| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Zasady handlu w Internecie

Zasady handlu w Internecie

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sklep internetowy, powinien zamieścić regulamin na jego stronie. Dzięki temu kupujący będzie wiedział m.in. w jaki sposób zapłacić za towar oraz jak złożyć reklamację w przypadku nabycia wadliwego towaru.

W sytuacji gdy użytkownik portalu aukcyjnego zamieszcza na nim treści niezgodne z prawem, pojawia się problem odpowiedzialności za tą treść przedsiębiorcy prowadzącego portal aukcyjny. Rozróżnienie w tym przypadku funkcji „content provider”, i funkcji „hosting provider”, oraz wiążących się z nimi zasad odpowiedzialności, nie jest oczywiste. Przedsiębiorca prowadzący portal aukcyjny pełni bowiem złożoną funkcję: z jednej strony udostępnia przestrzeń na serwerze, z drugiej tworzy interfejs, prowadzi kategoryzację, zapewnia obsługę, innymi słowy współtworzy content przekazywany odbiorcy. Ustalenie, czy prowadzący portal aukcyjny jest również „content provider”, czy tylko i wyłącznie „hosting provider”, ma olbrzymie znaczenie dla określenia zasad jego odpowiedzialności za treści umieszczane przez użytkowników na jego portalu aukcyjnym.

Niezależnie od zastrzeżeń zamieszczonych na stronie internetowej, prawa w relacji konsument - przedsiębiorca podlegają ochronie przewidzianej w ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Co do zasady, za wadliwy towar odpowiada sprzedawca, albo gwarant, określony w dokumencie gwarancyjnym. Wadliwy towar można reklamować na dwa sposoby: konsument może albo skorzystać z uprawnień wynikających z obowiązku zapewnienia zgodności towaru z umową (czyli złożyć reklamację u sprzedawcy) albo z gwarancji, jeżeli taka została udzielona (wówczas można np. zwrócić się do serwisu, który dokonuje napraw). Sprzedawca lub producent może, ale nie musi, udzielić gwarancji. Wybór trybu reklamacyjnego należy do klienta. Wszelkie warunki umowne lub ustalenia zawarte ze sprzedawcą przed zgłoszeniem wady, które uchylają lub ograniczają prawa konsumenta nie są wiążące dla kupującego. Ponadto prawo do zgłoszenia niezgodności towaru z umową jest niezależne od praw wynikających z gwarancji.

Jeśli od wydania towaru minęło 10 dni, kupujący traci uprawnienie do odstąpienia od umowy. Przysługuje mu natomiast prawo zgłoszenia reklamacji do sprzedawcy z tytułu niezgodności towaru z umową. Sprzedawca odpowiada za niezgodność towaru konsumpcyjnego z umową w przypadku jej stwierdzenia przed upływem dwóch lat od wydania tego towaru kupującemu. Z zawiadomieniem o wykrytej wadzie kupujący nie może zwlekać, ma bowiem jedynie dwa miesiące na zgłoszenie od momentu jej stwierdzenia. Po upływie tego terminu konsument nie będzie mógł domagać się naprawy ani wymiany wadliwej rzeczy. Do zachowania tego terminu wystarczy jednak wysłanie zawiadomienia przed jego upływem (liczy się data stempla pocztowego). Korzystając z uprawnień wynikających z niezgodności towaru z umową, reklamację składa się w miejscu wskazanym przez sklep internetowy. Sprzedawca ma obowiązek ustosunkować się do niej w terminie 14 dni od jej złożenia. Brak odpowiedzi w tym terminie oznacza uznanie reklamacji.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna GHMW – Gach, Hulist, Prawdzic Łaszcz – Radcowie Prawni spółka partnerska

Kancelaria świadczy kompleksowe usługi prawne związane z bieżącą obsługą przedsiębiorców (głównie spółek handlowych).

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »