| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Nowe zasady rejestracji firm

Nowe zasady rejestracji firm

Od 1 kwietnia 2009 r. przedsiębiorcy będą mogli załatwiać wszystkie sprawy związane z rejestracją działalności gospodarczej i dokonywanymi w niej zmianami w urzędzie gminy, w tzw. jednym okienku. Informację do urzędu skarbowego, GUS i ZUS przekażą urzędnicy samorządowi.


Do 31 marca 2009 r. osoba rozpoczynająca działalność gospodarczą składa cztery formularze w:

1) urzędzie gminy (wniosek o rejestrację działalności gospodarczej),

2) urzędzie skarbowym (wniosek o nadanie numeru NIP),

3) Głównym Urzędzie Statystycznym (wniosek o nadanie numeru REGON),

4) Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych (zgłoszenie rozpoczęcia działalności gospodarczej dla celów ubezpieczeniowych).

Od 1 kwietnia 2009 r. przedsiębiorcy złożą tylko 1 formularz - w urzędzie gminy. Pozostałe formalności, a więc powiadomienie urzędu skarbowego, GUS i ZUS stanie się obowiązkiem urzędników gminnych. Jest to pierwszy etap upraszczania procedur biurokratycznych dla przedsiębiorców, który wprowadziła ustawa z 19 grudnia 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (dalej: nowelizacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej).

Drugi etap reformy polegającej na uproszczeniu zasad rejestracji działalności gospodarczej rozpocznie się 1 lipca 2011 r. wraz z uruchomieniem Centralnej Ewidencji Informacji o Działalności Gospodarczej (dalej: CEIDG), dzięki której przedsiębiorcy będą mogli rejestrować firmy przez Internet. Tym samym zostanie wprowadzona instytucja tzw. zero okienka.

Od 1 kwietnia 2009 r. nie tylko osoba rejestrująca firmę, ale także wprowadzająca zmiany w rejestrze działalności gospodarczej złoży jeden wniosek w urzędzie gminy. Wniosek do urzędu gminy będzie można przesłać także za pośrednictwem Internetu.

Przedsiębiorca rozpocznie działalność już w dniu złożenia wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (chyba że we wniosku wskaże inną datę). Takie rozwiązanie oznacza, że przedsiębiorca nie będzie musiał czekać na rozstrzygnięcie organów administracji co do jego wniosku. Przeszkodą w podjęciu działalności nie będzie także ewentualna konieczność uzupełniania wniosku. Zasada ta nie będzie dotyczyć działalności podlegającej koncesjonowaniu czy też objętej zezwoleniem.

Od 1 lipca 2011 r. zostaną zlikwidowane lokalne ewidencje działalności gospodarczej prowadzone dotychczas w gminach, a powstanie centralna ewidencja prowadzona w ramach systemu CEIDG (tzw. platforma informatyczna).

Dokonanie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej będzie następować z chwilą wprowadzenia danych z formularza do systemu CEIDG.

Zgodnie z nowelizacją ustawy o swobodzie działalności gospodarczej gminy oraz organy wydające zezwolenia (licencje, koncesje, wpisy do rejestrów działalności regulowanej itp.), a także sądy i kuratorzy otrzymają:

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »