REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Informacji o kontrahentach można szukać w wielu miejscach

Bianka Jaworska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy, rozpoczynając współpracę z nowymi kontrahentami i szukając informacji o nich, mogą korzystać z profesjonalnych aplikacji do zarządzania ryzykiem, usług wywiadowni gospodarczych, baz danych dłużników czy raportów dostarczanych im przez ubezpieczycieli kredytu kupieckiego.

Nie wszyscy przedsiębiorcy, szczególnie ci prowadzący mniejsze firmy, mają świadomość istnienia możliwości weryfikacji informacji o kontrahentach. Jeśli jednak chce się samodzielnie prowadzić monitoring stanu finansów kontrahenta, trzeba uzbroić się w wiedzę i czas potrzebny do wyszukiwania i analizowania danych finansowych bądź informacji prasowych - bo to są źródła informacji, z których można korzystać bez większych problemów.

REKLAMA

Mało tego, okazuje się, że wywiadownie gospodarcze czy ubezpieczyciele również korzystają z prasy jako jednego ze źródeł informacji o planach i perspektywach spółki czy całej branży.

REKLAMA

- Niezależna analiza dokonana przez dziennikarza z działu gospodarczego, będącego niejednokrotnie uznanym specjalistą w danej dziedzinie, jest cennym źródłem wiedzy na temat spółki - mówi Bartłomiej Szlaz, dyrektor regionu Warszawa w Atradius Polska, ubezpieczyciela kredytu kupieckiego.

Dodaje, że redakcje renomowanych dzienników i pism branżowych same współpracują z biurami informacji gospodarczej, wywiadowniami gospodarczymi czy też innymi instytucjami w celu weryfikacji wszelkich otrzymywanych materiałów. Okazuje się też, że warto umieć czytać między wierszami.

Ważne!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Analiza kondycji przedsiębiorstwa nie jest zadaniem prostym. Może jednak uchronić nas przed podpisaniem umowy z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem. Dlatego działania prewencyjne, polegające na weryfikacji informacji gospodarczych, powinny zawsze poprzedzać współpracę z nowym partnerem

REKLAMA

- Bardzo istotne są informacje na temat aktualnych wyników finansowych oraz sposobu ich przedstawiania przez zarządy spółek. Bywa, że menedżerowie próbują ukryć słabe aktualne wyniki firmy pod płaszczem obietnic na najbliższe miesiące - mówi Marcin Siwa, dyrektor działu oceny ryzyka w Coface Poland.

Przy czym takie zestawienia, rankingi czy informacje w mediach dotyczą zwykle tylko większych graczy na rynku, liderów w danych branżach. W przypadku mniejszych firm istotniejszym źródłem informacji mogą być wszelkie materiały pokazujące kondycję i perspektywy branży, w której działa nasz kontrahent. Zaliczyć do nich można zestawienia pokazujące rosnącą lub spadającą liczbę upadłości czy też statystyki obrazujące, z jakim opóźnieniem przedsiębiorcy z danej branży płacą za faktury. Nie bez znaczenia jest na przykład to, że wydłużenie się średniego okresu oczekiwania na fakturę może oznaczać trudności spółek z danej branży. Nawet jeśli problemy nie dotyczą firmy naszej lub naszego kontrahenta, na pewno są sugestią, by uważniej przyglądać się transakcjom z naszymi współpracownikami z danej branży.

Można też poprosić kontrahenta o udostępnienie wybranych danych finansowych, które w zestawieniu z danymi historycznymi pokażą nam trend w funkcjonowaniu firmy. W przypadku najnowszych danych jesteśmy zdani na dobrą wolę zarządców danej firmy, jednak dane historyczne w przypadku większych firm można uzyskać z Monitora Polskiego B. Do publikacji swoich wyników zobowiązane są wszystkie podmioty, które zgodnie z art. 64 ustawy o rachunkowości mają obowiązek publikacji swoich wyników w tym dzienniku urzędowym. W ubiegłym roku było ich ponad 13,3 tys., a do 7 maja tego roku swoje wyniki upubliczniło w MP B już prawie 4,6 tys. podmiotów.

Sprawa wygląda gorzej, jeżeli nasz kontrahent nie ma obowiązku publikowania sprawozdania. Wtedy pozostaje nam jeszcze skorzystać z usług wywiadowni gospodarczej. Jednak na raport wywiadowni trzeba poczekać. Jeśli czas nas goni lub liczba sprawdzanych kontrahentów jest znacząca, rozwiązaniem będą np. niepublikowane sprawozdania finansowe zawarte w nowej wersji Serwisu Prawno-Gospodarczego Lexis-Nexis dostarczane przez wywiadownię gospodarczą InfoCredit.

Analiza sprawozdania finansowego nie jest rzeczą łatwą.

- Sprawozdanie finansowe jest podstawą oceny kondycji przedsiębiorstwa, choć nie mówi o nim wszystkiego - dodaje Marcin Siwa.

Wyjaśnia, że najważniejsze informacje, jakie można z niego wydobyć, to poziom zaangażowania kapitałowego właścicieli, sposób dystrybucji wypracowanego zysku czy poziom zadłużenia. Istotne jest też przeanalizowanie wskaźników rentowności prowadzonej działalności, z naciskiem na rentowność operacyjną, bezpośrednio związaną z podstawową działalnością.

- Z punktu widzenia oceny ryzyka bardzo istotne są też wykazywane w sprawozdaniach trendy dotyczące wszystkich najważniejszych aspektów sytuacji finansowej: poziomu sprzedaży, rentowności, płynności czy zadłużenia. Analiza tych aspektów pozwala stwierdzić, czy przedsiębiorstwo ma się coraz lepiej czy wręcz przeciwnie - mówi Marcin Siwa.

Celem tej oceny jest określenie prawdopodobieństwa wystąpienia dwóch krytycznych sytuacji: kiedy uczciwa firma nie jest w stanie terminowo lub w ogóle spłacić swoich zobowiązań na skutek problemów z uzyskaniem własnych należności od kontrahentów oraz gdy nieuregulowanie lub też znaczne opóźnienie płatności następuje celowo.

- O kłopotach z uzyskaniem pieniędzy za własne towary może świadczyć nieuzasadniony przyrost wartości zapasów, a także należności - mówi Bartłomiej Szlaz.

Dodaje, że analiza powinna obejmować dłuższy okres, np. rok bieżący i trzy ostatnie lata. Można wtedy prześledzić tryb współpracy badanej firmy z kontrahentami. Ponadto analiza przepływów finansowych pozwala stwierdzić, czy należności regulowane są w terminie.

- O nieuczciwości badanego podmiotu może świadczyć np. zbyt wysoka wartość zamówionych towarów w relacji do możliwości ich sfinansowania - mówi Bartłomiej Szlaz.

Widać więc, że w praktyce analiza kondycji przedsiębiorstwa nie jest zadaniem prostym. Może jednak uchronić nas od podpisania umowy z nierzetelnym lub niewypłacalnym kontrahentem. Dlatego działania prewencyjne, polegające na weryfikacji informacji gospodarczych, powinny zawsze poprzedzać współpracę z nowym partnerem.

WAŻNE ELEMENTY SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO

Czytając sprawozdanie finansowe należy zwrócić uwagę na:

• poziom zaangażowania kapitałowego właścicieli - jeśli jest mały, to może świadczyć o niestabilnej sytuacji firmy,

• wysokość wypracowanego zysku - nie zawsze jego wzrost jest korzystny, może oznaczać, że firma np. nie inwestuje w rozwój,

• sposób dystrybucji wypracowanego zysku - czy jest pozostawiany w firmie czy wypłacany w formie dywidendy, to ostatnie może ponownie oznaczać brak inwestycji, choć istotne tu będzie też porównanie np. wysokości posiadanych kapitałów, z których można finansować rozwój,

• poziom rentowności działalności - jeśli ten wskaźnik spada, może być to oznaką przyszłych kłopotów,

• poziom zadłużenia - jego wzrost może być efektem np. inwestycji (co jest korzystną informacją), ale też kłopotów finansowych i uzupełniania jakichś braków pożyczonymi pieniędzmi,

• poziom zapasów - jego rosnąca wartość może być sygnałem problemów związanych ze zbyciem swojej produkcji.

BIANKA JAWORSKA

bianka.jaworska@infor.pl

OPINIA

JAROSŁAW BRZOZOWSKI

wicedyrektor w zespole restrukturyzacji w firmie doradczej KPMG

Należy stale monitorować wszystkie aspekty współpracy z kontrahentami, przede wszystkim sprawdzając, czy terminowo regulują płatności. Jeśli kontrahent opóźnia lub unika zapłaty za faktury, nasza firma dla zachowania bezpieczeństwa finansowego powinna wstrzymać sprzedaż do tego kontrahenta. Następnym krokiem jest podjęcie starań o odzyskanie należnych pieniędzy - nawet za cenę utraty tego klienta. Co może się zdarzyć w przypadku skierowania sprawy do windykacji lub zwrócenia się o rozstrzygnięcie sporu przed sądem w postępowaniu nakazowym. Jeśli kontrahent nadal nie będzie regulował zobowiązań wobec nas, aby odzyskać płynność finansową będziemy musieli skorzystać np. z kredytu bankowego. Jednak zwiększanie zadłużenia w banku dla finansowania niewypłacalnych odbiorców to ostateczność i oznaka złego zarządzania należnościami.

Lepszym i na pewno tańszym rozwiązaniem jest zredukowanie do zera (np. przez wpisywanie nierzetelnych przedsiębiorstw do rejestrów dłużników) możliwości działania firm, które istnieją kosztem innych, nie płacąc dostawcom.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Moja firma
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lavard - kara UOKiK na ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Firmy wprowadzały w błąd konsumentów kupujących odzież

UOKiK wymierzył kary finansowe na przedsiębiorstwa odzieżowe: Polskie Sklepy Odzieżowe (Lavard) - ponad 3,8 mln zł, Lord - ponad 213 tys. zł. Konsumenci byli wprowadzani w błąd przez nieprawdziwe informacje o składzie ubrań. Zafałszowanie składu ubrań potwierdziły kontrole Inspekcji Handlowej i badania w laboratorium UOKiK.

Składka zdrowotna to parapodatek! Odkręcanie Polskiego Ładu powinno nastąpić jak najszybciej

Składka zdrowotna to parapodatek! Zmiany w składce zdrowotnej muszą nastąpić jak najszybciej. Odkręcanie Polskiego Ładu dopiero od stycznia 2025 r. nie satysfakcjonuje przedsiębiorców. Czy składka zdrowotna wróci do stanu sprzed Polskiego Ładu?

Dotacje KPO wzmocnią ofertę konkursów ABM 2024 dla przedsiębiorców

Dotacje ABM (Agencji Badań Medycznych) finansowane były dotychczas przede wszystkim z krajowych środków publicznych. W 2024 roku ulegnie to zmianie za sprawą środków z KPO. Zgodnie z zapowiedziami, już w 3 i 4 kwartale możemy spodziewać się rozszerzenia oferty dotacyjnej dla przedsiębiorstw.

"DGP": Ceneo wygrywa z Google. Sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej

Warszawski sąd zakazał wyszukiwarce Google faworyzowania własnej porównywarki cenowej. Nie wolno mu też przekierowywać ruchu do Google Shopping kosztem Ceneo ani utrudniać dostępu do polskiej porównywarki przez usuwanie prowadzących do niej wyników wyszukiwania – pisze we wtorek "Dziennik Gazeta Prawna".

REKLAMA

Drogie podróże zarządu Orlenu. Nowe "porażające" informacje

"Tylko w 2022 roku zarząd Orlenu wydał ponad pół miliona euro na loty prywatnymi samolotami" - poinformował w poniedziałek minister aktywów państwowych Borys Budka. Dodał, że w listopadzie ub.r. wdano też 400 tys. zł na wyjazd na wyścig Formuły 1 w USA.

Cable pooling - nowy model inwestycji w OZE. Warunki przyłączenia, umowa

W wyniku ostatniej nowelizacji ustawy Prawo energetyczne, która weszła w życie 1 października 2023 roku, do polskiego porządku prawnego wprowadzono długo wyczekiwane przez polską branżę energetyczną przepisy regulujące instytucję zbiorczego przyłącza, tzw. cable poolingu. Co warto wiedzieć o tej instytucji i przepisach jej dotyczących?

Wakacje składkowe. Od kiedy, jakie kryteria trzeba spełnić?

12 kwietnia 2024 r. w Sejmie odbyło się I czytanie projektu nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Projekt nowelizacji przewiduje zwolnienie z opłacania składek ZUS (tzw. wakacje składkowe) dla małych przedsiębiorców. 

Sprzedaż miodu - nowe przepisy od 18 kwietnia 2024 r.

Nowe przepisy dotyczące sprzedaży miodu wchodzą w życie 18 kwietnia 2024 r. O czym muszą wiedzieć producenci miodu?

REKLAMA

Branża HoReCa nie jest w najlepszej kondycji. Restauracja z Wrocławia ma 4,2 mln zł długów

Branża HoReCa od pandemii nie ma się najlepiej. Prawie 13,6 tys. obiektów noclegowych, restauracji i firm cateringowych w Polsce ma przeterminowane zaległości finansowe na ponad 352 mln zł. 

Branża handlu detalicznego liczy w 2024 roku na uzyskanie wyższych marż – i to mimo presji na obniżanie cen

Choć od pandemii upłynęło już sporo czasu, dla firm handlu detalicznego dalej największym wyzwaniem jest zarządzanie kosztami w warunkach wciąż wysokiej inflacji oraz presji na obniżkę cen. Do tego dochodzi w dalszym ciągu staranie o ustabilizowanie łańcucha dostaw. Jednak coraz więcej przedsiębiorstw patrzy z optymizmem w przyszłość i liczy na możliwość uzyskania wyższej marzy.

REKLAMA