1 lipca 2011 r., jeżeli w obowiązujących przepisach będzie mowa o ewidencji działalności gospodarczej lub organie ewidencyjnym w odniesieniu do przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą, należy przez to rozumieć CEIDG (art. 68 ustawy nowelizującej z 19 grudnia 2008 r.).

+ „Zero okienka”. Od 1 lipca 2011 r. będą stosowane dwie metody składania wniosku o wpis lub zmianę wpisu przez przedsiębiorcę:

• osobiście przez przedsiębiorcę za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej CEIDG (art. 26 ust. 1). Po jego wypełnieniu wnioskodawca będzie zobowiązany podpisać wniosek bezpiecznym podpisem elektronicznym (art. 27 ust. 7). W przypadku niepoprawnego wypełnienia wniosku system informatyczny CEIDG nie przyjmie go, przekazując wnioskodawcy informację o przyczynach (art. 27 ust. 3 ustawy). System CEIDG będzie weryfikować poprawność formalną wniosku w czasie rzeczywistym, korzystając przy tym z innych rejestrów publicznych (porównując wprowadzone dane z PESEL, TERYT, NIP). Wniosek będzie wolny od opłat,

• za pośrednictwem urzędu gminy. Przepisy odeszły tu od właściwości miejscowej gmin (art. 26 ust. 2 ustawy). Ewidencja będzie w pełni zinformatyzowana i zautomatyzowana, dostępna za pośrednictwem sieci Internet, w związku z czym nie ma żadnego znaczenia miejsce zlokalizowania komputera, z którego zostanie złożony wniosek.

Docelowo przyszły przedsiębiorca będzie samodzielnie rejestrować się na platformie informatycznej za pomocą formularza elektronicznego opublikowanego na stronie internetowej CEIDG (rejestracja on-line). Wnioski o wpis do ewidencji działalności gospodarczej złożone przed 1 lipca 2011 r. podlegają rozpatrzeniu zgodnie z przepisami dotychczasowymi (art. 71 ustawy nowelizującej z 19 grudnia 2008 r.).

+ Zwolnienie od opłat. Wnioski przedsiębiorców o wpis i o zmianę danych objętych wpisem do CEIDG będą wolne od opłat (art. 29 ustawy).

+ Domniemanie prawdziwości wpisu do CEIDG. Dane wpisane do CEIDG korzystają z domniemania prawdy. Oznacza to, że jeżeli do CEIDG zostaną wpisane dane niezgodne z wnioskiem lub bez tego wniosku, osoba wpisana do CEIDG nie może zarzucać osobie trzeciej, działającej w dobrej wierze, że dane te nie są prawdziwe, jeżeli po powzięciu informacji o tym wpisie nie wystąpiła niezwłocznie z wnioskiem o sprostowanie, uzupełnienie lub wykreślenie wpisu.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Michał Koralewski

Aplikant radcowski, ekspert w dziedzinie prawa handlowego.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »