| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Zasady handlu w Internecie

Zasady handlu w Internecie

Przedsiębiorca, który chce prowadzić sklep internetowy, powinien zamieścić regulamin na jego stronie. Dzięki temu kupujący będzie wiedział m.in. w jaki sposób zapłacić za towar oraz jak złożyć reklamację w przypadku nabycia wadliwego towaru.

• jest powiązany z danymi, do których został dołączony, w taki sposób, że jakakolwiek późniejsza zmiana tych danych jest rozpoznawalna (art. 3 pkt 2 ustawy o podpisie elektronicznym).

Aby podpis elektroniczny został uznany za bezpieczny, musi być weryfikowany przy pomocy ważnego certyfikatu wydanego przez odpowiednią, akredytowaną instytucję.

Zawarcie umowy bez wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego nie powoduje jej nieważności. Jednakże forma elektroniczna opatrzona zwykłym podpisem elektronicznym nie ma tej wagi co forma elektroniczna kwalifikowana. Będzie to miało znaczenie w przypadku sporu, gdyż przeprowadzenie dowodu z przesłuchania świadków lub stron na fakt dokonania czynności prawnej będzie utrudnione. Dla celów dowodowych można jednak wykorzystać wszelkie dane informatyczne uprawdopodobniające, że umowa została zawarta.

Ciekawym zagadnieniem w zakresie handlu internetowego jest problem określenia zasad odpowiedzialności za umieszczane w Internecie treści. Odpowiedzialność ta kształtuje się różnie w stosunku do przedsiębiorcy będącego „content provider” (czyli zamieszczającego określone treści na stronie internetowej) oraz w stosunku do przedsiębiorcy określanego jako „hosting provider” (np. właściciela domeny internetowej, udostępniającego użytkownikom przestrzeń na serwerze do przechowywania danych). Zasadą jest brak odpowiedzialności podmiotów prowadzących działalność hostingową oraz brak spoczywającego na nich aktywnego obowiązku monitorowania przechowywanych danych. Jednakże z chwilą uzyskania wiarygodnej informacji o bezprawnym charakterze danych lub związanej z nimi działalności, są oni zobowiązani do ich sprawdzenia i, w przypadku potwierdzenia, do ich usunięcia. W razie zaniechania podjęcia tych działań podmioty te ponoszą odpowiedzialność za przechowywane dane. Na przykład, przedsiębiorca, który zidentyfikuje treści naruszające jego prawa oferowane na określonym serwisie aukcyjnym może wezwać podmiot prowadzący taki serwis do uniemożliwienia zamieszczania ofert towarów naruszających jego prawa (dotyczy to np. ofert sprzedaży towarów podrobionych).

PRZYKŁAD

Stefan Z., właściciel przedsiębiorstwa zajmującego się produkcją i sprzedażą luksusowych kremów oznaczonych znakiem towarowym Z, odkrył, że na portalu aukcyjnym sprzedawane przez niego kremy są dostępne w znacznych ilościach i w bardzo przystępnej cenie. Po kupieniu kilku z nich okazało się, że są to towary oznaczone podrobionym znakiem towarowym. W takiej sytuacji Stefan Z. może żądać od przedsiębiorcy prowadzącego portal aukcyjny niezwłocznego usunięcia aukcji z portalu. Ponadto stosownie do swojej decyzji, może wystąpić przeciwko użytkownikowi portalu oferującego towary podrobione z roszczeniem odszkodowawczym o naruszenie znaku towarowego, jak również zawiadomić policję o podejrzeniu popełnienia przestępstwa obrotu towarami podrobionymi wraz z wnioskiem o ściganie.

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Lidia Bucka

Adwokat, doktor nauk prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »