| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Zasady handlu w Internecie

Zasady handlu w Internecie

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sklep internetowy, powinien zamieścić regulamin na jego stronie. Dzięki temu kupujący będzie wiedział m.in. w jaki sposób zapłacić za towar oraz jak złożyć reklamację w przypadku nabycia wadliwego towaru.


Pod pojęciem świadczenia usług drogą elektroniczną rozumiemy wykonanie usługi, które następuje przez wysyłanie i odbieranie danych za pomocą systemów teleinformatycznych, na indywidualne żądanie usługobiorcy, bez jednoczesnej obecności stron, przy czym dane te są transmitowane za pośrednictwem sieci publicznych.

Rozróżniamy następujące formy prowadzenia handlu w Internecie:

• B2B (business-to-business) - obejmuje relacje pomiędzy przedsiębiorcami skierowane na zawieranie transakcji za pośrednictwem Internetu;

• B2C (business-to-consumer) - obejmują działania przedsiębiorcy w ramach relacji z pojedynczym konsumentem lub grupą konsumentów. Przykładem takiej wymiany handlowej są sklepy internetowe, pasaże handlowe nastawione na sprzedaż bezpośrednio klientowi indywidualnemu, bankowość elektroniczna;

• C2C (consumer-to-consumer) - obejmuje kontakty użytkowników z innnymi użytkownikami. Przykładem takich relacji mogą być grupy i fora dyskusyjne, czy serwisy hobbystyczne. Model ten jest częsciowo wykorzystywany w funkcjonowaniu aukcji internetowych, np.: serwisu Allegro.

W Polsce handel internetowy regulują następujące ustawy:

• ustawa z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt (Dz.U. nr 22, poz. 271, z późn. zm.),

• ustawa z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz.U. nr 144 poz. 1204 z późn. zm.),

• ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141 poz. 1176 z późn. zm.).

Do najważniejszych wspólnotowych aktów regulujących handel elektroniczny należą:

• dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 97/ /7/WE z dnia 20 maja 1997 r. dotycząca ochrony konsumentów w umowach zawierancyh na odległość (Dz.Urz. WE L nr 144),

• dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 99/44 z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie określonych aspektów sprzedaży i gwarancji na dobra konsumpcyjne (Dz.Urz. WE L nr 171),

• dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady nr 2003/ /31/WE z dnia 8 czerwca 2000 r. o niektórych aspektach prawnych usług społeczeństwa informacyjnego (Dz.Urz. WE L nr 178).

Nie należy przy tym zapominać, że do transakcji zawieranych przez Internet stosujemy również obowiązujące przepisy prawa, w tym w szczególności przepisy podatkowe.

Pierwszym krokiem do założenia działalności w Internecie może być stworzenie strony internetowej. W tym celu przedsiębiorca musi zarejestrować domenę internetową. Z prawnego punktu widzenia, domena jest znakiem o określonej wartości majątkowej.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Meritus

Meritus Systemy Informatyczne Sp. z o.o. jest kontynuatorem działalności firmy Meritus 2 Spółka Jawna, działającej od 1990 r.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »