| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Moja firma > Działalność gospodarcza > Jak otworzyć sklep spożywczy

Jak otworzyć sklep spożywczy

Osoby, które myślą o własnym sklepie spożywczym, muszą liczyć się z wydatkiem od 50 tys. do powyżej 1 mln zł. Zwrot zainwestowanego kapitału będzie szybszy, gdy zostanie to zrobione pod skrzydłami jednej z działających na rynku sieci.

Zysk w sklepie spożywczym będzie większy, gdy będzie w nim prowadzona również sprzedaż alkoholu. Potrafi on zwiększyć obrót danej placówki nawet o 20 proc. Uzyskanie zezwolenia może być jednak czasochłonne i trwać nawet trzy lata.

- Do tego przy wydawaniu nie obowiązuje zasada praworządności. Duże sklepy zachodnich sieci uzyskują koncesje poza kolejnością - skarży się Anna Fejt z sieci sklepów Rydz.

Dlatego warto o zezwoleniu pomyśleć wcześniej, jeszcze przed uruchomieniem marketu. Może się bowiem okazać, że pula zezwoleń przypadająca na gminę, w której planujemy otwarcie sklepu, wyczerpała się.

- W przypadku naszej gminy udzielanych jest 20 zezwoleń. To na razie wystarcza, bo do tej pory nie zdarzyło się nam, aby jakiś przedsiębiorca odszedł z kwitkiem - wyjaśnia Renata Składaj-Jasińska, podinspektor ds. działalności gospodarczej w gminie Dobroń.

Natomiast, jak dodaje, w większych miastach, gdzie co chwilę słychać o powstaniu nowego sklepu spożywczego, kolejka oczekujących na zezwolenie może być długa.

W Rzeszowie na przykład radni zdecydowali się zwiększyć z tego powodu liczbę koncesji ze 100 do 150. Takiego problemu nie ma oczywiście handlowiec, który chce sprzedawać piwo. Zezwolenie na sprzedaż tego trunku nie podlega limitom.

Jednak największe zyski przynosi obrót wysokoprocentowymi alkoholami.

- Szczególnie czystą wódka, która najszybciej rotuje na półce. Jeśli chodzi o marże, to największa, wynosząca około 20 proc., jest na winach i alkoholach kolorowych - tłumaczy Anna Fejt.

Zgoda na handel alkoholem powyżej 18 proc. jest najdroższa i kosztuje 2,1 tys. zł rocznie. Cztery razy mniej kosztuje zezwolenie na sprzedaż napojów do 4,5 proc. zawartości alkoholu oraz od 4,5 do 18 proc. Warto więc podliczyć zyski oraz wydatki na ten cel, by sprawdzić, co się bardziej opłaci.

Warto też pamiętać, że poza ceną za wydanie zezwolenia należy co roku ponosić opłatę związaną ze sprzedażą detaliczną alkoholu.

Warto pamiętać, że zezwolenie na sprzedaż alkoholu nie jest wieczne. Udzielane jest na dwa lata.

PATRYCJA OTTO

patrycja.otto@infor.pl

reklama

Narzędzia przedsiębiorcy

POLECANE

Dotacje dla firm

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Pomysł na biznes

Eksperci portalu infor.pl

Rödl & Partner

Doradztwo podatkowe, prawne, biznesowe, audyt, księgowość

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »