Ponadto prowadzący sklep internetowy powinien poinformować o sposobach i terminie dostawy produktu. W razie braku odmiennych ustaleń, przedsiębiorca powinien wykonać umowę najpóźniej w ciągu 30 dni po złożeniu przez konsumenta oświadczenia woli o jej zawarciu. Na stronie należy zamieścić informacje o przetwarzaniu danych osobowych.
Przedsiębiorca, który nie zamieszcza na stronie internetowej wymaganych informacji albo podaje nieprawdziwe dane, podlega karze grzywny do 5000 zł (art. 24 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną).
reklama
reklama
Konsument, który zawarł umowę na odległość, może od niej odstąpić bez podania przyczyn, składając stosowne oświadczenie na piśmie w terminie dziesięciu dni od dnia wydania rzeczy bądź zawarcia umowy (art. 7 ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, Dz.U. nr 22, poz. 271 z późn. zm.). W tym celu należy złożyć drugiej stronie pisemne oświadczenie. W razie odstąpienia od umowy jest ona uważana za niezawartą, a konsument jest zwolniony z wszelkich zobowiązań. Zwrot powinien nastąpić niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni. Jeżeli konsument dokonał jakichkolwiek przedpłat, należą mu się od nich ustawowe odsetki od daty jej dokonania. Sprzedawca powinien poinformować kupującego o możliwości odstąpienia od umowy. W razie braku tego rodzaju informacji prawo odstąpienia od umowy bez podania przyczyn przedłuża się do trzech miesięcy. Jeśli natomiast przedsiębiorca poinformuje konsumenta o jego prawach później, jednak w okresie 3 miesięcy, wówczas prawo do odstąpienia od umowy wynosi 10 dni od otrzymania pisemnego potwierdzenia informacji o możliwości odstąpienia od umowy.
Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną zakazuje przedsiębiorcom wysyłania drogą elektroniczną niezamówionych przez klientów informacji handlowych (tzw. spamów). Z jej przepisów wynika, że informacje handlowe mogą być wysyłane wyłącznie za uprzednią zgodą odbiorcy. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej może z urzędu nałożyć karę administracyjną na wysyłającego spam. W razie konfliktu wysyłający ma obowiązek udowodnienia posiadania zgody odbiorcy na wysyłanie mu informacji. Należy też pamiętać, że wysyłanie niezamówionej informacji handlowej stanowi również czyn nieuczciwej konkurencji (art. 16 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, Dz.U. z 2003 r. nr 153, poz. 1503 z późn. zm.).