| INFORFK | INFORRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak założyć małą firmę budowlaną

Jak założyć małą firmę budowlaną

Założenie firmy zajmującej się budową domów jednorodzinnych nie jest zbyt kosztowne. Na razie tego typu firmy w najmniejszym stopniu odczuwają kryzys w budownictwie. Aby budować domy, nie trzeba mieć żadnych certyfikatów i pozwoleń.


To nie jest najlepszy moment na otwieranie firmy budowlanej. Jeszcze rok temu każda osoba rozpoczynająca tego typu działalność korzystała z niewielkiej konkurencji na rynku. W zasadzie każdy mógł liczyć na znalezienie pracy. Dzisiaj sytuacja wygląda inaczej. Deweloperzy nie rozpoczynają nowych inwestycji mieszkaniowych i zapowiadają zwolnienia. Z zagranicy zaczynają wracać fachowcy. W związku z tym jest nadpodaż firm budowlanych, która będzie jeszcze większa, gdy zatrudniać przestaną inwestorzy indywidualni, budujący na własne potrzeby. Już teraz mają oni kłopoty z uzyskaniem kredytu w banku.

Oczywiście ci, którzy chcą zbudować sobie dom, nadal twierdzą, że trudno o dobrego fachowca, ale sytuacja w porównaniu z tą sprzed roku czy dwóch jest zupełnie różna. W tej chwili na pracę mogą liczyć głównie firmy, mające dobre referencje i mogące pochwalić się wykonaniem kilku inwestycji.

29.90 zł100 pytań o obowiązek podatkowy VAT - PDF

Usługi budowlane może świadczyć każda osoba. Nie są wymagane żadne zezwolenia, nie trzeba mieć ukończonej szkoły budowlanej czy specjalnych kursów. Firmę budowlaną może założyć inżynier budownictwa, ale też osoba po zawodówce budowlanej lub samouk, który posiadł tylko praktyczne umiejętności niezbędne na budowie. Odpowiednie wykształcenie jednak coraz częściej ułatwia znalezienie pracy.

Aby założyć firmę budowlaną, trzeba udać się do urzędu miasta lub gminy i zarejestrować działalność gospodarczą. Warto pamiętać, aby w tym zgłoszeniu zapisać możliwie szeroki zakres działalności gospodarczej.

- Kiedyś wpisywało się roboty budowlane i to wystarczało, ale dzisiaj wymagane jest wpisanie specjalnych kodów odpowiadających konkretnym usługom - mówi Zbigniew Bachman z Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej Budownictwa.

Te wymagania wzięły się stąd, że przy wystawianiu faktury przedsiębiorca musi podawać każdorazowo kod usługi, za jaką pobiera wynagrodzenie. Jeśli przy rejestracji wpiszemy za mały zakres wykonywanych prac, będziemy musieli bardzo często aktualizować nasze zgłoszenie, dopisując do niego kolejne usługi. A każda taka zmiana to wydatek 50 zł, nie licząc oczywiście straconego czasu.

Poza rejestracją w urzędzie gminy konieczne jest też zgłoszenie działalności do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i do urzędu skarbowego. Cała procedura rejestracji firmy, zależnie od regionu, może trwać od kilku dni do nawet kilku tygodni.

- Założenie firmy nie kosztowało mnie wiele, w sumie było to ok. 500 złotych - mówi pan Piotr, od roku prowadzący małą firmę budowlaną.

Autor:

Źródło:

GP

Zdjęcia


Monitor prawa pracy i ubezpieczeń189.00 zł

POLECANE ARTYKUŁY

TERMINARZ

LIS24
TydzieńPWŚCPSN
44272829303112
453456789
4610111213141516
4717181920212223
4824252627282930

Ostatnio na forum

Narzędzia przedsiębiorcy

Eksperci infor.pl

Europejski Fundusz Leasingowy

Europejski Fundusz Leasingowy SA powstał w 1991 roku, jako jedna z pierwszych firm leasingowych w Polsce.

Zostań ekspertem Infor.pl »